Ce este și cum funcționează cutia de viteze cu dublu ambreiaj

Autor: George Cristea 25 mai 2020 Știri auto

Cutiile de viteze automate sunt din ce în ce mai populare, în special pentru confortul oferit, dar și pentru performanțe, în cazul celor mai moderne. Cutiile de viteze cu dublu ambreiaj sunt printre cele mai populare, fiind folosite pe scară largă pe modelele din grupul Volkswagen. Iată ce este și cum funcționează cutia de viteze cu dublu ambreiaj.

Intră în Galeria FOTO

În trecutul nu foarte îndepărtat, cei care cumpărau o mașină aveau două opțiuni pentru cutia de viteze: manuală sau automată, iar prin cutie automată se înțelegea tipul clasic, cu convertizor de cuplu. Astăzi, există multe alte tipuri de cutii de viteze automate. Printre cele mai simple sunt cele cu variație continuă (CVT) și cele robotizate (care sunt în esență cutii manuale acționate robotizat, prin intermediul unui actuator).

În categoria celor mai complexe, pe lângă cele cu convertizor de cuplu le putem considera și pe cele cu dublu ambreiaj, sau DSG cum mai sunt cunoscute (Direkt Schalt Getriebe – cutie cu schimbare directă a treptelor). Chiar dacă sunt fundamental diferite de cele automate cu convertizor de cuplu, cutiile cu dublu ambreiaj nu se comportă diferit din punctul de vedere al celui de la volan. Sistemul de control este identic, iar schimbarea treptelor se face la fel de lin și rapid ca și în cazul unei automate clasice.

Cum se deosebește cutia de viteze cu dublu ambreiaj de una automată convențională

Mulți se întreabă care este mai bună dintre cele două și care sunt diferențele principale. O cutie de viteze cu dublu ambreiaj integrează, practic, două cutii de viteze, conectate la motor prin două axe de transmisie. În afară de două cutii de viteze există și două ambreiaje, care, ca și cutiile de viteze, sunt operate hidraulic de un sistem mecatronic – o combinație de sisteme mecanice și electronice.

La o cutie automată clasică, cuplul motor ajunge la cutie prin intermediul unui convertizor de cuplu, care îndeplinește, în principiu, rolul unui ambreiaj de la cutiile manuale. Cutiile automate cu convertizor de cuplu oferă o schimbare lină a treptelor, dar folosesc un lichid hidraulic vâscos, ceea ce le face mai puțin eficiente decât un sistem bazat pe ambreiaj.

Avantajul unei cutii cu dublu ambreiaj este că partea de cutie care nu este în folosință la un moment dat poate anticipa ce treaptă de viteză urmează să fie schimbată și o va selecta în avans. La momentul potrivit totul se reduce la închiderea celui de-al doilea ambreiaj și deschiderea primului, ceea ce face ca schimbarea treptelor să se facă extrem de rapid. Pentru anticiparea treptei de viteză care trebuie selectată, unitatea electronică de control analizează numeroși parametri, cum sunt turația motorului, viteza de deplasare, poziția pedalei de accelerație și modul de rulare.

Ce probleme pot apărea la cutiile de viteze cu dublu ambreiaj

Cutiile de viteze cu dublu ambreiaj sunt în esență două cutii manuale cu acționare automatizată, de aceea pot fi la fel de fiabile sau chiar mai fiabile decât cutiile manuale. Asta deoarece întregul proces de schimbarea a treptelor este automatizat, ceea ce elimină erorile de conducere care, în cazul începătorilor, pot duce la uzura rapidă a ambreiajului.

La unele cutii de viteze cu dublu ambreiaj de generație mai veche s-au raportat probleme de genul rulmenților zgomotoși sau smucituri la pornirea de pe loc. Sunt însă cazuri rare, iar cutiile cu dublu ambreiaj au ajuns la un nivel ridicat de fiabilitate în vremurile moderne.

Indiferent de tipul lor, cutiile de viteze automate au avantaje și dezavantaje, care trebuie analizate înainte de a face o alegere. Dacă sunteți curioși cum arată interiorul unei cutii automate, puteți vedea un video time lapse realizat la 4.000 de cadre pe secundă.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide