Ce s-a întâmplat cu limuzina Paykan Hillman-Hunter a lui Ceaușescu după ce a fost vândută la licitație

Autor: Cristian Agatie acum 9 luni Știri auto

Dintre toate exemplarele colecției de mașini a dictatorului Ceaușescu, scoase la licitație în luna mai, un model a atras în mod deosebit atenția colecționarilor. Iată ce s-a întâmplat între timp cu limuzina Paykan Hillman-Hunter a lui Ceaușescu după ce a fost vândută la licitație.

Intră în Galeria FOTO

Probabil că dictatorul s-ar răsuci în mormânt dacă ar vedea cum arată astăzi limuzina sa Paykan Hillman-Hunter. Lucru la fel de adevărat și despre cel care i-a dăruit-o, șahul iranian Mohammad Reza Pahlavi. Scoasă la licitație în luna mai a acestui an alături de late mașini și avioane din colecția lui Ceaușescu, limuzina iraniană a declanșat un adevărat război al ofertelor.

Așteptările organizatorilor erau de dublare a prețului de pornire de 4.000 de euro, dar toate previziunile au fost date peste cap de frenezia colecționarilor. O mare parte dintre ei au fost iranieni, foarte interesați de mașina care a fost un simbol al industriei auto din Iran. Probabil acesta este și motivul pentru care ultima cifră licitată a fost de 95.000 de euro.

Ce s-a întâmplat cu limuzina Paykan Hillman-Hunter a lui Ceaușescu: Artcar la Oslo Freedom Forum

Cu toate că inițial s-a crezut că mașina a fost adjudecată de un colecționar român, se pare că totuși o organizație non-profit iraniană a avut câștig de cauză. Cu denumirea sugestivă de PaykanArtCar, aceasta și-a propus să transforme mașina de colecție într-un simbol al drepturilor omului în Iran.

Pentru aceasta, PaykanArtCar a atribuit proiectul artistului iranian (în prezent locuind la Paris) Alireza Shojaian. Acesta a ales să dedice prima operă realizată pe caroseria limuzinei iraniene drepturilor LGBTQ+. Trei dintre picturile de pe mașină – pe fiecare laterală a mașinii, respectiv pe capota motorului – sunt inspirate de Shahnameh (Cartea Regilor).

Artcar-ul Paykan a fost prezentat publicului la Oslo Freedom Forum, organizat de Human Rights Foundation la Miami. Mașina va continua să călătorească prin lume la închiderea expoziției, următorul popas fiind expoziția de artă Asia Now din Paris. La final, colantarea mașinii va fi îndepărtată, iar un alt artist iranian va fi solicitat pentru a folosi caroseria ca pânză pentru pictură.



Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide