Contractul de vânzare cumpărare al mașinilor va putea fi încheiat în format electronic

Publicat: 30 08. 2021, 19:04
Actualizat: 30 08. 2021, 19:05

Contractul de vânzare cumpărare al mașinilor va putea fi încheiat în format electronic, dar această procedură nu este pentru toată lumea.

Intră în Galeria FOTO

Dacă anunțul „Declarațiile online se depun la etajul 2” rezonează cumva cu experiența personală, este pentru că statul român nu înțelege complet cum funcționează infrastructura digitală. Această situație continuă și în guvernarea curentă, în ciuda deschiderii declarate către digitalizare. Numai că acum nu mai este vorba de declarații online printate, ci de contracte semnate electronic și purtând textul clasic „Conform cu originalul”.

Vorbim de un proiect de OG care vizează modificarea Codului Fiscal pentru a permite încheierea actelor de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport în formă electronică. Astfel, potrivit proiectului, „actul de înstrăinare-dobândire a mijloacelor de transport se poate încheia și în formă electronică și semnat cu semnătură electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică (…)”.

Astfel, contractul de vânzare cumpărare se va putea încheia în format electronic indiferent dacă e vorba despre o tranzacție între două persoane cu domiciliul fiscal în țara noastră sau între o persoană rezidentă în România și una cu rezidență străină. Totuși, posibilitatea încheierii contractului în formă electronică este condiționată de existența semnăturii electronice, cu excepția organelor statului, care pot aplica mențiunea „Conform cu originalul” pe actul respectiv.

Contractul de vânzare cumpărare al mașinilor va fi încheiat în format electronic. Ce înseamnă asta

Proiectul stabilește că actul electronic de vânzare-cumpărare auto va trebui comunicat online autorităților, pentru a se opera radierea, înregistrarea sau înmatricularea mijlocului de transport, atât de către persoana care va vinde, cât și de cea care va cumpăra sau de către persoana împuternicită, după caz.

După acești pași, agenția fiscală de care aparține cel ce vinde mijlocul de transport va trebui să-i transmită acestuia sau persoanei împuternicite un exemplar completat al contractului de vânzare-cumpărare auto încheiat în formă electronică și semnat electronic. Același lucru se va întâmpla și-n cazul celui care cumpără.

Dacă agenția Fiscului nu va avea semnătură electronică în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001, documentul completat se va transmite scanat, cu mențiunea „Conform cu originalul”, se mai arată în proiectul de modificare a Codului Fiscal. Exact ca în cazul declarațiilor online care se depun la ghișeu, doar că invers.

În esență, contractul electronic de vânzare-cumpărare auto se va folosi astfel:

  • un exemplar semnat electronic de ambele părți rămâne la persoana care înstrăinează vehiculul;
  • un exemplar semnat electronic de ambele părți rămâne la persoana care dobândește vehiculul;
  • un exemplar rămâne în arhiva organelor fiscale locale implicate;
  • un exemplar se depune la organul competent privind înmatricularea/ înregistrarea/ radierea mijloacelor de transport.

„În cazul unei hotărâri judecătorești care consfințește faptul că o persoană a pierdut dreptul de proprietate asupra mijlocului de transport, aceasta se poate depune la organul fiscal local în formă electronică sub formă scanată cu mențiunea letrică «Conform cu originalul» și semnată electronic (…) de către contribuabil”, mai precizează proiectul de OG.

sursa: Avocatnet.ro