Cum poți stinge martorul de bord pentru sonda Lambda? Ce alte probleme semnalează „check engine”

Autor: Radu Țuțulan 29 apr. 2024 Știri auto
Cum poți stinge martorul de bord pentru sonda Lambda? Ce alte probleme semnalează „check engine”

Există mai multe metode pentru a stinge martorul de bord pentru sonda Lambda, dar șoferii trebuie să fie atenți pentru că semnalul „check engine” poate fi legat și de alte probleme ale mașinii.

Martorii de bord au rolul de a semnala când o componentă a mașinii nu mai funcționează corespunzător. Sau să prevină apariția unei situații periculoase.

Mașina are numeroși senzori amplasați în motor, transmisie și sistemul de evacuare. Când unul dintre aceștia detectează o defecțiune sau o eroare, martorul „check engine” se va aprinde în bord.

Ce probleme indică martorul „check engine”

Acest indicator este de culoare portocalie, are forma unui motor și, în general, indică fie o eroare fie o problemă de funcționare.

De multe ori, acest martor se aprinde atunci când sonda Lambda nu funcționează corect, e înfundată. Dar, poate fi vorba și de o defecțiune la sistemul electric. Sau la mașinile cu turbină, poate avertiza că aceasta nu mai funcționează corect”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.

Mai sunt și alte cauze pentru care martorul „check engine” se aprinde. Poate fi  un voltaj scăzut la baterie, defectarea unui senzor MAP sau MAF, înfundarea supapei EGR ori funcționarea necorespunzătoare a unui cilindru.

Se mai întâmplă ca acest martor să se aprindă după ce mașina a stat nepornită o perioadă îndelungată de timp.

Ce este sonda Lambda

Sonda Lambda este un senzor amplasat pe tubulatura de evacuare si conectat la ECU.

În interiorul acesteia există un material ceramic poros, din dioxid de zirconiu. Intensitatea curentului prin placa de zirconiu variază în funcție de numărul de molecule de oxigen care traversează materialul ceramic.

Multe mașini au două astfel de sonde. Una este amplasată înaintea catalizatorului pentru optimizarea amestecului aer-combustibil. Iar cea de-a doua după filtrul de particule, pentru verificarea eficienței acestuia.

Sonda lambda se poate defecta dacă este contaminată cu fosfor rezultat din consumul excesiv de ulei, silicon din scurgerile sistemului de răcire, utilizarea produselor de etanșare din silicon în motor și unii aditivi pentru carburant. De asemenea, sarea, uleiul şi murdăria de pe șosea pot cauza defectarea senzorului.

Când această sondă se înfundă sau nu mai funcționează, în bord se va aprinde martorul „check engine”.

Cum poți șterge martorul de bord pentru sonda Lambda

Atunci când se aprinde „check engine”, cel mai bine ar fi să mergi pentru diagnoză la un service.

Un specialist va putea identifica problema și, de asemenea, va reseta computerul mașinii pentru a stinge martorul de bord.

Dacă ai mers cu mașina sub-turată, să zicem, se poate aprinde acest martor. Și ca să rezolvi problema, trebuie să mergi 10-20 de kilometri cu ea la o turație de peste 3.000 RPM. Adică, mergi în treapta a 2-a sau a 3-a, cu 60-80 km/h. Și astfel se desfundă circuitul și acel martor se stinge”, a mai explicat Robert Marin.

În afară de această remediere „naturală” a problemei, sunt diferite moduri prin care poți șterge eroarea check engine din bord.

Cum poți șterge martorul „check engine”

Martorul „check engine” se poate șterge astfel:

  1. cu ajutorului unui soft de diagnoză (OBD-II). Mecanicii folosesc un laptop sau o tabletă, pe care o conectează la computerul mașinii și identifică problema. După ce e remediată problema, eroarea poate fi ștearsă cu ajutorul acestui scanner;
  2. prin decuplarea bornelor bateriei timp de un minut. Astfel, se va reseta unitatea de control a motorului (ECU). Dar, dacă „check engine” se va aprinde din nou, va trebui să apelezi la un mecanic;
  3. prin punerea contactului succesiv. Contactul trebuie pus și luat în mod repetat timp de 10-20 de secunde, cu o pauză de aproximativ o secundă între fiecare repetare;
  4. prin resetarea automată a calculatorului. Acesta funcționează într-un ciclu continuu și își reîmprospătează starea actuală. Dacă ECU, de exemplu, detectează o problemă la senzorul de oxigen, se va aprinde martorul check engine. Dar, dacă problema e minoră, va dispărea de la sine. Iar când calculatorul se va reseta, eroarea va dispărea din bord;
  5. prin scoaterea siguranței ECU, timp de câteva secunde, martorul de bord „check engine” ar putea fi resetat. Dar, la modelele noi de mașini, e posibil ca această metodă să nu funcționeze.

Aceste trucuri prin care elimini temporar martorul de bord, nu vor ajuta la remedierea problemei.

Așa că cel mai sigur e ca atunci când se aprinde „check engine” în bord, să iei legătura cu un mecanic. Și, cel mai sigur, să faci o diagnoză a computerului de bord pentru a preveni o problemă mai gravă.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: elements.envato.com


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide