Dieselgate 2.0: Se anunță noi probleme pentru Volkswagen

Autor: Gândul acum 4 săptămâni Știri

Se anunță noi probleme pentru Volkswagen în scandalul emisiilor, după ce Curtea Europeană de Justiție a atras atenția asupra a ceea ce ar putea deveni Dieselgate 2.0.

Potrivit unui consilier al Curții Europene de Justiție  (CJUE), software-ul folosit pe mașinile grupului Volkswagen pentru controla nivelul emisiilor în funcție de temperatura exterioară și altitudine ar fi ilegal și ar trebui văzut ca „defeat device” – un artificiu menit să scadă artificial emisiile în timpul testării.

Intră în Galeria FOTO

Athanasios Rantos și-a prezentat argumentele în fața judecătorilor instanței supreme europene după ce Curtea Supremă a Austriei a pus în discuție legalitatea dispozitivelor care servesc acestui scop în numele unui grup de deținători de mașini produse de Grupul Volkswagen.

În prezent sunt analizate trei cazuri în cadrul CJUE, toate implicând proprietari austrieci de mașini din grupul Volkswagen. Sub lupă este un software care dezactivează sistemul de purificare a gazelor de eșapament la temperaturi exterioare sub 15 grade Celsius și la altitudini de peste 1.000 de metri. În aceste condiții, mașinile emit cantități mai mari de oxizi de azot (NOx) decât impune legislația europeană, astfel că judecătorii austrieci pun în discuție legalitatea acestora.

Rantos a subliniat că o decizie a CJUE din decembrie 2020 a stabilit că un dispozitiv menit să „îmbunătățească performanțele sistemului de control al emisiilor în timpul procesului de testare” – așa numitul defeat device – este ilegal, potrivit Autocar.

Noi probleme pentru Volkswagen: Alt scandal Dieselgate?

Legislația europeană permite echiparea mașinilor cu astfel de tehnologii, dar numai în cazul în care acestea sunt „justificate pentru a proteja motorul de defecțiuni sau accidente și pentru funcționarea sigură a mașinii”. Consilierul CJUE a subliniat că mașinile în cauză nu se încadrează în zona de excepții în Austria, unde temperaturile sunt frecvent sub 15 grade Celsius și cele mai multe mașini sunt conduse la altitudini de peste 1000 de metri.

În aceste condiții, cele mai multe mașini suferă de o eficiență redusă a sistemelor de control al emisiilor în utilizarea cotidiană, nu doar în situații excepționale, așa cum au anunțat producătorii. În plus, argumentează Rantos, pentru că sistemul analizat este integrat în sistemul de recirculare a gazelor de ardere, dezactivarea sa nu ajută la protejarea motoruluila temperaturi joase și altitudini mari.

Nu este clar în acest moment câte mașini folosesc un astfel de software, dar se știe că sisteme similare sunt comune la mulți producători. O decizie a CJUE în acest caz ar avea consecințe dramatice pentru întreaga industrie auto, în special dacă legislația în domeniul controlului emisiilor se înăsprește și mai mult.

CJUE amintește că opinia lui Rantos ca expert independent nu este obligatorie, dar va fi luată în considerare de judecători pentru o viitoare decizie oficială, care ar putea fi luată cel mai probabil în următoarele 6 luni.

Volkswagen a plătit până acum aproape 31 de miliarde de euro drept compensații deținătorilor de mașini implicate în scandalul Dieselgate, izbucnit în 2015.



Comentarii
Inchide