Din 2014, firma Protean va produce în serie motoare electrice plasate… în roţi!

Autor: Adrian Mihălţianu acum 7 ani Știri

Protean Electric nu e un nume cunoscut în domeniul auto, însă acest lucru ar putea să se schimbe din 2014, când compania americano-chineză şi-a propus să demareze în China producţia de serie a noilor motoare electrice plasate în roţi.

Ideea integrării motoarelor electrice în roţi nu este nouă, însă, până acum, nici un producător auto major nu şi-a anunţat intenţii serioase de a echipa maşinile de serie cu acest gen de sistem. Au existat, însă, destule adaptări after-market – de exemplu, sistemul hibrid low-cost pentru maşini second hand.

Ceea ce este păcat, deoarece avantajele sunt foarte multe: în primul rând, spaţiul interior poate fi altfel amenajat, deoarece se elimină compartimentul motor. Apoi, prin controlul electronic şi sisteme drive-by-wire, se elimină necesitatea transmisiei, diferenţialelor, ba chiar şi a sistemelor de direcţie.

Toate acestea duc atât la o simplificare a construcţiei maşinii, cât şi la o reducere a masei totale a vehiculului, cu beneficii directe în ce priveşte autonomia. Există, însă, şi aspecte defavorabile, cum ar fi creşterea masei suspendate, care poate afecta dinamica, precum şi fiabilitatea motoarelor electrice, supuse la şocuri mult mai mari dacă sunt plasate în roţi.

Prin sistemul Protean Drive, americanii se laudă că au rezolvat problemele acestei soluţii şi anunţă performanţe de-a dreptul uimitoare: fiecare motor electric este capabil să dezvolte o putere maximă de 75 kW (100 CP) şi până la 1.000 Nm!

În plus, designul optimizat al componentelor înseamnă o masă de numai 31 de kilograme pentru fiecare motor, iar recuperarea energiei la frânare poate ajunge chiar şi la 85%, prin minimizarea pierderilor. Până acum, cei de la Protean Electric au realizat diverse vehicule demonstrative echipate cu Protean Drive, printre care un pick-up Ford F150 sau chiar un Brabus E-Class.

Americanii mai susţin că, în cazul în care soluţia lor este adoptată ca parte a unui sistem hibrid, reducerea consumului de combustibil poate fi chiar şi de 30%, în timp ce, pentru maşinile electrice, consumul de curent este mai eficient prin utilizarea acestor motoare electrice în roţi, ceea ce poate însemna o creştere a autonomiei fără a creşte capacitatea şi dimensiunile bateriilor.

Mai mult, în funcţie de interesul marilor constructori auto, oficialii Protean Electric declară că sistemul poate fi uşor adaptat şi pe maşinile actuale, cu limitările de rigoare impuse de dimensiunile motoarelor, care necesită jante între 18 şi 24 inci.

Deocamdată, nu se ştie ce modele urmează să fie echipate cu noul sistem Protean Drive, dar, dat fiind interesul foarte mare al guvernului chinez pentru popularizarea maşinilor electrice, este de aşteptat ca mai multe firme auto din China să propună în următorii ani maşini echipate cu acest sistem.

Voi ce credeţi:

VOR AVEA SUCCES MAŞINILE ELECTRICE SAU HIBRIDE CU MOTOARE ELECTRICE ÎN ROŢI?



Comentarii
Inchide