Expoziție auto atipică în România: Mercedes-uri rare și modele japoneze rezervate cândva elitei Yakuza
Prezentând mașini diverse am avut ocazia să întâlnesc mulți oameni interesanți pasionați de mașini care ridică nivelul culturii auto din România prin acțiunile lor din comunitățile de pasionați.
Unul din acești oameni este Vlad Velicu de la Piatra Neamț, pasionat de mașini Mercedes din epoca de aur a anilor ’90.
El și-a transformat pasiunea într-o mică afacere de nișă, prin care importă din Japonia modele speciale de Mercedes, dar și alte mărci.
De-a lungul timpului am făcut diverse materiale video cu aceste mașini însă anul acesta am fost bucuros să pot reveni la Piatra Neamț în cadrul unei expoziții organizate de el într-un spațiu comercial liber situat la parterul unei clădiri din centrul orașului, unde a expus 29 de vehicule din colecție într-un cadru relaxat, eveniment cu acces liber pentru public.
De la S-Class la Toyota Century: diferența dintre luxul familiar și exclusivitatea absolută
La intrare au “tronat” 2 exemplare de top ale unor culturi auto diferite, cea japoneză și cea nemțească, ambele fiind niște limuzine de top cu motoare V12, respectiv Toyota Century și Mercedes-Benz W222 S600 Maybach.
Genul de mașini gândite pentru un proprietar cu șofer personal, cu un grad ridicat de finisaj interior.
Multe din aceste S Class-uri pot fi întâlnite pe drumurile din România, însă Century este o raritate extremă în Europa, este mașină administrației imperiale japoneze, au fost genul de mașini ce puteau fi achiziționate doar pe bază de interviu și au fost rezervate oamenilor din administrație și a elitelor.
Mai toate aceste mașini au fost deținute de membri ai celebrelor sindicate Yakuza din Japonia, fiind deosebit de îngrijite și întreținute tehnic, cu un rulaj mic pentru vârsta lor.
Povestea “filierei nipone” este interesantă, deoarece se poate observa că aceste mașini au volanul pe partea stângă, deși în Japonia se merge pe partea stângă a drumului, cu volan pe dreapta, însă mașinile fiind comandate de oameni din înalta societate, faptul că puteau coborî la bordură pe partea stângă direct în mulțime reprezenta un atu din punct de vedere statut social.
Totodată asta le-a permis să vândă ușor la export aceste mașini, care au un nivel foarte ridicat de dotări unicat, care nu au fost montate pe alte modele similare, precum sisteme audio Technics in loc de Becker.
Acces direct la cataloage AMG: personalizare și modificări rezervate pieței japoneze
De asemenea aceste mașini nu au fost importate individual din Europa în Japonia ci au fost comandate de noi prin intermediul unui dealer auto de nișă numit Yanase, un fel de dealer al diverselor domenii de lux precum auto, Hi-Fi, băuturi alcoolice rafinate, etc.
Acest dealer a avut acces la cataloagele speciale de comandă ale tunerului AMG, care a echipat personalizat aceste mașini sau le-a făcut modificări pe motoare.
Cred că puțină lume își dă seama de nivelul exclusivist al acestor mașini, dar mă uitam prin mulțimea care a vizitat evenimentul că a remarcat imediat detaliile de finisaj superior.
Deși mașinile sunt în esență fabricate in Europa, finisajele sunt mai bune deoarece așa a fost protocolul cerut de clienți prin dealer-ul Yanase.
În opinia mea, datorită filierei nipone a acestor mașini, Piatra Neamț dă ora exactă în materie de limuzine Mercedes în toată Europa, nu există exemplare mai întreținute ca cele pozate în acest material.
Când comparația devine inutilă: fiecare mașină cu personalitatea ei
Mi-e greu să spun care din mașini este mai frumoasă, mai bună sau mai performantă, deoarece fiecare are ceva aparte.
La intrarea în sală a fost expus un exemplar rarisim de Nissan GT-R R32 din 1993, o mașină etalon a pasionaților de performanță, având un motor RB26DETT cu bloc rezistent, de fontă, 2 turbine și sistem activ de tracțiune integrală ce folosește un ambreiaj multidisc pentru a cupla puntea față.
De asemenea pe spate este prezent sistemul de punte viratoare, făcut tot de KYB, la fel va si sistemul AWD.
Un aspect aparte este prezența ștergătorului pe lunetă, deși mașina este sedan.
Multiple exemplare de Mercedes E Class
Am mai putut admira multiple exemplare de Mercedes E Class W124, unul rar prin faptul că este echipat cu sistem de tracțiune integrală 4Matic, fabricat de către Steyr Puch, ce folosește un mecanism complicat de ambreiaje multidisc pentru controlul activ al diferențialelor central și spate.
Un lucru inedit la această configurație sunt arcurile de pe puntea față care au ultima spiră dreaptă pentru a lăsa loc planetarei.
Celelalte exemplare sunt inedite prin motorizare.
Mercedes-Benz W124 E300 vs E500: de la 6 cilindri în linie la V8-ul dezvoltat cu Porsche
În timp ce exemplarul E300 4Matic are un motor 6 linie cu 160 de cai, cele din următoarele poze sunt faimoasele E500 cu motoare V8 de 326 cai, asamblate împreună cu Porsche, din cauza aripilor evazate care făceau mașina prea lată pentru linia de producție din fabrica de la Sindelfingen.
Puteți vedea în poza de mai jos aripile standard de pe W124.
Versus aripile evazate de la E500
Pentru amatori de mașini mai mari, au fost expuse mai multe exemplare din gama W140, cunoscute de public sub porecla de “balenă”.
Ceea ce pare un model S500 de bază este defapt ceva special, fiind modificat de AMG prin mărirea capacității cilindrice de la 5 la 6 litri.
Tot cu tratament AMG este și acest CL600 dar desi ambele motoare sunt de 6 litri, cel din urmă este V12, faimosul motor M120 care a fost folosit de multe vehicule Pagani.
Aceste masini au purtat denumirea de SEC, S Coupe sau CL in functie de anul de fabricație, dar caroseria este cu același format coupe elegant, fără montant B.
Un exemplar de asemenea aparte este acest SL63AMG din 2009, deoarece este echipat cu primul motor dezvoltat exclusiv de AMG, fără să fie bazat pe un motor de Mercedes.
Este vorba de motorul V8 de 6.2 litri M156.
Mașina este intensă nu doar datorită motorizării de 560 de cai, cât și datorită transmisiei automate Speedshift MCT cu 7 trepte care foloseste un ambreiaj multidisc în loc de convertizor de cuplu.
Puțin mai în spate în sală se află și un SL55AMG din aceeași generatie, fabricat în 2003, cu motor tot V8 dar cu compresor de supraalimentare, M113K.
Din cauza cuplului foarte mare a folosit cea mai longevivă transmisie automată Mercedes, respectiv 5G-Tronic cu convertizor, cunoscută și pentru că are 2 trepte de marșarier.
Heckflosse și Pagoda: două clasice Mercedes cu ADN de design francez
Au fost în peisaj și 2 exemplare clasice din anii 60’ , desenate de francezul Paul Bracq, respectiv coupe-ul “Heckflosse” W111 și roadster-ul W113 „Pagoda” , ambele având tapiterie din piele roșie și detalii de finisaj din lemn și metal.
Aceste mașini au o suspensie spate independentă, raritate pentru acei ani, însă cel mai exotic detaliu este motorul pe benzină cu injecție mecanică.
Vizavi de aceste exemplare aparte stătea o altă creație a lui Paul Bracq, însă fabricată de către BMW în 1982, un E24 635CSi, o mașină poreclită “rechin” după forma botului.
Mașinile acestea au venit în 2 generații diferite de șasiu/suspensii, cu motoare 6 linie exclusiv.
În spatele ei se afla un coupe similar care a continuat tradiția, un E31 850i cu faimosul motor V12 M70, primul motor V12 nemțesc de după al doilea război mondial.
BMW Seria 8: tehnologie avansată, dar un eșec comercial al anilor ’90
Aceste mașini au fost foarte avansate la vremea lor, cu multe optiuni de performanță și confort, însă din cauza contextului economic al acelor ani nu au fost un succes economic, de aceea BMW nu a lansat versiunile cabrio sau M8, chiar dacă prototipurile au fost finalizate.
Uneori însă nu specificațiile tehnice sau prețul fac o mașină să fie dezirabilă, ci situația în care se află.
Spre exemplu dacă te uiți la acest exemplar de serie 3 E36 320i nu îl poți considera special prin putere sau motorizare, însă cu siguranță devine foarte special când observi că are un rulaj de doar 70 km, fiind tehnic o mașină nouă, din 1992, cumpărată de un colecționar japonez și pusă la păstrare până în prezent.
La aceste mașini poți descoperi aspecte interesante de geopolitică, în sensul în care în trusa de scule scrie țara de fabricație a cheilor.
Astfel dacă este model fabricat înainte de căderea zidului Berlinului scrie West Germany, dacă este după, scrie Germany.
Niște modele care mi-au atras atenția au fost versiunile AMG de C Class W202 numite C36 si C43, cu motoare 6 linie, respectiv V8.
O variantă mai mare de V8 de 5.4 este prezentă pe fratele mai mare W210 E55.
Poate unii însă preferă versatilitatea unei dube Vito, fabricate de Westfalia, producător care in 1996 era deținut de VW însă avea să fie cumpărat de Daimler Benz în 2001.
Altă mașină interesantă prin robustețe este prima generație de Toyota RAV4, care are sistem 4×4 cu 3 diferențiale, deși are motor montat transversal.
Mazda RX-8: ultimul Mare Wankel al anilor 2000, cu uși cu deschidere inversă
Pentru că aceste evenimente atrag întotdeauna pasionați, am fost curios să văd și masinile cu care au venit aceștia și nu am fost dezamăgit.
Am zărit 2 japoneze interesante, cu un format similar de design însă foarte diferite pe motorizare.
Mazda RX-8 este ultimul model clasic cu motor rotativ Wankel, o mașină emblematică a anilor 2000, cu uși spate cu deschidere inversă
Cealaltă este una din ultimele Honda pe format clasic, Integra DC2, cu motorul B18 care produce 200 cai din cilindree de 1.8 litri în condițiile în care este motor aspirat.
Este categoric printre cele mai exotice mașini cu tracțiune față.
Un aspect interesant al acelor ani este că motorul și transmisia sunt montate în oglindă, în sensul că motorul se află pe partea pasagerului iar transmisia pe stânga.
A fost un articol lung, pe care l-am scris în timp ce mă plimbam printre mașinile pozate și sper că am reușit să le surprind esența.