Paradox: avem mașini mai sigure, dar mortalitatea în accidente este în creștere

Paradox: avem mașini mai sigure, dar mortalitatea în accidente este în creștere

Autor: ProMotor acum 6 luni Știri

Potrivit unui studiu desfășurat în Statele Unite, mortalitatea în accidente rutiere este în creștere, cu toate că avem mașini din ce în ce mai sigure și mai tehnologizate.

Mașinile moderne nu sunt doar structural mai sigure decât cele de acum 5-10 ani, ci dispun și de tehnologii de asistare a conducerii care ar trebui să crească siguranța rutieră. Cele mai multe mașini produse în ultimii trei ani știu să mențină banda fără ajutorul șoferului și să frâneze singure în caz de urgență, și asta fără să mai vorbim de numeroase alte tehnologii care ar trebui să elimine sau măcar să reducă drastic consecințele unei erori umane.

Cu toate acestea, rata mortalității în accidentele rutiere nu a scăzut în ultimii ani ci, dimpotrivă, a fost pe un trend ascendent. Este rezultatul paradoxal al studiilor pe siguranța rutieră realizate în Statele Unite de IIHS, echivalentul american al EuroNCAP, între 2011 și 2018.

Mortalitatea în accidente rutiere este în creștere

Astfel, pentru modelele din anul de model 2017 (și cele anterioare dacă nu au suferit modificări importante), rata mortalității între 2015 și 2018 a fost de 36 de morți la un milion de vehicule-ani de înmatriculare. Un vehicul-an de înmatriculare reprezintă un vehicul înmatriculat timp de un an.

Prin comparație, rezultatele unui studiu similar publicat în 2017 pentru anul de model 2014 și realizat între 2012 și 2015 au indicat un număr de 30 de morți la un milion de vehicule-ani de înmatriculare. Într-un studiu anterior, realizat pentru anul de model 2011, numărul de morți la un milion de vehicule-ani de înmatriculare a fost de 28. Acest trend crescător a fost înregistrat în ciuda progresului tehnologic și al mașinilor din ce în ce mai sigure.

Care sunt cele mai sigure mașini? Dar cele mai periculoase?

Cele mai ridicate rate ale mortalității în accidentele rutiere au fost înregistrate în mașinile mici, cum era de așteptat. În medie 48 de oameni la un milion de mașini-ani de înmatriculare și-au pierdut viața în mașini de pasageri. Rata scade la 29 în pick-up-uri, 25 în cazul SUV-urilor și 22 în cazul vanurilor.

Ca regulă generală, cu cât o mașină este mai mică, cu atât șansa de a muri la volanul ei în cazul unui accident este mai mare. Rata mortalității este de 108 în cazul modelelor de clasă mică și scade abrupt odată cu masa și dimensiunile mașinii. Cele mai scăzute rate ale mortalității se înregistrează în cazul SUV-urilor – între 5 și 9 morți la un milion de vehicule-ani de înmatriculare, în funcție de model.

Mașinile de clasă mică, așa cum sunt Kia Rio (în ciuda premiilor primite de la IIHS) sau Ford Fiesta ocupă primele 15 locuri într-un top 20 al celor mai „mortale” mașini cu anul de model 2017. Fiesta sedan, un model care a fost scos între timp din gama americană a Ford, s-a clasat pe prima poziție în acest top nedorit, cu 141 de morți la un milion de vehicule-ani de înmatriculare. Versiunea în cinci portiere stă ceva mai bine, cu o rată a mortalității de 65.

Paradoxal, două mașini considerate „mici” după criteriile nord-americane – VW Golf și Nissan Leaf – au înregistrat rate mici de mortalitate (0 în cazul lui Golf și 5 în cazul lui Leaf). În afară de Golf, alte șase modele din „promoția” 2017 (sau echivalente produse anterior) au avut o rată nulă a mortalității. Este vorba de GMC Yukon XL 1500 4WD, Infiniti QX60 2WD, Land Rover Range Rover Evoque, Lexus NX 200t, Mercedes-Benz Clasa C și Porsche Cayenne.

Aproape jumătate dintre cele mai sigure 20 de modele din studiul IIHS sunt SUV-uri de lux, ca BMW X3, Infiniti QX60, Cadillac Escalade sau Land Rover Range Rover.

Pentru a putea fi incluse în studiu, vehiculele analizate trebuie să fi avut cel puțin 100.000 de mașini-ani de înmatriculare în perioada 2015-2018 și cel puțin 20 de morți în accidente.

Chiar dacă studiul prezintă situația din Statele Unite, concluziile acestuia sunt valabile și pe continentul european. Să nu uităm nici că România are cele mai multe victime din accidente rutiere dintre toate cele 28 de state UE.



Comentarii
Inchide