Porsche 911 a împlinit 50 de ani

Autor: Adrian Mihălţianu 07 feb. 2013 Știri auto

Porsche a prezentat prima generaţie a modelului 911 în anul 1963, o maşină care avea să devină una dintre cele mai îndrăgite şi recunoscute maşini sport de pe mapamond. De-a lungul celor 50 de ani în care a trecut prin şapte generaţii, Porsche 911 şi-a păstrat forma generală a caroseriei, în ciuda criticilor care au spus şi spun în continuare că departamentul de design al celor de la Porsche e leneş.

Unul dintre cele mai longevive nume din industria auto, Porsche 911 s-a născut în anul 1963, ca succesor al modelului Porsche 356. Prima generaţie a lui 911 a fost prezentată la Salonul Auto Frankfurt din 1963 sub denumirea 901, dar a fost redenumită în 911 pentru lansarea comercială din 1964.

Iniţial, primul 911 a fost echipat cu un motor boxer în şase cilindri, care dezvolta 130 CP şi permitea atingerea unei viteze maxime de 210 km/h.  În 1965, Porsche a lansat un model denumit 912, care venea cu un motor în patru cilindri, de 1,6 litri sau 2,0 litri, şi care a fost vândut în mai multe exemplare decât 911 în primii ani.

În 1966, Porsche a prezentat modelul 911 S, care a primit un motor de 160 CP şi a fost primul 911 echipat cu jante din aluminiu Fuchs.

În timpul primei generaţii, motoarele de pe 911 au crescut la 2,2 litri în 1969, iar apoi la 2,4 litri în 1971. Un an mai târziu, în 1972, Porsche a lansat modelul 911 Carrera RS 2.7, care a fost echipat cu un motor de 2,7 litri, ce dezvoltă 210 CP.

A doua generaţie a lui 911 a fost lansată la zece ani de la prezentarea primului 911, în 1973. Cunoscută şi sub numele de G-Series, a doua generaţie a lui 911 a fost cea mai longevivă din istoria modelului, fiind produsă din 1973 până în 1989.

Noul model a avut parte de bare de protecţie groase, care respectau ultimele standarde de rezistenţă la impact din Statele Unite ale Americii. Siguranţa pasagerilor a fost îmbunătăţită şi prin montarea centurilor în trei puncte, precum şi a tetierelor integrate în scaune.

A doua generaţie a modelului 911 a dat naştere primei variante Turbo, care a fost prezentată în 1974, cu un eleron imens în partea din spate şi un motor de 3,0 litri care dezvolta 260 CP.

În 1977, Porsche a lansat o evoluţie a modelului 911 Turbo, care venea cu un motor de 3,3 litri cu turbo şi intercooler, ce producea 300 CP.

A treia generaţie a fost introdusă în 1988, cu un motor boxer de 3,6 litri răcit cu aer, care dezvolta 250 CP. Deşi la exterior nu se deosebea prea mult de generaţia precedentă, 85% dintre piesele noului 911 erau schimbate.

Printre echipamentele montate pe a treia generaţie a lui 911 s-au numărat servodirecţia, cutia de viteze automată Tiptronic, ABS-ul şi airbagurile.

Primul 911 cu tracţiune integrală, cunoscut sub numele Carrera 4, a fost introdus în timpul celei de-a treia generaţii. Tot atunci au fost lansate şi variante Cabrio şi Targa, iar din 1990, clienţii puteau să-şi comande modelul 964 Turbo.

1993 a fost anul în care a fost prezentată cea de-a patra generaţie a lui 911, ultima care avea să fie dotată cu motoare răcite cu aer. Noutăţile aduse de această generaţie includ bare de protecţie integrate în forma maşinii şi un nou şasiu din aluminiu.

O altă inovaţie a fost reprezentată de jantele cu spiţe goale pe dinăuntru, montate pe variata Turbo, care era echipată cu un motor bi-turbo.

În 1997, Porsche a anunţat lansarea celei de-a cincea generaţii a lui 911, prima care avut parte de motoare răcite cu apă.

Designul exterior a fost o reinterpretare a primelor modele 911, conform celor de la Porsche, însă a avut şi un rol funcţional, deoarece această generaţie a împărţit foarte multe componente cu prima generaţie a modelului Boxster, care a scos compania auto germană din încurcătura financiară în care se afla în acea perioadă. Nu e de mirare, deci, că primul Boxster arăta aproape la fel ca un 911.

Această generaţia a avut parte şi de un interior complet nou, care oferea un nivel de confort mult mai mare decât generaţiile precedente.

În 2004 a fost lansată cea de-a şasea generaţie a lui 911, care a revenit la farurile cu formă ovală, la fel ca la primele generaţii.

Sub denumirea internă 997, noul 911 a fost echipat cu un motor boxer de 3,6 litri care dezvoltă 325 CP, în timp ce variata Carrera S a avut parte de un propulsor de 3,8 litri care dezvoltă 355 CP, precum şi de sistemul de suspensie inteligentă Porsche Active Suspension Management (PASM) în echiparea standard.

În 2006, Porsche a prezentat varianta 911 Turbo, prima maşină de serie cu motor pe benzină care a avut un turbocompresor cu geometrie variabilă a turbinei. Doi ani mai târziu, în 2008, modelul 911 a avut parte de un facelift care adus injecţia directă pentru motoare şi ambreiajul dublu pentru transmisie.

Ultima generaţie a lui 911 a fost introdusă în 2011, sub denumirea internă 991. Deşi aspectul exterior nu diferă prea mult faţă de generaţiile precedente, cea de-a şaptea generaţie a lui 911 are un ampatament mai mare şi este mai lată decât generaţia precedentă. Mai mult, motorul de pe varianta de bază Carrera a fost micşorat de la 3,6 litri la 3,4 litri, însă puterea a crescut cu 5 CP.

Alte inovaţii aduse de ultima generaţie a lui 911 includ sistemul Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) şi prima cutie de viteze manuală cu şapte viteze destinată maşinilor de stradă.

De-a lungul celor 50 de ani de existenţă, Porsche 911 a fost vândut în peste 820.000 de exemplare şi a devenit, fără doar şi poate, o formă inconfundabilă şi o maşină sport recunoscută pentru abilităţile sale dinamice.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide