ProMotor NEWS: Materialele şi procesul de fabricaţie ale celor mai rezistente discuri de frână

Autor: ProMotor 15 feb. 2017 Știri auto
ProMotor NEWS: Materialele şi procesul de fabricaţie ale celor mai rezistente discuri de frână

REZISTENTE LA 1.000 DE GRADE CELSIUS

Maşinile sport au discuri de frână din ceramică şi materiale compozite.

Forţa care ajunge la roată cere nişte discuri uşoare, iar cele din fier şi carbon sunt grele. Plus că se uzează rapid din cauza căldurii care e generată în timpul frânării.

Ceramica rezistă până la 1.000 de grade Celsius.

DUREAZĂ DE 60 DE ORI MAI MULT

De aceea, frânele ceramică-compozit ţin de 60 de ori mai mult în timp.

Ceramică-compozit înseamnă că materialul ceramic siliconic este mixat cu fibra de carbon pentru duritate.

Fabrica pregăteşte fibra de carbon prin amestecul a două ingrediente: răşină la cald şi bucăţele de fibră de carbon pură. Duritatea e în filamentele minuscule de carbon.

O maşinărie toarnă fibra de carbon într-o matriţă circulară din aluminiu.

Prima oară se umple matriţa până la jumătate. Apoi se fixează cu o curea metalică şi se introduc nişte spiţe pentru şanţurile de ventilare.

Acum trecem la umplerea restului tot cu fibră de carbon. O rolă nivelatoare îşi face treaba constant.

PRESA DE 20 DE KG FORŢĂ

Apoi, muncitorii închid matriţa şi o presă compactează conţinutul. Matriţa intră într-o presă mare la 20 de kg forţă de apăsare şi 200 de grade Celsius.

Astfel se compactează fibra de carbon şi transformă răşina-liant în plastic. Odată ce matriţa s-a răcit cât să poată fi manevrată, muncitorii o scufundă în apă rece între 5 şi 8 minute. Aşa e răcit complet discul.

Un computer cu laser examinează matriţa ca să se asigure că surplusul a fost îndepărtat.

PRIMA POLISH-ARE

Când e gata examinarea, deschid matriţa şi scot discul de frână. Roboţii polish-ează apoi suprafeţele şi dau găuri mici pentru ventilare.

Discul intră într-un cuptor care îl încălzeşte progresiv în 2 zile până la 1.000 de grade Celsius.

Aşa se produce o recaşie chimică şi plasticul e transformat în carbon.

ACUM VINE CERAMICA

Mai departe, îl pun într-un container rezistent la mari temperaturi şi fixează pe poziţii 5 monturi. Discul de frână vine pe acele monturi. În centru e plasat un canal în care e turnat material ceramic – silicon fin.

Containerul stă în cuptor 24 de ore şi încălzeşte discul până al 1.700 de garde Celsius ca să topească siliconul.

Robotul aplică o putere de sucţiune pentru a fix siliconul lichid în discul de frână. Aşa apare materialul foarte dur şi rezistent din silicon şi carbon.

 

FINISAJELE

După ce un robot să găuri de prindere la roată, discul ajunge într-o cameră unde e vopsit cu un strat de protecţie.

Vopseaua e ca un scut antioxigen pentru carbon. La temperaturi înalte, oxigenul arde carbonul.

Acest tratament antioxidare prleungeşte viaţa discurilor de frână.

Vopseaua e tratată într-un cuptor.

Un robot mai polishe-ază o dată tot discul.

Iată cum arată discul înainte de finisaje. Şi după.

Fiecare disc de frână trece acum printr-un control de calitate doarte detaliat. Acest robot face mii de fotografii de suprafaţă la rezoluţie înaltă, pe care un calculator le analizeazăla nivel micronic.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide