România are cea mai mare rată a mortalității rutiere din UE, dublă față de media europeană

Autor: Cristian Gubandru 30 mart. 2022 Știri auto

Comisia Europeană a publicat cifre preliminare privind decesele din accidente rutiere pentru anul 2021. Se estimează că 19.800 de persoane au murit anul trecut în accidente rutiere, ceea ce înseamnă o creștere cu 1.000 (+ 5 %) față de 2020, dar reprezintă totuși cu aproape 3.000 (-13 %) de decese mai puțin față de perioada anterioară pandemiei (2019). România are cea mai mare rată a mortalității rutiere din UE.

Obiectivul global este reducerea la jumătate a numărului de decese până în 2030. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat o scădere de 36 %.

La nivelul UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a crescut cu 5% față de anul precedent, deși comparațiile cu 2020 sunt puternic influențate de tiparele de trafic din fiecare țară pe perioada pandemiei. Între 2019 și 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 17%.

România are cea mai mare rată a mortalității rutiere din UE, dublă față de media europeană

Clasamentul global al ratelor mortalității pe țări nu s-a schimbat în mod semnificativ, cele mai sigure drumuri aflându-se în Suedia (18 decese la un milion de locuitori), în timp ce România (93 de decese la un milion de locuitori) a raportat cea mai mare rată în 2021.

Media UE a fost de 44 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori. Rata mortalității rutiere în România este dublă față de media europeană.

Pe baza cifrelor preliminare, nouă state membre (Danemarca, Germania, Irlanda, Cipru, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia și Suedia) au înregistrat în 2021 cel mai scăzut număr de decese din accidente rutiere înregistrat vreodată.

Comparativ cu anul anterior pandemiei, 2019, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere în 2021 a scăzut cu 13 %, cele mai mari scăderi, de peste 20 %, înregistrându-se în Danemarca, Belgia, Portugalia, Polonia și Lituania. În schimb, în ultimii doi ani, Letonia, Slovenia și Finlanda au înregistrat creșteri ale numărului de decese rutiere.

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO

În total, 52 % dintre decesele rutiere s-au produs pe drumuri rurale, 40 % în zonele urbane și 8 % pe autostrăzi. Ocupanții autoturismelor (șoferi și pasageri) au reprezentat 43 % din totalul deceselor cauzate de accidente rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 20 %, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) 18 % și bicicliștii 10 % din totalul deceselor.

În zonele urbane, modelul este foarte diferit, pietonii (37 %) reprezentând cea mai mare parte a victimelor. Întrucât utilizatorii de vehicule motorizate cu două roți reprezintă 18 %, iar numărul de bicicliști (14 %) care sunt omorâți crește, înseamnă că aproape 70 % din totalul deceselor din zonele urbane sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor.

Bărbații au cauzat trei din patru decese rutiere (77 %). Persoanele în vârstă (65+) au reprezentat peste un sfert (28%) din totalul deceselor, deși, în mod proporțional, mai mulți tineri sunt uciși în trafic. În timp ce 12 % dintre persoanele ucise pe drumurile din UE aveau vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, această grupă de vârstă reprezintă doar 7 % din populația UE. Astfel, statisticile ne arată că tinerii sunt mai susceptibili de a fi implicați într-o coliziune rutieră fatală.

Numărul de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori – date preliminare pentru 2021 

  Rata per milion de locuitori  schimbare de % în 2021 față de: 
  2019  2020  2021  2020  2019  înainte de 2017-2019 
UE-27   51  42  44  5%  -13 %  -15 % 
Belgia  56  43  43  0 %  -23 %  -19 % 
Bulgaria  90  67  81  21 %  -11 %  -12 % 
Cehia  58  48  50  3 %  -14 %  -14 % 
Danemarca  34  28  23  -17 %  -32 %  -26 % 
Germania  37  33  31  -6 %  -16 %  -19 % 
Estonia  39  44  41  -7 %  6 %  -1 % 
Irlanda  29  29  27  -6 %  -2 %  -5 % 
Grecia  64  54  57  5%  -12 %  -14 % 
Spania  37  29  32  10 %  -14 %  -16 % 
Franța  50  39  45  16 %  -9 %  -11 % 
Croația  73  58  72  23 %  -2 %  -7 % 
Italia  53  40  48  19 %  -10 %  -14 % 
Cipru  59  54  49  -8 %  -15 %  -14 % 
Letonia  69  73  78  6 %  11 %  6 % 
Lituania  67  63  52  -17 %  -22 %  -20 % 
Luxemburg  36  42  38  -8 %  9 %  -13 % 
Ungaria  62  47  56  18 %  -10 %  -12 % 
Malta  32  21  17  -18 %  -44 %  -49 % 
Țările de Jos  34  30  28  -4 %  -16 %  -14 % 
Austria  47  39  40  4 %  -14 %  -13 % 
Polonia  77  66  59  -10 %  -23 %  -22 % 
Portugalia  67  52  50  -3 %  -24 %  -22 % 
România  96  85  93  8 %  -4 %  -6 % 
Slovenia  49  38  54  43 %  12 %  15 % 
Slovacia  50  45  47  5%  -4 %  -4 % 
Finlanda  38  40  40  0 %  6 %  -3 % 
Suedia  22  20  18  -6 %  -13 %  -28 % 
             
Elveția  22  26  23  -12 %  7 %  -8 % 
Norvegia  20  17  16  -5 %  -19 %  -18 % 
Islanda  17  22  24  13 %  50 %  -33 % 

Sursa: Comisia europeană

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Cristian Gubandru
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax, parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn, parte ... citește mai mult

Comentarii
Inchide