Test drive Jaguar F-Pace – Pisica blândă care zgârie rău

Publicat: 13 07. 2021, 15:37
Actualizat: 16 07. 2021, 23:41

Toarce în soarele de iulie. Pornesc motorul și mârâie. Am mai văzut filmul ăsta. Am mai auzit coloana sonoră. Dar pisica asta arată mai viguros și mai sofisticat. Test drive Jaguar F-Pace facelift în versiune P400 AWD.

GALERIE FOTO

Jaguar F-Pace a venit pe lume în 2015 ca primul SUV al companiei. Condusă de un cascador profesionist, mașina a sfidat legile fizicii cu un loop la 360 de grade la Salonul Auto de la Frankfurt. Era suficient să atragă atenția.

Puriștii au contestat alegerea casei britanice de a urma tendințele și de a lansa un model cu gardă mare la sol. F-Pace a ignorat contestațiile. Se anunța un succes. Așa a și fost. În 2016, debutantul, deloc sfios, a devenit cel mai bine vândut model al companiei. În anul următor, modelul acela contestat s-a încoronat World Car of the Year.

Pe repede înainte, în 2021, Jaguar a prezentat F-Pace facelift. Și-au făcut bine treaba artiștii designeri de la Solihull și au perfecționat o mașină care câștigase deja un concurs de frumusețe (World Car Design of the Year, în 2017). Capotă redesenată mai cursiv, mai determinat, o grilă mai mare, faruri noi cu semnătura luminoasă Double J îi asigură un look intimidant.

Și partea posterioară arată altfel acum, cu stopuri mai înguste, preluate de la electricul I-Pace,  și cu evacuările trapezoidale reale. O felină care arată grație și blândețe, dar care zgârie rău. Și vă spun de ce.

Test drive Jaguar F-Pace – SUV-ul sofisticat cu 400 de cai putere

Am luat la test Jaguar F-Pace P400. Indicativul acesta ascunde un motor de 3.0 litri cu  6 cilindri în linie și tehnologie mild hybrid. Unitatea dezvoltă 400 de cai putere și 550 Newtoni metru. Da, ați citit bine. Nu e un SUV de rând. În niciun caz în versiunea aceasta. Sunt cifre care fac mașina să accelereze de la 0 la 100 km/h în doar 5,4 secunde și atinge o viteză de 250 km/h. Dar mai important de cât de repede o face este cum o face. Ei bine, o face cu stil, cu grație, cu o siguranță de sine care îți dau senzația că ai de-a face cu un animal bine dresat. Padelele de pe volan îți amintesc că deții controlul.

O transmisie automată cu opt trepte, de proveniență ZF, și un sistem de tracțiune integrală livrează resursele către ambele punți.

Bine proporționat, cu o linie fluidă și atletică, tipică felinelor, scoasă în evidență de vopseaua Charente Grey (1.904 euro) pe care o afișează cu mândrie mașina de test, Jaguar F-Pace măsoară 4.747 milimetri în lungime, 2.071 milimetri în lățime, 1.664 milimetri în înălțime. SUV-ul stă la 213 milimetri de sol. Iar cu jantele de 21 de inci (702 euro), asta se simte la volan din plin. Stai sus, în scaunul Performance cu reglaje electrice pe 16 direcții, îmbrăcat în piele Windsor Light Oyster. Ce regal sună, nu-I așa? “King of the world” te simți, mai ales când iei în mâini volanul R-Dynamic îmbrăcat în piele.

Cabina lui Jaguar F-Pace – Ceaiul de la ora 5

Echiparea de top R-Dynamic este extrem de generoasă. Interiorul este construit cu finețe tipic britanică, o atenție la detaliu scoasă în evidență de materialele exclusiviste. Deși high-tech, cabina păstrează aerul clasic, ca un 5 o’clock tea.

Apare la bord un nou ecran tactil de 11,4 inci, cu o ramă îngustă. Ecranul redă noul sistem multimedia Pivi Pro, care echipează și noul Defender. Reacționează rapid la impulsuri, meniul este intuitiv, iar grafica este impresionantă și face uitat vechiul ecran cu răspuns ușor întârziat și un pic îmbătrânit. Ai senzația că joci un rol într-un film science fiction. Evident, pentru că display-ul este atât de glossy, vei avea mereu amprente pe el.

Plafonul panoramic culisant (1.624 euro) îți aduce în mașină toată lumina unei zile toride de vară și îți confirmă senzația pe care o ai din momentul în care urci la bord: o cabină aerisită și spațioasă.

Plastic la bord? Da, dar ascuns discret

Toate suprafețele din jur sunt plăcute la atingere. Vei regăsi și plastic la bord. Suportul de pahare este din plastic, dar se ascunde discret sub un capac glisant.

Controlul climatizării poate fi derutant la început. Ecranul de control este tactil, dar trebuie să apeși hotărât ca să primești o reacție. Nu e o greșeală, e o intenție. În mers însă, va fi destul de complicat să faci asta fără să-ți iei ochii de la drum. De asta sunt acolo comutatoarele rotative, care pot fi trase, împinse sau rotite. Durează ceva până te obișnuiești. Dar când te prinzi, te întrebi: “Cum de nu m-am gândit la asta?” Ei bine, nu te-ai gândit pentru că Jaguar vine cu acest concept unic.

Selectorul treptelor de viteză este atât de fin finisat încât parcă îți vine să-l atingi doar cu vârful degetelor. În dreapta lui, ai butonul care îți permite selectarea modurilor de rulare. Îl rotești și te trece prin Eco, Comfort, Dynamic și, pentru când ai de înfruntat condiții de iarnă – puțin probabil în luna iulie – ai un mod “Rain ice snow”. Pentru suprafețe grele poți apela și la Low Traction Launch, atunci când ești pe loc, iar mașina va face ce știe ea mai bine pentru a te scoate din impas.

F-Pace – personalități multiple

Pe asfalt, la viteze de autostradă, funcția de anulare a zgomotului a sistemului audio Meridian își intră în rol. E atât de liniște la bord, încât îți vine să vorbești în șoaptă, ca într-o catedrală.

Jaguar F-Pace s-a simțit ca acasă în cadrul elegant și exclusivist pus la dispoziție de Stejarii Country Club din Băneasa. Pe aleile înguste din spatele construcției moderne (acum mă refer la clădire, nu la mașină, da?), nu aș fi avut nicio șansă fără camerele video perimetrale cu vedere la 360 de grade. Tot ele îți aduc un plus de liniște, ca să fii sigur că nu lovești jantele uriașe la manevre în spații restrânse sau lângă borduri.

Pisica F-Pace are personalități multiple. Poate să toarcă blând și să te plimbe liniștit, să te treacă aproape insesizabil peste denivelări.

Dar dacă simți furnicături în mâna dreaptă și muți comutatorul în modul Dynamic și că piciorul drept devine dintr-o dată greu pe pedala de accelerație, fii pregătit. Pisica asta zgârie rău. Se încordează de parcă ar porni la vânătoare și te fugărește, se așază pe traiectoria corectă în viraje fără să-ți ceară prea mult efort, mârâie nervos și se agață de asfalt cu ghearele alea din aliaj. V-am zis că zgârie rău felina asta bine dresată, nu?

Jaguar F-Pace nu e un SUV extrem

Trebuie să țineți minte însă, că nu este un SUV extrem. Si, indiferent de cât de sportiv ar putea suna “400 de cai putere”, trebuie să luați în calcul că Jaguar F-Pace respiră aerul rarefiat al eleganței, fie ea și cu gardă mare la sol.

Un pic intrusiv s-a dovedit a fi sistemul de frânare automată de urgență, care, când a detectat mașina din față oprită, a acționat brutal frâna, fără să calculeze că din spate se apropia o altă mașină. L-am lăsat să creadă că m-a salvat de o coliziune cu mașina din față fără să-i reproșez nimic. Nu am nici cea mai mică intenție de a-i răni orgoliul acestei pisici vanitoase. Până la urmă, are tot dreptul să fie așa.

Portbagajul lui F-Pace, cu deschidere electrică standard, așa cum măsoară englezii, prin umplerea cu lichid până la plafon, are 778 de litri sau 1.827 cu spătarul banchetei rabatat. Asta înseamnă că poți să faci turul Europei (atenție la restricțiile de călătorie, totuși) fără să fii nevoit să faci compromisuri în ceea ce privește bagajele.

Prețul de listă al acestei versiuni, F-Pace P400 AWD, este de 83.181 euro. Cu toate dotările care simplifică viața în compania acestei feline blânde, care zgârie rău, cumpărătorul va plăti 96.985 de euro. Un preț premium pentru un model pe măsură.

 

VERDICT

Jaguar F-Pace facelift păstrează eleganța clasică, tipică brand-ului britanic, în ciuda tuturor elementelor high-tech din cabina finisată cu multă atenție la detaliu. Poate fi grațios și este foarte silențios pe asfalt. În versiune P400, F-Pace este o felină plecată la vânătoare. Dar nu este nici pe departe un prădător brutal, ci unul foarte manierat. O pisică blândă care “zgârie” rău când calci pedala de accelerație.

VIDEO: