Test în România cu noul BMW X5 M50d. Uriaşul (semi)prietenos

Autor: Iulian Dnistran acum 7 ani Test drive

Performanţe, ţinută de drum

BMW X5 M50d este, înainte de toate, o declaraţie de forţă a germanilor din Munchen. Un propulsor diesel de 3,0 litri cu şase cilindri şi trei turbocompresoare, care produce 381 CP şi 740 Nm, pune în mişcare un mastodont de 2,2 tone. La prima vedere, maşina merită sigla M amplasată pe hayon şi aripile din faţă, deşi nu prea înţeleg care e rostul combinaţiei M50d, atâta vreme cât motorul are doar 3,0 litri.

Dar ce motor! La orice apăsare a pedalei de acceleraţie, maşina fuge de sub tine cu o lejeritate impresionantă. Cuplul imens e disponibil încă de la 2.000 rpm, iar cutia de viteze automată cu opt trepte îşi arată încă o dată excelenţa prin schimbările insesizabile, astfel că orice depăşire este floare la ureche. Mai mult, între 2.000 şi 3.000 rpm, motorul sună minunat, aproape ca un V8 pe benzină, deşi ai de-a face, de fapt, cu un diesel.

Doar că aici ajung la partea în care trebuie să explic de ce acest BMW X5 M50d nu e un M adevărat, deşi litera în sine apare pe maşină şi nu a fost cumpărată din Obor. În încercarea de a lărgi cât mai mult activitatea diviziei Motorsport şi de atrage tot mai mulţi clienţi, germanii au uitat de două lucruri esenţiale: frânele şi direcţia. Sigur, dacă mergi ca şi cum ai merge cu un X5 mai cuminte, nu ar fi o problemă, însă atunci când biciuieşti 381 CP vrei să te simţi în siguranţă atunci când apeşi pedala de frână sau atunci când treci în modul Sport şi vrei să te joci puţin pe viraje.

Din nou, nu e ca şi cum nu ar ţine frâna, însă pedala nu transmite nici un fel de feedback la apăsările puternice, iar direcţia se simte supraasistată atunci când e lucrată intens. Ştiu, sunt detalii, însă la o maşină care costă cel puţin 90.000 de euro şi poartă sigla M, detaliile fac diferenţa.

Motorul e superb. Sună excelent şi te ajută să accelerezi de la zero până la 100 km/h în doar 5,3 secunde, ceea ce în lumea reală înseamnă că o să ajungi extrem de uşor la viteze ilegale. Foarte ilegale. Problema este că frânele şi direcţia nu se ridică la nivelul propulsorului atunci când ajungi la limită. Şi e păcat, fiindcă am ajuns să cred că maşina e prea puternică pentru propriul ei bine.

În rest, BMW X5 M50d se comportă foarte bine pentru dimensiunile sale. Sistemul xDrive îşi face treaba cu vârf şi îndesat pe drumuri alunecoase, unde se simte cum puterea jonglează între cele două punţi, iar suspensia reuşeşte să ţină în frâu ruliul şi să ofere călătorii confortabile, deşi în modul Sport s-ar putea să simţi ceva mai tare neregularităţile drumului.

Consum

Oficial, consumul mediu al unui BMW X5 M50d este de 6,7 l/100 km. În urma testului care a totalizat aproape 1.000 km parcurşi prin oraş, pe drumuri de munte şi pe autostradă, computerul de bord a afişat un consum mixt de 12,5 l/100 km, adică dublu faţă de valoarea oficială.

Dar nu e chiar ceva de speriat, fiindcă trebuie să mărturisesc că am condus cu gândul la viteză şi nu la consum. Astfel, cred că dacă se conduce liniştit, consumul poate să rămână în jurul valorii de 10 l/100 km. De altfel, la rularea pe autostradă la viteza de 130 km/h, consumul instantaneu va fi de aproximativ 10 l/100 km. Este, totuşi, o maşină mare, oricât de aerodinamică ar fi.

Concluzii

Noul BMW X5 M50d este, la fel cum am spus şi mai devreme, o declaraţie de forţă, înainte de toate, iar propulsorul diesel excelent este dovada priceperii celor de la BMW în jocul turbocompresoarelor.

O maşină mare, suficient de confortabilă, care o să-ţi ridice cu uşurinţă nivelul de adrenalină atunci când apeşi pedala de acceleraţie, dar care nu se simte în largul său atunci când e dusă aproape de limită.

Datele tehnice şi preţul modelului testat, în pagina următoare.

Pagini: 1 2 3



Comentarii
Inchide