Alfa Romeo 159

Autor: Constantin Ciobanu 31 mai 2007 Test in premiera

Alfa Romeo 159 este probabil una dintre cele mai frumoase maşini din lume. Punct. Nu are nici un rost să te apuci să descrii în cuvinte munca designerilor de la Giugiaro. Nu vei obţine nici un rezultat, nu vei înţelege mai bine liniile unei caroserii. Şi asta pentru că frumosul nu se explică, se simte. Ce vă pot spune este că 159 duce mai departe o poveste care a început să fie scrisă de berlinete precum 1900, Giulia, Alfetta, Giulietta, 75, 155 şi, de ce nu, 156.

Caroseria desenată de Giorgetto Giugiaro în colaborare cu Centrul de Stil Alfa Romeo evocă o bună parte dintre liniile modelelor enumerate mai sus, care au contribuit din plin la sloganul “Cuore Sportivo”. Partea frontală se distinge prin clasicul “scut” vertical, punctul de pornire pentru silueta 159, şi prin noile proiectoare circulare. Partea posterioară, agresivă şi solidă, capătă caracter prin montanţii robuşti din jurul lunetei, prin ţeava de eşapament dublă şi prin spoilerul mic. Stopurile alungite, întrerupte de linia portbagajului, susţin stilul de design al farurilor. Aripile puternice şi roţile aliniate cu fineţe caroseriei accentuează caracterul sportiv al maşinii.

Trebuie avut însă mare grijă la alegerea nuanţelor tapiţeriei, pentru că se impune o armonie între culoarea caroseriei şi cea a interiorului. Altfel, poţi ruina o potenţială operă de artă. Interiorul, la prima vedere, este rafinat şi completează minunat linia sportivă a caroseriei. Materialele sînt bune, iar finisările – mult peste ce reprezenta Alfa înainte, dar, dacă te chinui, mai găseşti zone perfectibile.

Un minus îl consider a fi în continuare poziţia relativ înaltă la volan, care duce la compromiterea unei posturi ideale de pilotaj. Una rîvnită cînd te gîndeşti că ai sub capotă 200 CP. Dar de ce 159, ţinînd cont că nu este o noutate absolută pe piaţa românească? Pentru că acum poate fi comandată şi cutia automată, şi versiunea de echipare Emozione. Şi, pentru a fi operativi, am testat Alfa Romeo 159 Emozione echipată cu noua cutie automată.

Dacă Distinctive, varianta de top a gamei pînă în acest moment, dispunea deja de o mulţime de accesorii menite a asigura luxul, confortul şi siguranţa, Emozione oferă un pachet şi mai consistent de dotări, fără ca preţul să crească; dimpotrivă, costul de achiziţie e mai scăzut. Airbag-ul pentru genunchii pasagerului, sistemul Blue & Me cu bluetooth şi USB, farurile cu xenon şi dispozitiv de spălare, jantele din aliaj de 17” cu efect diamantat şi scaunele cu reglare mecanică a înclinării şezutului formează pachetul suplimentar, care se traduce, pentru client, într-un avantaj de 2.400 de euro.

Dar să vorbesc şi despre cutie, pentru că merită. Sînt un fan al cutiilor manuale, deşi mai există momente cînd mă văd nevoit să accept o cutie automată, ca în cazul de faţă. Propulsorul face casă bună cu această cutie cu 5 rapoarte. Există şi modul sport, unde puterea este omniprezentă la fiecare apăsare a pedalei de acceleraţie. Surprinde plăcut faptul că pe palierele de frînare cutia retrogradează bine, asigurînd o frînă de motor decentă. Există de asemenea modul secvenţial, pe care însă vi-l recomand doar ca să beneficiaţi de o frînă de motor mai viguroasă, pentru că, în rest, pe modul sport cutia ştie să schimbe mult mai bine în cazul unei conduceri sportive.

Nici consumul nu m-a speriat, valoarea medie de 12,5 litri, în condiţiile în care am abuzat cît am putut de cei 200 CP, părîndu-mi-se decentă. I-aş reproşa maşinii greutatea cam mare, 1.630 kg. Dar, dacă iau în calcul rigiditatea excelentă a structurii şi cele 5 stele obţinute la EuroNCAP, aceasta se justifică. O berlinetă extrem de plăcută şi în versiunea automată, poate ceva mai agreabilă decît cea manuală.

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...
Tags:



Comentarii
Inchide