Nu ştiu ce a vrut de la viaţă vechea generaţie Mazda 2, probabil să revoluţioneze segmentul B, dar nu a reuşit. Aşa că a doua generaţie s-a întors la liniile clasice ale hatchback-ului.

TEST cu Mazda2 TEST cu Mazda2

S-a pornit de la zero, niponii văzîndu-se nevoiţi să inventeze pentru segmentul B un produs competitiv. Sarcina a fost destul de dificilă, în condiţiile în care noul model trebuia să-i satisfacă pe clienţi din toate punctele de vedere, indiferent de meridianul pe care se aflau aceştia.

La prima vedere, un produs care rupe legătura cu generaţia pe care o înlocuieşte este mai greu de “digerat”, necesitînd o perioadă de acomodare. Totuşi Mazda 2 se integrează perfect în familia sa, cel puţin din punctul de vedere al designului. În partea frontală se remarcă aripile, care accentuează pasajele roţilor, temă regăsită şi la RX-8 sau CX-7. Se transmite astfel vizual impresia de stabilitate şi de dinamică. O altă linie dominantă a exteriorului, comună în gama Mazda, pleacă de la bara faţă şi continuă pînă la lămpile spate, pe care le conturează. Cum spuneam, în ceea ce priveşte designul, Mazda 2 face parte din familia producătorului nipon. Totuşi, fără pachetul sport, partea frontală este puţin fadă.


 

Poate cea mai mare realizare a inginerilor de la Mazda este faptul că noul model este mai uşor cu 100 kg comparativ cu cel pe care îl înlocuieşte. Ne-am obişnuit ca, odată cu lansarea unui nou model, acesta să aducă automat cîteva kilograme în plus. Prin folosirea oţelurilor înalt aliate la realizarea şasiului, caroseriei şi elementelor de rezistenţă, în cazul de faţă greutatea s-a redus. Pentru a înţelege ce vor să spună cei de la Mazda prin oţel înal aliat, imaginaţi-vă o bară cu diametrul de 3,5 mm care rezistă la o forţă de 980 kg. Acest fel de materiale au fost utilizate la construcţia noului model.

Deşi dimensiunile maşinii s-au redus comparativ cu ale vechii generaţii, spaţiul interior se încadrează între limitele clasei. Persoanele de 1,85 metri pot călători confortabil şi pe bancheta spate, unde există loc suficient atît la nivelul capului, cît şi la cel al picioarelor. Materialele utilizate la interior sînt de nivel mediu, dar oferă o plăcută senzaţie de calitate. Tabloul de bord este extrem de simplu, dar acest lucru s-ar putea să nu fie în avantajul maşinii, în condiţiile în care modelele europene din segmentul B se apropie tot mai mult de ceea ce oferă un model compact. S-a dorit simplitate, întoarcerea la esenţa a ceea ce a reprezentat cîndva hatchback-ul din acest segment. În altă ordine de idei, ergonomia şi lizibilitatea intrumentarului de bord şi a comenzilor este fără cusur, în timpului sesiunii scurte de test neîntîmpinînd probleme de acomodare.


 

Un alt aspect pozitiv al interiorului este că abundă în spaţii de depozitare, extrem de utile pentru o maşină urbană. Am apreciat enorm spaţiul din torpedou, creat special pentru reviste, ziare şi hărţi. Este un loc în care acestea pot fi depozitate extrem de uşor şi care nu necesită deschiderea torpedoului. Poziţia la volan este bună, îi va mulţumi pe cei care caută una joasă şi sportivă de condus. Scaunul şoferului are reglaje complete, inclusiv ajustare pe înălţime. În cadrul sesiunii de test, am condus doar modelul echipat cu propulsorul MZR 1.5, care dezvoltă 103 CP la 6.000 rpm şi un cuplu motor de 137 Nm la 4.000 rpm. Propulsorul este plăcut şi asigură modelului reprize bune, fiind ajutat de o cutie cu 5 trepte bine etajată. Ea bucură prin exactitate, prin uşurinţa în utilizare şi poziţionarea levierului. În cazul acestei motorizări, viteza maximă este de 188 km/h, iar sprintul pînă la 100 km/h durează 10,4 secunde.

Consumul mediu declarat de constructor este de 5,9 l la 100 km, o valoare bună, influenţată pozitiv şi de cele 960 kg ale maşinii. Am observat o uşoară oboseală a frînelor după 12-15 tururi de circuit parcurse în ritm alert. Ţinuta de drum este corectă, însă, în cazul unui condus sportive, puntea spate cu bară de torsiune îşi arată limitele. Aceasta are dificultăţi uneori în a menţine contactul cu suprafaţa de rulare, în special pe secţiuni uşor denivelate şi pe viraje. Direcţia asistată electric este precisă, dar nu prea comunică cu şoferul. Totuşi, Mazda 2 se dovedeşte un pachet agreabil, care oferă plăcere pe circuit. Cît despre modul în care satisface în viaţa de zi cu zi, vă voi spune mai multe după un test mai amănunţit, realizat în Romănia. Maşina va fi disponibilă din octombrie şi va avea un preţ de pornire cu toate taxele incluse de 9.990 de euro.

La prima vedere, pare un model lipsit de personalitate, dar a reuşit să-mi placă după minisesiunea de test, pentru că îşi face treaba şi găseşti intuitiv la el tot ce te interesează.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.