iQ versus Smart

Autor: Tudor Bratu acum 11 ani Teste comparative

Interiorul lui iQ foloseşte materiale mai plăcute
calitativ, iar finisările sunt ceva mai bune şi ele decât în smart.
Designul este de asemenea mult mai spectaculos în Toyota.Am simţit
mereu lipsa în smart a unor comenzi radio pe volan. iQ are un mic
joystick pe partea stângă a volanului de unde controlezi tot
sistemul audio, al cărui display este amplasat în stânga ceasurilor
de bord.

Operarea sistemului audio este puţin dificilă din cauza acestui
joystick şi necesită obişnuinţă. De exemplu, eu m-am chinuit două
zile să înţeleg cum se memorează un post de radio fără a citi
manualul maşinii, deşi de obicei mă adaptez destul de repede la un
model nou.

iQ poate fi echipat fie cu o transmisie manuală (cinci trepte
pentru motorul de 68 CP sau şase trepte pentru cel de 99 CP), fie
cu una de tip CVT. Modelul din testul nostru era echipat cu o
astfel de transmisie şi sincer aici au început dezamăgirile. Chiar
dacă transmisia robotizată a lui smart schimbă treptele deloc lin
şi cu întârziere, CVT-ul lui iQ este dezamăgitor când ai nevoie de
putere.

Deşi motorul se turează, maşina abia dacă se mişcă de pe loc.
Versiunea de 68 CP este astfel mai lentă cu două secunde faţă de un
smart de 71 CP, iar cea de 99 CP este şi ea mai lentă cu o secundă
faţă de un smart de 84 CP. Un smart Brabus de 98 CP, mai scump,
ce-i drept, lasă un iQ în spate cu aproape trei secunde.

Eu unul îmi doresc ca maşina mea de oraş, pe care am
cheltuit 15.000 de euro, să aibă transmisie automată şi să poată,
la nevoie, să se strecoare rapid prin trafic. Cu un iQ cu CVT nu
poţi face asta, pentru că maşina este foarte lentă din cauza
transmisiei. Rapoartele îmi amintesc, sincer, de o Dacie
1310.

Singurul avantaj al unui iQ în faţa unui smart, avantaj datorat
cutiei, este că, atunci când circuli relaxat, nu eşti „zguduit” de
schimbările cutiei, cum se întâmplă în smart pe modul automat.
Despre modurile secvenţiale nu putem vorbi, pentru că doar
transmisia lui fortwo permite aşa ceva.

Din punctul de vedere al confortului, iQ este mai plăcut.
Suspensiile sunt ceva mai moi decât cele ale lui fortwo, maşina se
înclină mai mult în viraje, dar amortizarea este mai plăcut
resimţită în interior. Din cauza cutiei foarte lente, maşina nu
este rapidă şi deci nu putem vorbi nici despre prea multă putere pe
puntea faţă, putere care să provoace subvirare sau torque
steer.

Concluzia mea este că smart rămâne momentan imbatabil, chiar dacă
nu poate transporta decât două persoane. Nu ştiu câţi dintre cei
care vor cumpăra un iQ se gândesc să transporte oameni în spate,
dar după ce conduc maşinile prin aglomeraţie s-ar putea să prefere
agilitatea şi rapiditatea net superioare ale lui fortwo.

În plus, acei 20 de centimetri în plus la un iQ înseamnă că pe un
loc standard de parcare nu prea poţi să înghesui două iQ-uri, aşa
cum poţi face cu două smart-uri… Japonezii au venit cu un
concurent interesant pentru smart, cu mult iQ, dar fortwo rămâne
pur şi simplu o maşină genială.

Nici
nu mai ştiu toate injuriile şi comentariile impertinente pe care
le-am auzit de când am fost văzut la volanul smart-ului. De la
banalele „Ce, mă, Tudorică, nu mai ai bani de maşină?!”, la
plictisitorul „E criză şi la tine, mă?!” şi la agresivele „Ştiam eu
că eşti ditamai homosexualul!” sau „Ce faci, mă, umbli cu fierul de
călcat?!”, maşina asta şi cu mine le-am auzit pe toate. De la cei
mai buni prieteni, la femei pe care speram să le cuceresc cu
modestia şi cu grija mea pentru mediu, toţi ne-au jignit la comun
sau, încet şi apăsat, pe fiecare în parte.

Mă doare capul. Cu cât ai o maşină mai mică, cu atât eşti mai puţin
stresat în trafic şi ajungi mai repede la destinaţie, dar şi auzi
mai multe nenorociri despre tine, despre orientarea ta sexuală sau
despre „chestia aia a ta”.

Da, am auzit-o şi pe asta, smart-ul nu este maşină, este o
„chestie”. În mod bizar, am stat de vorbă cu femei care se simţeau
mai în siguranţă în 400 CP la 200 km/h decât în smart, în oraş, în
trafic, la 50 km/h, în slalom printre maşini. Lăsând la o parte
inconştienţa vârstei, susţineau că „dacă este mică, mă face să mă
simt în pericol”. La dracu. Stai să te dau pe viraje cu 120 la oră
cu un Escalade.

Percepţia lumii este totuşi greşită. smart este o maşină mini
genială, foarte sigură, cu un spaţiu foarte mare pentru doi
pasageri şi foarte distractivă când o pilotezi prin aglomeraţie.
Evident, are şi minusuri, care ar putea fi speculate de alt
constructor înainte de a fi lansată următoarea generaţie care
probabil le va corecta.

Primul constructor de calibru care se ia în piept direct cu smart,
la dimensiuni comparabile, preţuri şi caracteristici similare, este
Toyota. Botezat iQ, mini-ul de superlux al japonezilor doreşte să
le ofere clienţilor de astfel de autoturisme ce nu a reuşit
smart-ul până acum. Cu o soluţie constructivă complet diferită –
motor faţă, tracţiune faţă şi dimensiuni ceva mai mari -, iQ oferă,
bineînţeles, ceva lucruri în plus.

Să lămurim însă problema preţului. Disponibil momentan cu două
motorizări pe benzină de 68 sau 99 CP, iQ are preţuri cuprinse
între 13.031 euro şi 16.831 euro. Comparabile deci cu cele ale lui
smart, cu menţiunea că, totuşi, cel mai ieftin smart, deşi mai slab
motorizat, costă aproximativ 10.000 de euro.


Preţurile îl califică deci pe iQ drept competitor direct cu
smart-ul, dar iată care sunt de fapt diferenţele ce pot conta (sau
nu) pentru un client. Pentru că motorul a fost amplasat în faţă şi
pentru că maşina este mai lungă cu 20 de centimetri, iQ are o
banchetă spate în spatele locurilor din faţă, unde poate călători
liniştit un pasager dacă cel din dreapta faţă se mută mult cu
scaunul spre faţă.

Dacă şi şoferul face acest lucru, şi în spatele lui poate sta
cineva. De menţionat că, dacă se foloseşte bancheta spate,
portbagajul practic nu există. Spaţiul pentru locurile din faţă
este similar cu cel din smart, dar de pe scaunul şoferului maşina
pare mult mai lată decât un smart, deşi lăţimea sa este cu doar opt
centimetri mai mare.

Poziţia de condus este corectă, iar vizibilitatea bună. În smart
este enervant montantul spate, care fură mult din vizibilitate la
ieşirea de pe o străduţă, de exemplu, iar în iQ, datorită celui
de-al treilea geam lateral amplasat în montant, acest neajuns este
mult diminuat.

Citește și...


Comentarii
Inchide