Rivalitate Dacia: Duster dCi 4×2 vs. Logan MCV dCi

Autor: Oraan Mărculescu 08 iun. 2010 Teste comparative

Am văzut că Dacia Duster 4×4 are calităţi offroad mult
peste media SUV-urilor actuale. Deşi nu vorbim de un offroader în
adevăratul sens al cuvântului, raportul între preţ şi capacităţile
de trecere ale lui Duster 4×4 este unul cu adevărat excelent.

Modelul din test, însă, nu beneficia de tracţiune integrală.
Ceea ce îl face mai puţin capabil? Nu neapărat. Lipsa
tracţiunii integrale îţi va impune în primul rând limite
psihologice
: nu are sens să abordezi pante abrupte sau
noroaie serioase doar cu tracţiune pe puntea faţă.

Dacia Duster, chiar si cu tractiune 4x2, ramane o masina cu bune capacitati de trecere

Dar luaţi-o aşa: pe drumurile desfundante unde cu greu ai trece
cu un Logan (care, de ce să nu recunoaştem, oricum este mult mai
capabil decât majoritatea maşinilor de oraş uzuale), cu
Duster, chiar şi 4×2, este aproape o joacă de copil
. De
copil mare şi responsabil, cu familie.

Dacia Duster vine cu jante 16″, faţă de Logan MCV, care
oferă doar jante de 15″
. În plus, pneurile sunt mai late
(215/65 faţă de 185/65 la Logan MCV). În practică, acest lucru
înseamnă că Duster poate trece mult mai uşor peste obstacole – cum
ar fi bordurile înalte din oraş.

Bineînţeles, în cazul lui Duster vorbim atât de o gardă la sol
mai înaltă (205 mm faţă de circa 175 mm la Logan MCV), cât şi de
unghiuri de trecere demne de offroadere de prestigiu. Ceea ce
înseamnă că, spre deosebire de Logan MCV, cu Duster poţi
intra fără probleme pe drumurile neasfaltate
sau că nu îţi
vei mai face probleme dacă te trezeşti că nu mai poţi evita o
porţiune de asfalt decopertat sau o gură de canal.

Logan MCV are jante de numai 15 inch fata de Duster, iar consolele sunt mai lungi

Spre deosebire de Logan MCV, Duster este o maşină foarte
potrivită pentru un oraş-şantier
, de exemplu. Sau un oraş
unde majoritatea trecerilor peste şinele de tramvai sau de tren îţi
impun o viteză foarte redusă şi o atenţie mare, dacă nu vrei să dai
banii prea repede pe capete de bară sau amortizoare noi.

Nu doar garda la sol mai mare şi unghiurile de trecere mai bune
îl fac pe Duster o opţiune atractivă pentru cei care vor un nivel
mult mai redus de stres, ci şi confortul suspensiei. Pe drumuri
denivelate şi cu asfaltul deteriorat, Logan MCV va trebui să meargă
mai încet. Maşina demonstrează un confort suficient de bun, dar
Duster se pretează clar mult mai bine la abordarea fără
menajamente
a acestor categorii de suprafeţe de
rulare.

Duster se preteaza mult mai bine pe drumurile proaste

Pe de altă parte, în cazul drumurilor vălurite, se vor face
remarcate mişcări longitudinale destul de ample (fenomenul
de „barca pe valuri”) în cazul lui Duster, în timp ce Logan MCV se
dovedeşte mult mai neutru
. Un fenomen de pompaj pronunţat
se va înregistra şi la frânările bruşte, unde Duster te va arunca
mai mult înainte şi va trebui să ţii mult mai bine de volan pentru
a păstra direcţia pe traiectorie.

A nu se înţelege că Logan MCV frânează mai bine. Ambele maşini
frânează suficient de bine, însă fadingul este pronunţat,
din cauza tamburilor pe spate
. Prin urmare, abordarea în
forţă a virajelor în coborâre este exclusă, atât Duster,
cât şi Logan MCV suferind de un caracter subvirator uşor de
sesizat
– amplificat, la coborâre, de inerţie, într-o
măsură mai mare în cazul lui Duster.

Logan MCV are un comportament mai neutru pe sosea. Ambele franeaza mediu

Nici în ce priveşte direcţia nu vorbim de referinţe în materie.
Ambele modele beneficiază de o servodirecţie cu un feedback
perfectibil, lucru valabil şi pentru promptitudine sau
acurateţe
. În cazul lui Logan MCV nu se simte aşa de tare
un aspect, care poate deveni deranjant în cazul lui Duster, pe
drumurile mai accidentate: volanul este prea sensibil la abordarea
obstacolelor, dar nu „citeşte” coerent denivelările. În schimb,
Duster are o rază de bracaj mai redusă faţă de Logan
MCV
, ceea ce îl ajută mult la manevrele în spaţii
înguste.

Pentru versiunea de motorizare dCi de 85 CP, nu este posibilă
echiparea lui Duster cu ESP. Prin urmare, cei mai nervoşi din fire
trebuie să se bazeze pe îngerii păzitori din „dotarea” instinctului
de conservare. Putem spune despre ambele modele că au
limite clare la abordarea în forţă a virajelor, cu un foarte mic
plus pentru Logan MCV
, care nu fuge atât de repede de pe
traiectorie.

Logan MCV are o directie sensibil mai buna. Confortul este similar la drum lung

Încă un amendament în ce priveşte confortul: Duster 4×4
beneficiază de suspensie indepedentă pe puntea spate, însă Duster
4×2 are aceeaşi punte rigidă precum Logan. Cu toate acestea,
într-un regim normal de utilizare, Duster 4×2 nu se
dovedeşte mai puţin confortabil sau mai prost manevrabil decât
Duster 4×4
.

În schimb, este la fel de zgomotos ca versiunea 4×4 la viteză
mare. În ce priveşte Logan MCV, breakul se poate lăuda cu un cX de
numai 0,36 faţă de 0,42 la Duster. În aceleaşi condiţii de viteză
mare, specifică rulajului pe autostradă, Logan MCV poate fi
considerat o maşină ceva mai puţin zgomotoasă decât Duster. Dar nu
cu mult
– în cazul breakului mai apare şi un fenomen de
propagare mai intensă a zgomotului în habitaclu, sesizabil mai ales
dacă maşina este goală.

Diferente minime intre Duster 4x2 si Logan MCV la drum lung, intr-un stil normal

În ce priveşte motorizarea, atât Logan MCV, cât şi
Duster 4×2 erau propulsate de dCi-ul de 85 CP
. Însă cu un
comportament diferit pentru fiecare caz.

Pagini: 1 2 3 4 5

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide