Saab 9-3 ePower la Paris 2010

Saab 9-3 ePower va fi prezentat la Salonul Auto de la Paris 2010 la finalul aceastei luni şi reprezintă prototipul aflat la baza primei flote de 70 de asemenea vehicule care vor intra în teste intense în Suedia, la începutul anului viitor.

Saab 9-3 ePower la Paris 2010 Saab 9-3 ePower la Paris 2010

Performanţa maşinilor va fi evaluată în cadrul unor teste deutilizare în viaţa reală, ca parte a programului dedezvoltare a unui vehicul electric de serie. Una dinobiectivele urmărite este asigurarea unei autonomii de circa 200 kmprin utilizarea unor baterii electrice litiu-ion cu mare densitatede stocare a energiei. Saab ePower este primul vehicul electric dela Saab şi este rezultatul cooperării dintre Saab Automobile,Boston Power (baterii electrice),Electroengine in Sweden AB (propulsia electrică),Innovatum (management de proiect) şi PowerCircle (Forul Suedez al Industriei Energetice).

Saab 9-3 ePower este primul vehicul complet electric careoferă ocupanţilor săi comfortul şi dimensiunile unui combi.Inginerii Saab au integrat o arhitectură electrică în forma şidimensiunile unui "convenţional" 9-3 SportCombi. Sub capotă segaseşte un motor electric de 184 CP/135kW cuplat printr-otransmisie la puntea faţă. Cuplul instantaneu permite o accelerarede la 0 la 100km/h în doar 8,5 secunde şi o viteză maximă de150km/h.

Puternicul şi compactul set de baterii electricelitiu-ion de 35 kW este aşezat într-o podea modificată, înprincipal în spaţiul lăsat liber de sistemul de evacuare şirezervorul de combustibil al maşinii. Aceasta permite o distribuţieoptimă a greutăţii şi o dinamică excelentă, similară cu cea a unuiSportCombi standard. În interiorul cabinei, o manetă similară unuischimbător de viteze automat convenţional permite selectarea uneiadin poziţiile "Drive", "Neutral", "Park" şi"Reverse". Indicatoarele de turaţii, consum de combustibilşi funcţionare al unităţii turbo sunt înlocuite cu indicatoare alestării bateriilor, al consumului de putere şi al autonomiei, toateprintr-o iluminare verde. Pentru optimizarea spaţiului, a fostmontată. o frână de parcare electrică.

Este folosită o direcţieelectro-hidraulică, iar clima din interior este asiguratăde un sistem de aer condiţionat alimentat de la setul de bateriielectrice. O baterie separată de 12V asigură iluminarea interioarăşi exterioară, fiind alimentată de la setul de baterii printr-untransformator de curent. Sistemul de propulsie este controlat de oversiune a propriului sistem de management al motorului de la Saab,Trionic 8, folosind un nou software scris pentru motoareelectrice.

Autonomia proiectată a noului Saab ePower este de circa200 km, depăşind limitele prezente ale performanţelorvehiculelor electrice. Cheia acestui succes stă în spatelebateriilor electrice care au o densitate de înmagazinare a energieielectrice substanţial mai mare decât cele mai bune baterii folositeîn prezent în vehiculele electrice. Setul de baterii are ocapacitate de 35 kW/h şi este conceput a opera la puteremaximă şi în medii reci de până la -30ºC, o temperatură cu celpuţin 10ºC mai joasă decât nivelul de funcţionare al bateriilordisponibile pe piaţă în prezent. Un alt beneficiu cheie estefolosirea aerului ca agent de răcire în locul lichidului, reducândcosturile şi greutatea totală.

Pachetul de baterii este conceput a suporta un număr de cicluride reîncărcare echivalente cu o folosire medie de 10ani. Poate fi complet încărcat de la reţeaua electricăcasnică în trei până la şase ore, funcţie de gradul de descărcare.Timpul de încărcare poate redus mult dacă se creşte tensiunea deîncărcare, neexistând o limită a bateriilor în aceste sens. Seaşteaptă ca testele ce urmează să valideze performanţa acestorbaterii avansate, concepute a putea funcţiona normal chiar şi laun grad de descărcare de 12%, o valoare mult maijoasă decât valorile uzuale ale altor sisteme de baterii.

Aceste pachete de baterii electrice litiu-ion sunt primele careprimesc o acreditare "Nordic Ecolabel" pentrusiguranţa şi sustenabilitatea faţă de mediul înconjurător, aiciincluzând şi procesul de fabricaţie. Saab ePowerrespectă toate standardele de siguranţă şi securitate pe care Saable aplică în toate vehiculele sale. Blocul de baterii este locat înafara zonei compartimentului ocupanţilor, într-o zonanedeformabilă, bine protejată şi încapsulată. Sistemul demanagement şi monitorizare al bateriilor asigurăperformanţă sigură şi în condiţii de condus normal şi în condiţiileunui accident.

Sute de şoferi împreună cu familiile lor vor fi înscrişide Saab şi de partenerii săi de dezvoltare într-un programde test drive-uri şi evaluări, implicând peste 70 de unităţi Saab9-3 ePower, în centrul, vestul şi estul Suediei, în2011-12. Echipa proiectului Saab ePower din Trollhattan vamonitoriza performanţa vehiculelor în cadrul unei palete largi demoduri şi condiţii de utilizare. Pentru a înregistra dateleesenţiale, toate vehiculele vor fi echipate cu aparate deînregistrare similare celor folosite în aviaţie ("cutiinegre").

"Acest program este conceput a evalua potenţialuldezvoltării unui vehicul electric de mare performanţă, cuemisii zero şi este un pas important în extinderea strategieinoastre de propulsii EcoPower", afirmă Mats Fagerhag, DirectorExecutiv în departamentul Dezvoltare Vehicule al Saab Automobile."Aceasta include dimensionarea corectă a motoarelor, exploatândexpertiza Saab în domeniul turbo cât şi cea din domeniulcombustibililor alternativi, cum ar fi bioetanolul şi tehnologiaSaabBioPower".

Jan Ake Jonsson, CEO al Saab Automobile adaugă : " Până în 2015,vânzările globale anuale de vehicule electrice sunt aşteptate săatingă cifra de 500,000 unităţi iar Saab estehotărât să fie prezent în acest segment important şi în creştere"."Programul 9-3 ePower este primul nostru pas în dezvoltarea unuipotenţial vehicul electric de serie care să livreze genul deperformanţă avansată pe care clienţii noştrii îl aşteaptă. Suntemîncântaţi să colaborăm cu partenerii noştrii în dezvoltarea unuiasemenea produs".

Primul Saab electric va putea fi văzut la SalonulAuto de la Paris 2010.