CALENDAR. Când se vor finaliza noile magistrale de metrou din Bucureşti (M4, M5, M6)

Autor: Adrian Mihălţianu 19 mai 2015 Dosar & Analize

La o populaţie de circa 2 milioane de locuitori, Bucureştiul se „mândreşte” cu singura reţea de metrou din România. Totuşi, spre deosebire de afirmaţiile domnului ministru Ioan Rus, Capitala României nu are nicidecum una dintre cele mai performante reţele de metrou, ci, dimpotrivă, una care nu reuşeşte nici să facă faţă la orele de vârf, nici să scoată suficient din traficul de suprafaţă pentru ca oraşul să nu mai fie blocat de maşini.

În condiţiile în care transportul în comun prin subteran este pus pe primul loc în toate marile oraşe europene, în Bucureşti nu se întâmplă mare lucru. Lucrările la metroul din Drumul Taberei trenează de patru ani, iar noile magistrale anunţate au date derizorii de începere a lucrărilor, fără ca datele de finalizare să fie cumva apropiate de timpul nostru. În acelaşi timp, RATB-ul are autobuze şi tramvaie fără aer condiţionat care devin adevărate saune încă de la primele ore ale dimineţii, iar traversarea oraşului se face direct prin centru, pentru că atât inelul median, cât şi centura oraşului sunt complet blocate la orele de vârf. 50.000 de maşini traversează zilnic centrul oraşului, iar pe centură stau blocate în trafic peste 140.000 de maşini. Viteza medie de deplasare în oraş este de 30 km/h, iar asta luând în calcul şi zilele de weekend; la ora de vârf, media poate coborî sub 17 km/h.

Aşa ar trebui să arate metroul bucureştean în 2030…

Din acest motiv, bucureştenii sunt forţaţi să folosească în continuare maşinile proprii pentru a se deplasa cât de cât în confort, preferând să stea blocaţi în propriile maşini decât să stea blocaţi în autobuze sau tramvaie încinse de soare şi supraaglomerate.

Un cerc vicios care ar putea fi întrerupt de investiţii masive în liniile noi de metrou. Acestea ar putea atrage zilnic în subteran cel puţin alţi 120.000 de bucureşteni, eliminând din traficul de suprafaţă cel puţin 50.000 de maşini pe zi. Să vedem ce ne promit autorităţile şi când ne putem aştepta să circulăm pe noile magistrale de transport subteran, cu specificaţia că şochează în continuare lipsa oricărui proiect de a prelungi linia de metrou Pipera spre zona de birouri extrem de aglomerată din nordul Capitalei, în timp ce sunt alocate fonduri de miliarde de euro pentru magistrale care nu au acelaşi impact în viaţa bucureştenilor.

1. Magistrala 5 de metrou: Râul Doameni – Eroilor 2. Oficial: final de 2016. Realist: vara lui 2017

Lucrările la această bucată din M5 care ar trebui să traverseze într-un final Bucureştiul între Drumul Taberei şi Pantelimon au început la finalul lui 2011 şi vor fi terminate, dacă e să dăm crezare oficialilor, la finalul anului 2016. Totuşi, stadiul lucrărilor, ritmul acestora precum şi problemele legale care au intervenit între timp nu ne lasă să sperăm că magistrala 5 de metrou va fi gata mai devreme de vara anului 2017.

Sunt în execuţie staţiile dinspre Drumul Taberei până la Eroilor 2

Această parte de magistrală are 6 km lungime, 10 staţii de metrou şi va face legătura dintre cartierul Drumul Taberei şi restul oraşului, printr-o staţie comună cu magistralele M1 şi M3, la Eroilor. Lucrările structurale la trei dintre staţiile de metrou sunt deja în stadiu avansat de finalizare (Orizont, Favorit şi Drumul Taberei 34), alte două vor fi finalizate până la finalul verii (Brâncuşi şi Romancierilor), iar restul ar trebui să fie finalizate până la finalul toamnei lui 2015 (Valea Ialomiţei, Râul Doamnei, Parc Drumul Taberei, Academia Militară, Eroilor2). Este în lucru porţiunea finală de tunel, care face legătura cu Eroilor 2.

Staţia Valea Argeşului – sursa foto: Forum Metrou Uşor

Tot ce pot spera locuitorii din Drumul Taberei este ca, în următoarele luni din 2015, să scape de şantierele de la suprafaţă pe măsură ce lucrările la staţii avansează. Oricum, având în vedere şi incertitudinile legate de contractul pentru ramele de metrou care ar trebui să se deplaseze pe această magistrală, finalul anului 2016 pentru inaugurarea acestei porţiuni din magistrala 5, aşa cum ne spun autorităţile, este o estimare optimistă. În mod realist, abia în vara anului 2017 vom putea folosi această parte din Magistrala 5 de metrou. Din acel moment, circa 60-80.000 de bucureşteni vor folosi metroul, iar circa 30.000 de maşini vor ieşi din traficul zilnic de suprafaţă.

2. Magistrala 5 de metrou: Pantelimon – Piaţa Iancului. Oficial: final de 2018. Realist: final de 2020

A doua parte a celei mai importante magistrale de metrou din Bucureşti se află în faza de pregătire a proiectelor tehnice pentru lansarea licitaţiei de execuţiei a structurii. Aceasta înseamnă că atribuirea lucrărilor se va face, cel mai devreme, la începutul lui 2016, iar începerea efectivă a lucrărilor va porni cel devreme la finalul lui 2016. Presupunând că lucrările nu se vor mai poticni din cauza problemelor administrative şi financiare cum s-a întâmplat cu porţiunea din Drumul Taberei, oficialităţile speră ca până la finalul lui 2018 să putem circula şi pe această porţiune din magistrala 5.

Pantelimon, Granitul, Spitalul Sf. Pantelimon, Morarilor, Chişinău, Arena Naţională, Şoseaua Iancului şi Piaţa Iancului, acestea vor fi primele staţii de pe traseul acestei porţiuni de M5 la care se va lucra. Lucrările vor începe din direcţia Pantelimon spre centrul oraşului, porţiunea până la Piaţa Iancului fiind finalizată cu prioritate. În mod realist, ţinând cont de întârzierile tipice acestor proiecte din România, finalul anului 2020 este mult mai realist ca estimare a finalizării acestor lucrări.

3.  Magistrala 5 de metrou: Piaţa Iancului – Eroilor 2.  Oficial: final de 2020. Realist: final de 2022

Porţiunea Piaţa Iancului – Foişorul de Foc – Calea Moşilor – Universitate – Cişmigiu – Haşdeu – Eroilor 2 va intra în lucru mai târziu, pentru că traversează centrul istoric al Capitalei, data nefiind specificată deocamdată. Nu putem spera că vom putea circula pe această bucată din magistrala M5 până la finalul lui 2020, putem doar spera să înceapă lucrările până la finalul acestui deceniu. Durata construcţiei ar fi de circa 2 ani de la data începerii lucrărilor.

4. Magistrala 4 de metrou: Parc Bazilescu – Lac Străuleşti. Oficial: final de 2016. Realist: primăvara lui 2017

Lucrările la ultima porţiune din Magistrala M4 de metrou au început deja în această primăvară, iar termenul anunţat de oficialităţi pentru finalizare e primăvara lui 2016, iar pentru darea în folosinţă, toamna aceluiaşi an. Se vor construi două staţii de metrou: Laminorului şi Străuleşti, care vor deservi inclusiv noile proiecte imobiliare şi comerciale anunţate pentru această zonă. În mod realist, în primăvara lui 2017 putem spera să circulăm cu metroul pe această nouă porţiune de magistrală.

5. Magistrala 6 de metrou: Gara de Nord – Aeroport Otopeni. Oficial: primăvara lui 2020. Realist: după 2021

Cea mai controversată linie de metrou anunţată de oficialităţi este cea care face legătura cu Aeroportul Otopeni. Autorităţile ne spun că aceasta ar scoate de pe şosele circa 4 milioane de maşini pe an (faţă de circa 800.000 de maşini pe an scoase de metroul din Drumul Taberei). Guvernul a anunţat că are deja finanţările, dar lucrările nu pot începe mai devreme de primăvara lui 2016. Finalizarea este anunţată pentru 2020 – de altfel, acesta este şi motivul pentru care s-au găsit banii, pentru că UEFA impune României o legătură de transport eficientă cu aeroportul, în vederea organizării în România a patru dintre meciurile Campionatului European de Fotbal din 2020. Autorităţile ne spun că metroul care să lege aeroportul de oraş este o condiţie UEFA – dar în realitate condiţia e ca transportul în comun în general să fie asigurat cum se cuvine, iar acest lucru se poate face în mai multe moduri.

Traseul pleacă, în mod ciudat, din magistrala 4, nu dinspre Pipera. Sursa foto: ZF.ro

Soluţii erau mai multe, printre care şi folosirea staţiei de tren aflate la 800 de metri de aeroport şi amenajarea unui sistem de transport de suprafaţă rapid şi regulat între aceasta şi Gara de Nord, concomitent cu mărirea numărului de maşini expres care pleacă de la aeroport şi ajung în centrul oraşului. Aceste soluţii ar fi costat până în 10 milioane de euro şi ar fi permis o conexiune mult mai confortabilă cu Gara de Nord şi centrul oraşului.

S-a preferat soluţia magistralei de metrou, având în vedere şi dezvoltarea imobiliară masivă a zonei. Rămân însă întrebările cu privire la cine va folosi această magistrală de peste 1 miliard de euro care ocoleşte mare parte din zonele populate ale Capitalei, cât şi zonele cu clădiri de birouri deja supraaglomerate de maşini (Pipera), odată ce turneul de fotbal se va fi terminat.

Traseul magistralei M6 de metrou este Gara de Nord,  Gara Basarab, Griviţa, 1 Mai (magistrala M4, deja existentă), urmat de 8 staţii noi: Pajura, Bulevardul Expoziţiei, Sofitel, Aeroportul Băneasa, zona comercială Băneasa (mall Băneasa), Otopeni Sud în zona liniei de Centură (intersecţie cu DN1), Otopeni centru şi Aeroportul Otopeni.

Judecând după toate problemele întâmpinate de celelalte proiecte de metrou, vom monitoriza foarte atent realizarea acestui proiect. Respectarea datei limită (dare în folosinţă la începutul anului 2020) va cere fie un management perfect, însoţit de finanţări continue şi avizări rapide, fie mărirea considerabilă a costurilor pentru a termina la timp. Riscurile ca proiectul să fie unul extrem de scump şi neterminat la timp sunt foarte, foarte mari.

6. Magistrala M7 de metrou Bragadiru – Voluntari. Începere post 2022, terminare 2030

Odată cu finalizarea la orizontul anilor 2022 a actualelor rute de metrou, autorităţile vor trebui să ia în calcul şi alte magistrale. Una dintre ele este magistrala 7 de metrou, care porneşte din Bragadiru, din sud-vestul oraşului, şi se opreşte în Voluntari, în nord-estul oraşului. Nu putem spera la începerea lucrărilor mai devreme de anul 2022.

7. Magistrala M4 de metrou Rahova – Gara de Nord. Începere post 2022, terminare 2030

Esenţială pentru reducerea traficului într-una dintre cele mai greu accesibile zone din Bucureşti, această magistrală ar urma să conecteze cartierul Rahova cu Gara de Nord şi restul oraşului. Şi la această magistrală, lucrările vor începe pe la mijlocul deceniului următor.

8. Prelungirea magistralei M2 de metrou Pipera cu 2 staţii în zona de business. Începere post 2020, terminare circa 2025

Probabil cele mai importante două staţii de metrou pentru bucureşteni ar urma să fie date în folosinţă peste circa zece ani, dacă este să analizăm lipsa de interes a autorităţilor în privinţa lor. Supraaglomerarea părţii de nord a Capitalei este cauzată de construirea masivă de clădiri de birouri în zona Pipera, fără ca autorităţile să ţină pasul cu infrastructura. În loc să acorde prioritate construirii unor noi staţii de metrou, autorităţile au preferat să înceapă timid lucrări pentru maşinile individuale, fără ca acestea să rezolve cumva problema.

Cele două staţii de metrou care ar prelungi magistrala M2 de metrou ar putea fi poziţionate una lângă pasajul Pipera (Porsche România), iar cealaltă  în rondul de lângă Global City / Cubic Center. Construirea acestora ar necesita însă o colaborare strânsă între Primăria Capitalei, Primăria Voluntari şi Ministerul Transporturilor. Culmea e că nu ar fi costuri foarte mari, având în vedere cei doar 2 kilometri de traseu care se adaugă, însă beneficiile ar fi uriaşe: o mare parte dintre corporatiştii care vin cu maşina la birou pentru că nu au alternativă ar putea veni cu metroul.

9. Magistrala circulară de metrou. Începere post 2030

Dacă toate sunt bune şi frumoase, ar trebui să avem conexiuni radiale între centrul oraşului şi toate marile cartiere până la finalul 2030. Aceste magistrale de metrou ar trebui unite printr-o prelungire a magistralei 1 de metrou, care să unească între ele şi magistralele din vestul, sudul şi estul Capitalei. Nu putem spera însă ca acest proiect – extrem de util pentru a uşura presiunea de trafic exercitată asupra marilor staţii de metrou bucureştene care conectează mai multe magistrale între ele (Piaţa Unirii, Piaţa Victoriei, Eroilor, Gara de Nord, Dristor) să fie început măcar mai devreme de 2030, pentru că necesită terminarea tuturor celorlalte magistrale mai întâi.

Acestea sunt, pe scurt, proiectele noilor magistrale de metrou din Bucureşti, precum şi calendarul orientativ de finalizare a lucrărilor. Vom actualiza această pagină imediat cum avem noi informaţii, pentru a o transforma într-un ghid util celor care vor să ştie când vor putea circula civilizat prin Bucureşti, indiferent de metoda de transport aleasă.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide