Cum ar fi arătat maşina naţională dacă Ceauşescu nu alegea Renault pentru Dacia

Astăzi se împlinesc 46 de ani de când Dacia a produs, la uzina de la Colibaşi, primul său model de serie – 1100. Dar, aşa cum ştim cu toţii, Dacia 1100 nu a fost altceva decât un Renault 8 asamblat sub licenţă. Aşa că trebuie să ne întrebăm: cum ar fi arătat astăzi maşina naţională dacă Ceauşescu nu alegea Renault? Răspunsul, în rândurile care urmează.

Cum ar fi arătat maşina naţională dacă Ceauşescu nu alegea Renault pentru Dacia Cum ar fi arătat maşina naţională dacă Ceauşescu nu alegea Renault pentru Dacia

În urmă cu exact 46 de ani, pe 20 august 1968, uzina Dacia de la Colibaşi (astăzi Mioveni) a construit primul exemplar al primului model de serie Dacia din istorie, şi anume 1100. O maşină care a pus bazele mărcii noastre naţionale, dar care nu a fost altceva decât un Renault 8 construit sub licenţă.

Nicolae Ceauşescu la volanul primului exemplar Dacia 1100 din istorie. Foto: Fototeca online a comunismului românesc

Ce s-ar fi întâmplat însă dacă o altă marcă ar fi fost furnizorul de piese pentru Dacia? Cum ar fi arătat astăzi maşina noastă naţională?

Răspunsul vine imediat ce aflăm că autorităţile române ale anilor ’60 au organizat o licitaţie pentru producătorii auto străini, iar cerinţele au fost destul de simple: maşina trebuia să aibă dimensiuni medii şi motorul trebuia să aibă o capacitate cilindrică între 1.000 şi 1.300 cmc.



La licitaţie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo şi Austin, dar în cele din urmă s-a luat decizia ca Uzina de Automobile Piteşti să producă autoturisme sub licenţă Renault.

Compania câştigătoare a venit cu modelul Renault 10 (o versiune mai lungă a lui Renault 8), în vreme ce Peugeot a venit cu 204, Fiat cu 1100D, Alfa Romeo cu Giulia 1300, iar Austin cu legendarul Mini.

Ce zici: crezi că ar fi arătat altfel cultura noastră auto dacă Dacia ar fi avut la bază o Alfa Romeo sau un Mini? Nu pot decât să îmi imaginez cu ar fi arătat o Românie plină de modele Alfa Romeo…

Acum ştim că liderii de partid din România acelor vremuri au ţintit, de fapt, modelul Renault 12 – care a devenit ulterior eterna Dacia 1300 – şi că Dacia 1100 a fost un fel de model-tampon produs până când francezii au permis pornirea producţiei la modelul 1300 la Colibaşi în anul 1969 – acelaşi an în care Renault a început producţia la R12 în Franţa.

Aşa arătau în 1980 uzinele Dacia. Astăzi, lucrurile stau cu totul altfel

În cele din urmă, Dacia 1100 a fost produsă în 37.546 de exemplare înainte ca asamblarea să fie oprită în 1971. Iar restul este, aşa cum bine ştii, istorie. Dacia este acum o parte extrem de importantă a mărcii franceze Renault şi un nume care e legat pe vecie de Logan – modelul-minune al lui Louis Schweitzer care ar fi trebuit să coste 5.000 de euro şi care – deşi nu a costat niciodată atât de puţin – a fost produs în peste un milion de exemplare şi a stat la baza unei game întregi de modele, printre care amintesc Sandero, Lodgy şi Duster.