De ce nu le convine constructorilor auto noul sistem de măsurare REALISTĂ a consumului

Probabil sunteţi la curent cu scandalul privind măsluirea valorilor oficiale ale consumului de către constructori. În acelaşi timp, foarte puţini ştiu că UE intenţionează să adopte până cel mai târziu în 2017 un nou standard de măsurare a consumului şi emisiilor. Ceea ce a dus la o reacţie vehementă a constructorilor. Iată de ce.

De ce nu le convine constructorilor auto noul sistem de măsurare REALISTĂ a consumului De ce nu le convine constructorilor auto noul sistem de măsurare REALISTĂ a consumului

Faptul că marii constructori auto obţin valori teoretice ale consumului cu până la 30% mai mici decât în viaţa reală a produs un val de nemulţumire în rândul consumatorilor.În Europa, oficialii UE au decis să înlocuiască sistemul actual de măsurare a consumului şi emisiilor NEDC (New European Drive Cycle) cu un sistem mai drastic, WLTP (World Light-Vehicle Test Procedure).

Noul sistem ar urma să fie implementat în 2017, însă producătorii auto încearcă să amâne această mişcare până după 2020. Motivul este simplu: limita emisiilor de CO2 pe care trebuie să o respecte producătorii. În 2015 aceasta va fi de 130 g/km, iar din 2020 va coborî la 95 g/km, ceea ce înseamnă mari eforturi financiare pentru adaptarea tehnologiei auto.

Producătorii auto se lamentează că au fost prinşi cu mâţa-n sac?! Aşa le trebuie!

Matematica e simplă: dacă acum manipularea testelor de consum duce la valori cu 30% mai mici decât în realitate, înseamnă că, din 2017, o mare parte dintre maşinile noi vor afişa emisii CO2 de minimum 150-160 g/km, ceea ce va însemna penalizări drastice pentru producători (în special pentru cei premium, care se bazează pe motoare mari şi mai poluante).

Producătorii auto au investit deja zeci de miliarde de euro pentru implementarea unor tehnologii de reducere a poluării motoarelor cu ardere internă, precum start-stop, sisteme turbo eficiente sau chiar hibridizare. Iar argumentul lor este că amortizarea acestor investiţii se va produce mai târziu de 2017.

La care s-ar adăuga noile investiţii necesare pentru alinierea la normele de măsurare WLTP: conform analiştilor, sistemul WLTP i-ar forţa pe mulţi producători să găsească soluţii pentru a reduce cu 50% actualul nivel al emisiilor CO2. Luând în calcul costul tehnologic, de 30 de euro pe gramul de CO2, ar însemna un efort de peste 10 miliarde de euro pentru constructori până în 2017.

Oare câţi producători îşi permit să crească preţurile maşinilor cu 1.000 de euro în medie?

Cu alte cuvinte, acest lucru ar însemna o creştere a costurilor pe maşină de circa 800 de euro, în condiţiile în care majoritatea constructorilor, în special cei generalişti, obţin un profit de maximum 500 de euro - şi asta în condiţiile în care piaţa dă semne timide de revenire. Pentru a evita falimentul, constructorii ar fi nevoiţi să crească preţurile maşinilor, cu aproape 1.000 de euro.

Implementarea noilor norme WLTP le va da câştig de cauză celor care au pariat pe hibridizare şi propulsia electrică, în timp ce producătorii care se bazează mai mult pe motoarele diesel vor fi cei mai loviţi, din cauza limitărilor mai drastice privind emisiile de NOx (un punct sensibil şi pentru noile motoare pe benzină cu injecţie directă).

Din păcate, chiar dacă argumentele financiare ale producătorilor auto sunt pertinente, avocaţii lor nu aduc niciodată în discuţie efectele poluării pe termen scurt şi mediu. Devine clar că lumea auto se va schimba extrem de mult în a doua jumătate a acestui deceniu, mai ales după mişcarea făcută de Elon Musk şi care ar putea, într-adevăr, să producă un boom al vânzărilor maşinilor electrice.

Încet-încet, vom reduce poluarea. Dar să nu fie prea târziu, pentru că, atunci, toate profiturile producătorilor vor fi degeaba