Femei vs. bărbaţi la volan - un nou studiu controversat

Nu peste multă vreme, maşinile autonome vor face inutilă această întrebare: ”cine e mai bun la volan, femeia sau bărbatul?”. Până atunci, însă, ”lupta” sexelor în domeniul auto rămâne de actualitate. Iar următorul studiu va naşte, cu siguranţă, multe controverse.

Femei vs. bărbaţi la volan - un nou studiu controversat Femei vs. bărbaţi la volan - un nou studiu controversat

Organizaţia britanică RAC Foundation a dat publicităţii rezultatele unei analize privind diferenţele dintre bărbaţi şi femei la volan. Nu doar de amorul artei, ci şi pentru că legislaţia rutieră, în special cea ţinând de asigurări, dă câştig de cauză bărbaţilor. Iar noul studiu ar putea schimba din temelii regulile jocului. Cel puţin la britanici.

În primul rând, RAC Foundation a descoperit că numărul şoferiţelor creşte mai mult decât cel al şoferilor. În perioada 1995-2010, specialiştii britanici ne arată că numărul femeilor cu permis de conducere a crescut cu 23% (până la 13,8 milioane de persoane), faţă de numai 9% cel al bărbaţilor (în număr de 16,3 milioane de persoane).

Aici s-a ajuns: se bat femeile care să conducă, nu alta!

În SUA, balanţa dintre femeile cu permis de conducere şi bărbaţii cu permis de conducere a dat câştig de cauză femeilor în 2010, pentru prima dată în istoria Americii. În Marea Britanie, acelaşi fenomen este de aşteptat să se întâmple înainte de finalul acestui deceniu. Deci la englezi vom vedea peste doar câţiva ani mai multe femei la volan decât bărbaţi.

Un alt aspect urmărit de acest studiu se referă la promovarea examenului pentru permisul auto. În ultimii ani, procentul femeilor care şi-au luat din prima examenul de conducere a ajuns la 44%, uşor inferior procentului de 48% valabil pentru bărbaţi. În anii următori, însă, specialiştii estimează că femeile au mari şase să depăşească 50%, în timp ce bărbaţii... nu prea.

10 cu felicitări la examenul auto - multe dintre ele vor auzi în viitor aşa ceva

Un indicator foarte important ţine de probabilitatea de producere a accidentelor. Conform britanicilor, 57% dintre şoferii-bărbaţi au fost implicaţi în accidente rutiere, spre deosebire de numai 44% dintre femeile-şofer. De asemenea, 46% dintre bărbaţi au evitat la limită accidente cu biciclişti sau pietoni, în timp ce procentul pentru femei e mai mic, de 35%.

Nu în ultimul rând, contează şi cât de ”curat” este permisul unui şofer: 68% dintre şoferiţele din Anglia nu au primit amenzi, în timp ce procentul pentru bărbaţii cuminţi este de 64% - iar specialiştii britanici cred că acesta va scădea, în timp ce şoferiţele responsabile vor fi din ce în ce mai numeroase.

Să nu exagerăm: nu toate şoferiţele sunt cuminţi, mai sunt şi cărora le place s-o calce

În favoarea acestei ipoteze vine şi o statistică realizată pe baza datelor ”cutiilor negre” din maşinile a peste 19.000 de şoferi din Marea Britanie: femeile sunt cu 12% mai puţin susceptibile să depăşească limitele de viteză, faţă de bărbaţi. În acelaşi timp, femeile sunt cu 11% mai puţin tentate să frâneze brusc, faţă de bărbaţi, ceea ce duce la creşterea nivelului de confort şi siguranţă în maşinile conduse de femei.

Este adevărat, femeile au şi un ”călcâi al lui Ahile”: numărul femeilor care eşuează la proba parcării laterale sau cu spatele este dublu faţă de cel al bărbaţilor care nu reuşesc să facă această manevră. Însă noile sisteme de asistenţă la parcare vor face foarte curând uitată această problemă.

În România, un astfel de studiu ”bărbaţi vs. femei” este aproape imposibil de realizat. Dar ultimii ani ne arată că şi la noi e valabil trendul crescător al şoferiţelor. Aşa încât nu ne rămâne decât să vă întrebăm voi ce credeţi:

CINE SUNT ŞOFERI MAI BUNI: FEMEILE SAU BĂRBAŢII?