Tehnologie pentru condus: ce gadgeturi oferă BMW pentru a face viaţa mai uşoară la volan

Am fost la un workshop organizat de BMW România în parcarea subterană de la AFI Palace Cotroceni. Acolo, băieţii şi fetele care reprezintă marca germană în ţara noastră mi-au arătat cum încearcă bavarezii să ne facă viaţa mai uşoară la volan prin intermediul tehnologiei.

Tehnologie pentru condus: ce gadgeturi oferă BMW pentru a face viaţa mai uşoară la volan Tehnologie pentru condus: ce gadgeturi oferă BMW pentru a face viaţa mai uşoară la volan

BMW a fost primul producător auto din istorie care a oferit un model de serie cu sistem de navigaţie prin GPS pe piaţa din Europa (Seria 7, în 1994). Cu alte cuvinte, bavarezii au ceva experienţă în spate când vine vorba de tehnologie pusă la dispoziţia şoferului şi a pasagerilor.

Ca să nu lungesc prea mult vorba, am fost la un workshop organizat de BMW România, unde mi s-a arătat cum încearcă marca germană să atragă clienţi noi şi să îi menţină fericiţi pe cei existenţi prin intermediul tehnologiei. Iar acum îşi spun şi ţie ce am înţeles.

ConnectedDrive

Pe scurt, chestia asta adună sub o singură umbrelă mai multe gadgeturi: sistemul infotainment al maşinii (navigaţie, audio şi setări), sisteme de siguranţă (precum cel care te avertizează când părăseşti banda de rulare) şi echipamente care îţi uşurează treaba de şofer (de exemplu, sistemul Head-Up Display, care afişează informaţii direct pe parbriz). Tot aici întră şi posibilitatea de a-ţi conecta telefonul mobil la maşină şi de a folosi aplicaţii în maşină prin intermediul telefonului mobil (Facebook, Twitter, radiouri online, muzică de la servicii online – precum Deezer – şi programe de înregistrare a evoluţiei pe circuit – M Laptimer).

Maşina se foloseşte de internetul de pe telefon pentru a-ţi livra muzică şi alte tipuri de conţinut

Oficial, termenul ConnectedDrive a apărut în 1999 la Salonul Auto Frankfurt şi includea, la acea vreme, servicii de asistenţă prin telefon, informaţii din trafic şi apel de urgenţă.

Sisteme audio Bang & Olufsen

Pentru modelele Seria 7, Seria 6, Seria 5, X5 şi X6, BMW oferă opţiunea unui sistem audio Bang & Olufsen cu nu mai puţin de 16 incinte acustice şi o putere maximă de 1.200 W. Dar asta nu e tot, fiindcă felul în care este configurat sistemul hi-fi asigură o distribuţie optimă a sunetului în întreaga maşină. Un rol important în această poveste e jucat de tehnologia ALT (Acoustiv Lens Technology), care poate păcăli urechile şi creierul în a crede că sunetul vine din altă parte decât în realitate.

Nu pot decât să spun că se aude divin! Dar şi costă pe măsură (aproximativ 5.000 de euro)

Totodată, maşinile dotate cu sistemul audio gândit de compania daneză pot reda şi fişiere video pe ecranul sistemului iDrive, pe lângă fişiere audio.

Night Vision şi Asistentul de fază lungă

Ajuns la a treia generaţie, sistemul BMW Night Vision poate (aşa cum ai văzut în filmele militare) să recunoască pietoni şi animale pe timp de noapte cu ajutorul unei camere video termice şi, mai mult decât atât, poate calcula traiectoria pietonului sau a animalului. La ce e bună toată această tehnologie? Păi, dacă sistemul crede că tu o să loveşti fiinţa din faţa maşinii, pregăteşte frânele astfel încât la cea mai mică atingere a pedalei să se aplice forţa maximă, iar oprirea să fie cât mai rapidă.

Totodată, BMW Night Vision e completat de ceea ce se numeşte „spotul dinamic de lumină”. Cu alte cuvinte, proiectoarele de ceaţă sunt înlocuite cu două spoturi LED care pot ilumina individual pietonii aflaţi în faţa maşinii pentru a-i face mai uşor de reperat pe timp de noapte. Pentru animale, sistemul foloseşte o rază de lumină intermitentă. Nu mă întreba cum ştie un calculator ce e om şi ce e animal, că nu ştiu.

Faza lungă inteligentă se mişcă astfel încât să nu îi orbească pe cei din faţă

Pentru condusul pe timp de noapte, nemţii oferă şi asistentul adaptiv pentru luminile de drum (fază lungă), care identifică maşinile din faţă de pe acelaşi sens, dar şi maşinile de pe sensul opus, şi ajustează automat lumina fazei lungi pentru a nu-i orbi pe ceilalţi participanţi la trafic. Tu, cel de la volan, nu trebuie să faci nimic.

Cu excepţia modelelor Seria 1 şi X1, această tehnologie este disponibilă pentru toate celelalte modele BMW.

Parcare 100% automată

Acum, pe lângă electrica BMW i3, bavarezii oferă opţiunea unui sistem de parcare automată şi pe noua generaţie BMW X5.

Apeşi butonul, iar maşina se descurcă singură

Astfel, la modelele dotate cu această tehnologie, nu trebuie decât să apeşi pe un buton şi să semnalizezi direcţia în care vrei să parchezi, iar maşina va scana după un spaţiu disponibil, va vira, va accelera şi va frâna automat pentru o parcare cât mai aproape de perfecţiune. Şi, sincer să fiu, demonstraţia făcută în cadrul workshopului mi-a arătat că se descurcă foarte bine (eu, unul, nu aş fi ales un loc de parcare atât de strâmt pentru a parca un X5).

BMW i

La evenimentul organizat de BMW România a fost adus şi primul model de serie 100% electric al producătorului auto bavarez – i3. Nu am fost la prima întâlnire cu gâza ecologică, dar a fost frumos să mă strecor cu ea prin cotloanele întunecate ale parcării subterane de la AFI Palace Cotroceni, chiar dacă momentan nu se vinde şi în România.

Câteva cuvinte despre BMW Group

Grupul BMW deţine mărcile BMW, Mini şi Rolls-Royce. În 2013, BMW Group a vândut aproape două milioane de automobile şi peste 115.000 de motociclete la nivel mondial. În prezent, grupul german dispune de 29 de facilităţi de producţie şi asamblare în 14 ţări din lume, iar reţeaua de vânzări este prezentă în 140 de ţări.