Troleibuzul fără fire: ideea care ar putea revoluţiona autobuzele electrice

Cum vi se pare ideea unui autobuz electric, nepoluant, care să se încarce extrem de rapid în staţie? E realitate - dar, pentru moment, doar în stadiul de experiment.

Troleibuzele sunt, la ora actuală, cam cele mai ecologice mijloace de transport în comun, deoarece nu elimină compuşI poluanţi în funcţionare. Au, însă, un mare dezavantaj: sunt dependente de o reţea de cabluri cam scumpă şi care, nu de puţine ori, pune probleme. Sud-coreenii au încercat să remedieze problema, imaginând o reţea de încărcare în mişcare a bateriilor autobuzelor prin inducţie, bobinele fiind plasate în asfalt. Însă şi în acest caz vorbim de costuri ridicate de punere la punct a infrastructurii.

Iată că specialiştii francezi de la EDFL (ÉCOLE POLYTECHNIQUE FÉDÉRALE DE LAUSANNE) vin cu o idee mult mai simplă şi mai eficientă, inspirată oarecum de Tesla şi reţeaua Supercharger, de încărcătoare de mare putere.

Practic, francezii propun ca în staţiile de autobuz să fie plasate şi încărcătoare de mare putere, care în doar 15 secunde ar putea încărca bateriile unui autobuz electric, ceea ce ar asigura autonomie suficientă pentru deplasarea între staţii. Şi asta doar în timpul necesar urcării şi coborârii pasagerilor.

Bateriile şi sistemul de încărcare sunt plasate pe acoperiş. Şi totul e mult mai sigur decât autobuzele de altădată cu rezervoarele de GPL ca nişte bombe ruseşti...

Denumit TOSA, acest program pilot presupune utilizarea unor autobuze de mare capacitate (suficiente pentru 130 de pasageri), dotate cu baterii de mici dimensiuni, chiar mai reduse decât cele utilizate în maşinile electrice actuale, plasate pe acoperişul autobuzelor. Staţiile de încărcare sunt dotate cu un braţ special, care intră în contact cu sistemul electric al autobuzului şi asigură o încărcare rapidă (”flash charge”).

TOSA mai presupune şi un soft performant, care in considerare circa 56 de parametri (numărul pasagerilor, recuperarea energiei la frânare viteza sau altitudinea), astfel încât autorităţile pot decide amplasarea cât mai eficientă a staţiilor de încărcare rapidă.

Cât de simplu şi de eficient: în timp ce pasagerii urcă sau coboară, braţul ăsta încarcă bateriile. Şi nu e nici un risc de curentare

Primul oraş care va adopta noul program TOSA cu autobuze electrice va fi Geneva, autorităţile dorind implementarea acestui sistem de transport în comun în jurul anului 2017. Până atunci, specialiştii francezi speră să optimizeze costurile de implementare, în acelaşi timp estimând că soluţia lor are un viitor sigur în oraşele europene.

Ce părere aveţi:

AR MERITA IMPLEMENTAT ACEST SISTEM CU AUTOBUZE ELECTRICE ŞI ÎN ORAŞELE ROMÂNIEI?

Sursa: EPFL