O zi cu BMW i3 şi BMW i8 - GALERIE FOTO

Oriunde ai merge, la orice oră, dacă se află un om în zonă, el va întoarce capul după un BMW i8.

O zi cu BMW i3 şi BMW i8 - GALERIE FOTO O zi cu BMW i3 şi BMW i8 - GALERIE FOTO

 


La ce te gândeşti când vezi BMW i3 şi i8? La un prototip scos în stradă, la o maşină a viitorului? Nu prea contează cui ce încerci să-i atribui, pentru că ambele modele sunt acelaşi lucru. Maşini ale viitorului, prototipuri scoase în stradă.i3 nu o să întoarcă la fel de multe capete ca i8, dar tot vei fi vedetă la semafor.

Câte ceva despre BMW i3

BMW i3 este primul model al constructorului bavarez dotat cu motor electric şi produs într-o serie mare. i3 este, practic,
încununarea unor îndelungi experimente din domeniul propulsiei electrice, demarate încă din anii '70 de unii dintre inginerii
BMW mai deschişi spre noi orizonturi.

i3 a fost o maşină construită de la 0. Inovaţiile realizate la BMW i au la bază arhitectura LifeDrive - celulă a pasagerilor produsă din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) şi şasiu din aluminiu pentru montarea motorului, şasiului, acumulatorului şi structurilor de rezistenţă. Componentele CFRP sunt cu aproximativ 50% mai uşoare decât corespondentele lor din oţel, dar au proprietăţi comparabile.

 
 
BMW Group utilizează experienţa pe care o deţine în domeniul producţiei CFRP la scară industrială pentru fabricarea modulului Life. Aproximativ 10% din CFRP utilizat la celula pasagerilor este realizat din materiale reciclate. De exemplu, resturile din fabricarea componentelor CFRP pot fi returnate în fazele de producţie printr-un proces dezvoltat special pentru automobilele BMW i. Astfel, structura acoperişului pentru modelele BMW i este realizată integral din fibră de carbon reciclată. Acesta reduce utilizarea de materii prime din partea uzinei de fibră de carbon aflată la Moses Lake (SUA), furnizorul pentru materia primă pentru toate componentele BMW i3 realizate din CFRP. 25% din masa materialului utilizat în interior şi a termoplasticului de la exterior provine din materiale reciclate sau materii prime regenerabile. Pentru tapiţerie se folosesc materiale din fibre reciclate sau o combinaţie de 60% pet-uri reciclate şi lână naturală pentru BMW i8, în timp ce toate celelalte materiale plastice din interior sunt produse prin procese sustenabile.
 
 
Cum se conduce BMW i3?

Înainte să porneşti, e nevoie să te familiarizezi un pic cu interiorul. Nu ai cadrane de bord, ci un display, schimbătorul este la volan, iar numărul de butoane este destul de redus pentru un BMW. Un display de mari dimensiuni tronează în capul bordului, iar controlul asupra lui se face printr-un joystick poziţionat între scaune.

În cazul I3, totul e eco. S-a acordat atât de multă importanţă acestui curent încât unul dintre materialele folosite la bord se numeşte kenaf şi deşi pare un fel de fibra de plastic, este o fibră naturală. Şi nu orice fibră naturală, ci o fibra produsă dintr-o plantă de bambus cu un ritm de creştere de până la câţiva metri pe an, ceea ce permite o utilizare sustenabilă la nivel industrial, fără un impact negativ asupra acestor plantaţii.

Senzaţia la accelerare este de decolare, iar zgomotul motorului electric, aproape imperceptibil, potenţează aceasta senzaţie. Tot ce auzi este vântul care se freaca de caroserie şi rulajul cauciucurilor pe asfalt. O maşină electrică înseamnă că vei beneficia de tot cuplu în mod instant, fără să mai fie nevoie să atingi anumite turaţii.  7,2 secunde este timpul necesar pentru BMW i3 sa atinga 100km/ora, iar pe primii 50 de metri după ce porneşti de pe loc e greu sa te depaşească cineva. Roţile sunt subţiri, dar asta înseamnă un consum mai mic de putere. Direcţia este asistată electric şi necesită un timp scurt de obişnuinţă. Frânarea se face foarte prompt.

Când iei piciorul de pe acceleraţie, decelerarea actioneză ca o frana de motor, însa senzatia este ca ai apasat pedala de frâna. Totodată, se aprind stopurile, ceea ce este o idee foarte buna pentru ca altfel ai risca sa te trezeşti cu un "range extender" atasat de  tine, chiar daca tu ai luat modelul pur electric. Daca nu reiei accelerarea, până la urmă BMW i3 se opreşte.

E adevarat ce se spune: dacă te adaptezi traficului, I3 este o maşina care poate fi condusă în mare parte doar din acceleraţie.

Acumulatorul litiu-ion oferă modelului BMW i3 o autonomie de 130-160 de kilometri în regim de condus cotidian. Aceasta poate creşte folosindu-se modurile de condus eficiente ECO PRO şi ECO PRO+.

Opţional, BMW i3 este disponibil şi cu un sistem range extender care menţine încărcarea bateriei litiu-ion la un nivel constant cât timp automobilul se deplasează - activarea se face imediat ce acumulatorul coboară sub un nivel prestabilit. Prelungirea autonomiei se face cu ajutorul unui motor pe benzină, cu doi cilindri (650 cmc), care dezvoltă 25 kW/34 CP, montat în vecinătatea motorului electric, deasupra punţii spate. În traficul cotidian, acest motor prelungeşte autonomia maximă a maşinii până la aproximativ 300 de kilometri.

Bateria are o capacitate utilă de 18,8 kWh şi este garantată 8 ani sau 100.000 km. Timpul de minim de încărcare este de până la 30 de minute la o staţie rapidă de încărcare de curent continuu de 50 kW. La o priză normală puterea de absorbţie este este de până la 2,7 kw cu un timp de încărcare de aproximativ 8 ore. Automobilul este compatibil şi cu staţii de încărcare - curent alternativ, având o capacitate maximă de absorbţie de 7,4 kW şi un timp te încărcare de aproximativ 3 ore.
 
Câte ceva despre BMW i8
 
BMW i8 aduce gamei BMW i mai multe premiere tehnologice – de la prima implementare de serie a farurilor Laser, la o gamă extinsă de materiale ultrauşoare ce include utilizarea “gorilla glass” pentru lunetă. Caroseria cu design spectaculos asigură un coeficient aerodinamic imbatabil în segmentul automobilelor sport, de numai 0.26, deşi modelul nu foloseşte nici un element activ de caroserie.

Sistemul hibrid plug-in al BMW i8 cuprinde un motor pe benzină, cu trei cilindri, tehnologie BMW TwinPower Turbo - dezvoltă 170 kW/231 CP şi 320 Nm - şi un motor electric sincron ce oferă 96 kW/131 CP şi 250 Nm. Un al doilea motor electric pe puntea spate funcţionează ca starter pentru propulsorul pe benzină şi asigură un plus semnificativ de cuplu şi un răspuns instantaneu pe acceleraţii.

În plus, acesta poate funcţiona ca generator, asigurând-se că automobilul dispune mereu de resurse de energie pentru motorul electric faţă şi de puterea totală de 362 CP, în orice stil de condus. Când nu este solicitat 100%, motorul pe benzină creşte automat puterea şi o foloseşte pentru antrenarea generatorului, astfel că reprizele de acceleraţie nu sunt influenţate negativ de perioada de încărcare.
 

Dincolo de structura inovatoare din fibră de carbon şi aluminiu, fiecare detaliu al modelelor BMW i, până la braţele perforate ale ştergătoarelor de parbriz, a fost gândit pentru a reduce semnificativ masa celor două modele BMW i.  De exemplu, construcţia inteligentă a cadrului de bord din magneziu la BMW i8 este cu 40% mai uşoară comparativ cu o soluţie similară din oţel. O spumă de plastic inovativă utilizată pentru canalele de aer condiţionat este cu 60% mai uşoară. BMW i8 se remarcă şi ca
primul model care utilizează sticla tratată chimic (cunoscută în industria IT sub numele de gorilla glass). Un sandviş din două straturi ultra-subţiri din sticlă tratată chimic, de numai 0.7 mm fiecare, cu un strat izolator la mijloc, alcătuieşte luneta automobilului. Aceasta nu doar că are o rigiditate excepţională, dar este şi cu 50% mai uşoară faţă de o soluţie convenţională.

Cum se conduce i8?

Oriunde ai merge, la orice oră, dacă se află un om în zonă, el va întoarce capul după un BMW i8.

Motorul pe benzină de 231 de cai-putere este completat de un motor electric ce oferă 131 de cai-putere şi 250 Nm. Împreună, dau naştere unui hibrid supercar potrivit pentru rolul de maşina de zi cu zi.

Acceleraţia te baga în scaun şi sunetul motorului este electrizant. Cutia automată este aşezată între scaune, dar permite şi schimbarea manuală. Alături de schimbător, găsim butonul care selectează modurile de condus şi joystick-ul central care controlează display-ul. Bordul pare alcătuit din blaturi suprapuse perfect, în care şi-au făcut loc display-urile şi butoanele.

Deşi nu pare, i8 are 4 locuri, dar cele din spate pot fi folosite ori de persoane slabe şi mici de statura ori de copii, asta dacă vrem ca pasagerii sa stea comfortabil. Locurile din faţă sunt adânci şi perfect profilate, deci singura şansă să te mişti la stânga sau la dreapta este daca şi maşina merge în aceeaşi direcţie.

BMW i8 porneşte în modul electric şi poate funcţiona aşa, însă apăsarea bruscă a pedalei aduce la viaţă şi motorul termic, iar de acolo începe distracţia. În cazul i8, nu mai avem aceeaşi frână de motor ca la i3.

În modul integral electric, cu emisii zero, BMW i8 are o viteză maximă de 120 km/h şi o autonomie de 37 de kilometri. În funcţie de modul de reîncărcare a acumulatorului litiu-ion - la o sursă casnică de curent, la un panou BMW i (Wallbox) sau la o staţie publică de realimentare, timpii de încărcare variază între mai puţin de două ore şi până la trei ore. În modul Sport, BMW i8 oferă o acceleraţie în reprize (de la 80 la 120 km/h) în 2,6 secunde. Viteza maximă, limitată electronic, este de 250 km/h.

Paradoxal, cel mai rapid mod de reîncarcare a acumulatorilor în mers presupune utilizarea modului Sport, ceea ce presupune cel mai plăcut sacrificiu pe care îl poţi face vreodată.

Poziţia a volan este joasă şi va trebui să te obişnuieşti să urci şi să cobori din BMW i8. Uşile tip fluture adaugă un plus de sportivitate, de parcă mai era nevoie. Totul e aerodinamic şi gândit în cel mai mic detaliu.

Conform ciclului de consum al normelor europene, emisiile de CO2 ale noului model sunt de numai 49 g per km, ceea ce corespunde unui consum de numai 2,1 litri per 100 km. 

BMW i3 şi i8 sunt produze la uzina BMW din Leipzig, iar toată energia utilizată la fabricarea lor este energie eoliană - deci 100% regenerabilă. Aceasta este prima dată când o uzină auto din Germania a montat turbine eoliene în incinta sa pentru a produce direct energie.