Anul care a fost şi anul care va fi

Clişeu sau nu, dragi prieteni, suntem din nou în acea perioadă când se schimbă anii, ceea ce înseamnă că vom arunca tradiţionala privire asupra a ceea ce s-a întâmplat în precedentele douăsprezece luni. Ne vom mai încerca, de asemenea, norocul în a prezice ce se va întâmpla anul următor, din punctul de vedere al pasionatului de maşini, desigur.

Anul care a fost şi anul care va fi Anul care a fost şi anul care va fi

Clişeu sau nu, dragi prieteni, suntem din nou în acea perioadă când se schimbă anii, ceea ce înseamnă că vom arunca tradiţionala privire asupra a ceea ce s-a întâmplat în precedentele douăsprezece luni. Ne vom mai încerca, de asemenea, norocul în a prezice ce se va întâmpla anul următor, din punctul de vedere al pasionatului de maşini, desigur.

Aşadar, ce s-a întâmplat? Din nefericire, un număr tot mai mare de crossovere şi SUV-uri au fost aruncate pe şoselele planetei. Atât de multe, încât au dus la scăderea numărului de maşini sport şi decapotabile. Ca un pasionat auto, vărs totuşi o lacrimă atunci când agregatele de uz gospodăresc, oricât ar fi ele de practice, iau cu asalt lumea auto. Oameni buni, ce încercaţi să dovediţi atunci când conduceţi cutiile alea de metal atât de asemănătoare una cu alta, decorate de preferinţă cu calandre super agresive (Toyota şi Hyundai, da, ştiţi despre ce vorbesc)?

Noul facelift Land Cruiser, super agresiv

Numărul de maşini hibride a scăzut, în timp ce numărul maşinilor electrice a crescut. Din ce în ce mai mulţi fabricanţi adaugă tehnologii hibride în oferta lor, iar unii se concentrează şi pe latura emoţională, cea a plăcerii de a conduce, nu doar pe economia de carburant. Pentru noi, pasionaţii auto, ăsta e un lucru bun; putem doar spera că vom avea acces în curând la hibrizi de înaltă performanţă, la preţuri (mai) uşor de înghiţit. BMW i8 este un start încurajator în această direcţie; maşina este la fel de complexă precum un Porsche 918, dar costă doar o mică parte din preţul unuia. Mă rog, tot o grămadă de bani, dar e o mişcare în direcţia cea bună.

O maşinărie fenomenală

Electronicele de la bord au continuat să evolueze într-un ritm ameţitor. După ce în 2013 am văzut un Audi A7 care-şi căuta singur, fără ajutorul şoferului, locul de parcare într-un garaj, acest an un RS7 a alergat autonom pe circuitul Hockenheim. Niciuna dintre maşini nu corespunde deocamdată legilor în vigoare, dar ele arată ce anume ne putem aştepta să intre în producţie în anii care vin. Mie unul mi-ar plăcea să-mi trimit maşina la plimbare, să-şi găsească singură un loc de parcare. Cu privire la pilotatul pe un circuit de curse, însă... voi continua să fac asta de unul singur, ideea fiind să automatizezi sarcinile plictisitoare şi neplăcute cum ar fi deplasarea într-un ambuteiaj şi parcarea, dar să laşi neatinsă plăcerea pură a şofatului sportiv pe o şosea sau pe un circuit care te pun la încercare.

Preţurile la petrol au scăzut mult şi au dus cu ele în jos şi preţul benzinei, aşa că în buna mea Americă vânzările de camionete de mari dimensiuni cresc din nou. Din fericire, noile modele sunt bine tehnologizate, au motoare mai mici şi o greutate scăzută faţă de precedentele generaţii. Vă puteţi imagina un Ford F150, camioneta americană prin excelenţă şi cel mai bine vândut autovehicul din SUA de cinci milenii, transformat într-o maşină cu caroserie de aluminiu, cu un motor turbo în patru cilindri sub capotă? Va trebui să vă obişnuiţi cu ideea, pentru că asta se vinde începând cu această vară. Mai puţină benzină arsă, mai puţină poluare, atât Ford cât şi iubitorii de mediu pot fi mulţumiţi de rezultat.

Mare, dar mai uşor

În alte ştiri legate de 2014, greutatea medie a noilor maşini lansate acest an a scăzut şi ea, Uniunea Europeană a descoperit în sfârşit că motoarele diesel emit particule cancerigene, iar noi încă n-am văzut un comparativ direct şi clar între LaFerrari, P1 şi 918.

Ce să spunem despre motorsport? Formula 1 s-a transformat masiv, ceea ce a răsturnat complet vechea ierarhie din acest sport. Cine ar fi crezut că Renault, care a dominat Marele Circ ani la rândul, va eşua lamentabil cu trecerea la noua tehnologie de motoare? Sau că Ferrari, citind dintr-un manual de fotbal, va schimba doi şefi de echipă în opt luni? Sezonul a fost salvat de competiţia din interiorul echipei Mercedes, în ciuda unor momente stânjenitoare care semănau mai mult cu un reality show decât cu o rivalitate în cadrul unei echipe de sport profesionist. Cât despre Le Mans, predicţia mea că Porsche va câştiga odată cu întoarcerea sa în această competiţie nu s-a adeverit. Experienţa celor de la Audi, piloţii săi excelenţi şi talentul operaţional al echipei lor le-au permis să câştige din nou, pentru a treisprezecea oară (mai degrabă pentru a paisprezecea, Bentley-ul care a câştigat în 2003 fiind un Audi cu sigla schimbată, condus de piloţii Audi).

Anul viitor, poate tot Mercedes va câştiga, dar campionul din siglă ar trebui să fie altul

Deci, ce putem spune pentru anul viitor? Vom vedea mai multe lucruri similare lui 2014, fără schimbări drastice. Cred că vom asista la continuarea revenirii majorităţii pieţelor auto. Din nefericire, mai multe crossovere şi SUV-uri vor fi vândute şi folosite pentru a lua copiii de la şcoală sau din club. Din fericire, vom vedea destule maşini noi şi emoţionante, adresate pasionaţilor: de la Ferrari 458M la faceliftul lui Porsche 911 şi motoare turbo puternice în toată gama, sau chiar noul Audi R8. Din nou din nefericire, vom da cu ochii şi de SUV-uri Maserati şi Bentley care vor veni să se adauge legiunilor de metal greu care se află deja pe şoselele lumii. Din nou din fericire, vom continua să vedem noile tehnologii şi materialele uşoare propagându-se înspre maşinile de volum, care vor conţine din ce în ce mai multă fibră de carbon şi aluminiu.

Cât despre electronicele de la bord, ar cam fi timpul pentru realitatea augmentată – gândiţi-vă la afişarea informaţiilor de navigaţie pe parbriz la din ce în ce mai multe maşini, şi, evident, la o conectivitate mai bună.

În privinţa motorsportului, pariez din nou că Porsche va câştiga la Le Mans. Formula 1 va fi dominată tot de Mercedes, dar vom vedea un alt pilot câştigând campionatul mondial. Ferrari are în faţă un an în care e condamnat să câştige, la fel stau lucrurile şi în cazul lui McLaren, unde se pare că după ce primele teste cu motoarele Honda n-au fost chiar bune, oamenii nu prea mai au somn. Faptul că s-au tot mocăit până l-au adus pe Alonso în echipă lângă Button nu este, nici el, un semn bun.

Deocamdată asta e tot, prieteni. Vom urmări aceste evenimente şi multe altele în 2015, iar în douăsprezece luni de acum încolo vom trage din nou linie şi vom vedea dacă am avut dreptate sau nici pe departe. Până atunci, pasionaţi auto sau nu, să aveţi un 2015 excelent şi La Mulţi Ani!

Theo Nissim este corespondentul ProMotor din SUA