Curiozităţi mai puţin cunoscute despre maşini: cine a inventat ştergătoarele, ABS-ul sau când s-a dat prima amendă pentru viteză



Sunt sigur că ştii totul despre maşini, că faci diferenţa între toate generaţiile de BMW şi recunoşti sigla Buick, dar, cum mereu există loc de mai mult, îţi propun o serie de curiozităţi despre maşini de care poate nu aveai habar.

Curiozităţi mai puţin cunoscute despre maşini: cine a inventat ştergătoarele, ABS-ul sau când s-a dat prima amendă pentru viteză Curiozităţi mai puţin cunoscute despre maşini: cine a inventat ştergătoarele, ABS-ul sau când s-a dat prima amendă pentru viteză

Sunt sigur că ştiaţi că prima maşină produsă pe bandă rulantă a fost Ford Model T, dar sunt sigur că nu ştiaţi că acest automobil poate da clasă oricărui echivalent modern la capitolul…cotă de piaţă. În 1916, 55% dintre şinile produse în lume erau, aţi ghicit, Ford T.

De asemenea, noi vedem maşinile ca pe un produs bărbătesc, construit cu sudoare şi mult testosteron. Dar şi femeile au contribuit cu câteva componente cheie. De exemplu, nelipsitele ştergătoare sunt opera lui Mary Anderson, americanca fiind official cea care în 1905 a dezvoltat un sistem mecanic de curăţire a parbrizului. O altă femeie cu un rol cheie în progresul automobilistic a fost Helen Blair Bartlett cea care a contribuit la perfecţionarea izolării bujiilor în anii ’30.

Pun pariu că nu ştiaţi că primul indicator de combustibil a fost montat pe maşină în 1922, iar primul radio a apărut pe un model de serie în 1929. În 1946 au fost introduse primele geamuri electrice, iar după 10 ani pe modelele de serie şi-a făcut apariţia şi închiderea centralizată. Oglinzile electrice au intrat în peisaj în1958 şi, tot în acelaşi an, Chrysler a patentat oglinda retrovizoare antiorbire.

În 1966 a apărut prima maşină cu ABS, Jensen FF, şi acest sistem, Dunlop Maxaret, a fost dezvoltat pentru a fi folosit pe avioane. După cum puteţi observa, componentele electronice au devenit tot mai multe si acum cablurile din maşină, puse cap la cap, măsoară aproape 1 kilometru.

Prima amendă pentru viteză datează din 1902. Din nefericire, această amendă a venit la 3 ani după primul deces rezultat în urma unui accident automobilistic, cauzat tot de viteza neadaptată. Au fost vremuri în care Poliţia era total depăşită de noua invenţie, dovadă că în 1898 oamenii legii din New York alergau după motorişti pe… biciclete.

Între timp, legislaţia a devenit mai strictă şi sunt sigur că nu ştiaţi că semaforul ne “mănâncă” 2 săptămâni din viaţă - teoretic atâta petrece un şofer aşteptând la culoarea roşie. Primul semafor a fost introdus în Cleveland in 1914.

Nişte statisticieni americani au descoperit că, în condiţiile rutiere actuale, la fiecare 50 de mile parcurse la volan (adică în jur de 80 de km) ai o şansă de 1 la un milion să fii omorât în trafic.

Există însă sisteme de siguranţă care încearcă să îţi crească cota de viaţă, cum ar fi airbagurile. Despre care sunt sigur că nu aveaţi nicio idee că se declanşează cu o viteză de 360 km/h. Deci mai uşor cu viteza, dacă nu doriţi să fiţi pocniţi peste faţă, dar, despre asta, într-un episod viitor.