Hyosung GT650X

Anul trecut, la Milano, coreenii au venit cu o motocicletă nouă, o evoluţie importantă a acualului GT650. Hyosung a confirmat că modelul denumit atunci MMS este noul GT.

Hyosung GT650X Hyosung GT650X

De fapt, GT650X nu va înlocui actuala gamă de bicilindre coreene, ci i se va alătura acesteia, aducând cu sine importante upgrade-uri. Cu o putere declarată de 82 CP, cu o ciclistică revizuită şi un design actualizat, noul model Hyosung ţinteşte la vârful clasei naked.

De ce au atacat coreenii taman această clasă, când poate ar fi fost mai uşor să îmbrace un GT în haine de sportivă? Aproape 68.000 de motociclete naked s-au vândut numai anul trecut şi numai în Italia, ceea ce reprezintă peste 40% din piaţa de motociclete şi 15,15% din totalul pieţei de autovehicule pe două roţi din peninsulă. În Franţa segmentul naked este şi mai mare procentual, iar Spania pare să urmeze aceleaşi tendinţe.

Cumulate, cele trei pieţe sudice reprezintă mai bine de jumătate din piaţa europeană de motociclete. Vedem deci că producătorul asiatic are cel mai mare segment, cu excepţia scuterelor. Şi atunci de ce nu un maxi-scuter? Pentru că astfel evită o confruntare cu ceilalţi producători sud-asiatici.

Ce oferă GT650X? În primul rând, coreenii ne propun un motor V2 la 90˚, care a demonstrat deja pe actualul GT că poate sta în rând cu majoritatea motoarelor similare de la producători consacraţi. Noua generaţie GT vine cu un upgrade la nivelul alimentării şi sistemului de evacuare, care să aducă emisiile de noxe la normele Euro3. GT650X a primit şi un sistem de evacuare cu tobă intermediară, amplasat sub motor. Dacă la conceptul din 2006 acesta se termina cu un final triunghiular pe partea dreaptă, la modelul de serie a fost înlocuit cu două tobe mai mici, cu secţiune ovală. Probabil review-urile care spuneau că sistemul seamănă cu cel de la Gixxerele de 600/750 cmc au ajuns la urechile cui trebuie şi s-a urmărit astfel evitarea unui proces.

Upgrade-ul tehnic (nu şi sistemul de evacuare) este valabil pentru toată gama de modele coreene şi are meritul de a urca performanţele declarate peste cele oferite de modelele concurente. Dacă Suzuki SV 650 şi Kawasaki ER-6 se laudă cu 72 CP, iar Ducati 695 cu 73, coreenii susţin că noul model poate oferi nu mai puţin de 82 CP şi un cuplu de 67 Nm, de asemenea peste oferta niponă.

Practic, Hyosung GT650X se luptă cu arme similare, pentru a nu spune chiar egale, cu noul Monster 696 (80 CP) pentru supremaţia clasei motocicletelor naked cu motoare bicilindrice. Asta cel puţin pe hârtie, deoarece, în lumea reală, o motocicletă nu este caracterizată numai de valoarea puterii motorului. Dacă însă "bicicleta" coreeană se va dovedi pe măsura prestaţiilor promise de motor, GT650X devine un pachet interesant pentru un motociclist care apreciază mai mult motocicleta în sine şi mai puţin sigla de pe rezervor.

Aparent, noul Comet pare să aibă toate atuurile: cadru, suspensii, frâne, însă istoria a arătat că nu tot ce zboară se mănâncă. Noul cadru preia tema lansată de Aprilia RXV, cu partea frontală din zăbrele de oţel şi partea mediană din aluminu pentru o construcţie rigidă acolo unde trebuie, cu o masă proprie moderată şi culmea, cu un preţ... să zicem justificat.

La capitolul suspensii vedem alte evoluţii. Furca inversată a rămas, fiind unul dintre punctele forte ale modelului precedent, întrucât în categoria "moto naked de buget" numai Monster 695 mai oferea o furcă inversată. Hyosung oferea în plus reglajul. La partea din spate vedem, însă, o basculă din aluminu şi un amortizor reglabil.

Nici la frâne nu stăm prost. Discurile erau deja două şi la 300 mm nu se poate spune că ar fi fost subdimensionate, însă etrierelor cu două pistoane li se putea impune o oarece lene. Ei bine, coreenii au luat aminte şi au pus altele, unele cu patru pistoane. Este de remarcat că nume mai grele, precum Suzuki SV, Ducati Monster, ca să nu mai vorbim de Yamaha FZ6 sau altele, nu oferă astfel de etriere pentru întreaga gamă, ci numai pentru modelele de top.

De asemenea, spre deosebire de celelalte nakeduri bicilindrice, Hyosung oferă o anvelopă de 180 mm pe spate şi nu una de 160. Nu ştim dacă era nevoie de o anvelopă atât de lată, dar la capitolul imagine dă bine.

Designul reprezintă poate cea mai importantă evoluţie. GT650X se desprinde de liniile conservatoare pe care se putea citi clar "Made in Coreea", inspirate din liniile japonezelor de la mijlocul anilor '90, şi se apropie de gusturile europenilor. Spatele scurt şi ridicat, linia plonjată şi detaliile ascuţite sunt teme preluate din curentul Streetfighter şi nu ar fi de mirare ca Hyosung să fi angajat un designer european.

Se pare, totuşi, că asiaticii nu se pot debarasa de prostul obicei de a copia. Pe ici, pe colo parcă se citeşte Bimota DB6, iar bordul rotund pare adaptat de la un Kawasaki Z1000. Tot aşa, pe ici, pe colo se mai văd detalii care trădează apartenenţa la o familie mai puţin bogată, cum ar fi  vopseaua neagră a sistemului de evacuare sau unele suduri. Per total, însă, GT650X are o identitate proprie, chiar dacă nu una care să te marcheze, să creeze cluburi şi să dea naştere unei isterii generale. Dacă preţul va fi menţinut sub nivelul concurenţei, am putea asista la naşterea unei noi stele.