Yamaha YZF-R125

Un pic mai puţin decât R6, acum de la numai 16 ani! În sfârşit, revine şi Yamaha în arena juniorilor.

Yamaha YZF-R125 Yamaha YZF-R125

Ai 16 ani şi eşti unul dintre cei mai înfocaţi fani ai lui Rossi. Bunica a câştigat la Loto "6 din 49" şi vrea să îţi facă un cadou. O tragi de mânecă până la cel mai apropiat dealer Yamaha, dar aici, surpriză: vânzătorul cu un zâmbet tâmp te pune să alegi între un TZR de 50 cmc ca al vecinului de 14 ani şi un YBR 125 ca al zugravului. Să fim serioşi, la urma urmei şi Rossi a debutat pe o Aprilia de 125.

Încă de prin 2001, Yamaha lăsa neexploatată piaţa sportivelor de 125 cmc, cele accesibile puştilor de 16 ani şi, prin alte ţări, şoferilor cu o vechime de cel puţin doi ani. Asta pentru că nu au vrut să dezvolte o versiune nepoluantă a motorului de la TZR 125. Acum, lucrurile s-au mai schimbat şi lideri în categoria 125 nu mai sunt sportivele cu motoare în doi timpi, ci motocicletele cu motoare în patru timpi, mai economice şi, mai ales, mult mai ecologice.

După ce concurentul Honda a stabilit noi recorduri de vânzări cu modestul CBR 125, Yamaha a realizat că ar fi cazul să vină cu o replică. YZF-R125 va intra în vânzare din primăvara anului viitor şi vine cu un pachet destul de interesant pentru această categorie.

Motorul monocilindric de 125 cmc este răcit cu lichid şi dispune de o distribuţie cu patru supape. Alimentarea se face prin injecţie electronică, iar transmisia dispune de un ambreiaj umed şi de o cutie cu şase trepte. Micul propulsor oferă maximul de performanţe admis prin lege pentru această categorie, adică 15 CP, cu doi mai mult decât Honda. Sistemul de evacuare cu tobă laterală triovală aduce aminte de cel al surorii de 600 cmc, dar asta numai la nivelul aspectului, pentru că, din punct de vedere tehnic, sistemul lui YZF-R125 nu are nimic spectaculos. Cadrul din aluminiu poartă şi el o denumire legendară în casa Yamaha, Deltabox I, II, III, IV fiind de-a lungul timpului adevărate vitrine tehnologice. Nici bascula din aluminiu nu se lasă mai prejos.

Suspensia faţă cu furcă telescopică convenţională nu se ridică la pretenţiile unui Aprilia RS sau Derbi GPR. La drept vorbind, nici nu ar fi nevoie, la 15 CP... o furcă inversată ţine mai mult de estetică decât de funcţionalitate.

Tot peste Honda CBR 125 se situează noul model Yamaha şi la capitolul dimensiuni. Cu un ampatament de 1.355 mm, R125 se apropie de dimensiunile unei motociclete "full-size". Chiar şi înălţimea şeii este la nivelul surorilor mai mari - cu 818 mm, YZF-R125 nu va avea prea multă trecere la fetele mai scunde.

Creşterea în dimensiuni îşi spune cuvântul la urcarea pe cântar: în vreme ce Honda abia ridică acul la 115 kg, Yamaha suplimentează această valoare cu 11,5 kg. E drept că tot aici intră şi anvelopele cu dimensiuni mai serioase, 100/80-17" pe faţă, respectiv 130/70-17" pe spate. Pentru a fructifica aderenţa oferită de anvelope, R125 foloseşte un sistem de frânare Brembo, cu un disc frontal de 292 mm şi etrier flotant cu două pistoane şi disc posterior de 230 mm.

La capitolul design, YZF-R125 împrumută din aspectul lui R6, însă nu se poate afirma că japonezii au scos cel mai reuşit model al lor. Ba chiar din contră! E drept că nu coboară la nivelul concurenţei chineze, dar pare ceva mai reuşit GT-ul coreenilor de la Hyosung.