Dakar 2011 - final

Volkswagen, KTM şi Kamaz sunt învingătorii ediţiei 2011 a dificilului raliul Dakar. Desfăşurat pentru al doilea an consecutiv în America de Sud, Dakar-ul rămâne proba regină a rally-raidurilor.

Dakar 2011 - final Dakar 2011 - final

Nasser Al-Attiyah este învigătorul clasei auto dinDakar-ul 2011. Pilotul din Qatar a pilotat un VolkswagenRace Touareg de uzină şi a reuşit să îl depăşească pe spaniolulCarlos Sainz, favoritul la victorie. Sainz câştigase anul trecutprima ediţie a Dakar-ului sud-american şi pornise excelent în primasăptămână a ediţiei 2011. Un alt pilot care a fost în cărţi multăvreme pentru o poziţie pe podium a fost şi francezul StephanePeterhansel de la echipa BMW X-Raid.

Atât Peterhansel cât şi Sainz au avut probleme au avut problemetehnice în partea a doua a raliului lăsând-ul pe Nasser Al-Attiyahfără rival.

Şeicul din Qatar a participat la şase ediţii aleRaliului Dakar până a reuşit să obţină victoria.Al-Attiyah are 40 de ani şi este unul dintre cei mai polivalenţipiloţi din lume, el concurând şi în Campionatului Mondial deRaliuri la clasa Producţie în 2006 precum şi în International RallyChallenge (IRC). De asemenea, el concurează la Jocurile Olimpice ladisciplina tir cu arcul.

Competiţia camioanelor a fost dominată din nou de ruşii de laKamaz. Vladimir Chagin nu şi-a dezamăgit fanii şi a obţinut o nouăvictorie.

Întrecerea motocicletelor a fost marcată de dueluldintre spaniolul Marc Coma şi francezul Cyril Despres.Coma a fost mai bun în acest an şi a reuşit să îl ţină pe Desprespe locul doi până la finalul raliului. Este a treia victorieconsecutivă pentru Marc Coma şi zecea pentru constructorul KTM.

Mani Gyenes, câştigătorul clasei Maraton de la Dakar 2011şi Marcel Butuza, ocupantul locului şase la aceeaşi clasă acategoriei moto, revin în România miercuri, 19 ianuarie. Rideriiechipei Vectra Racing vor ateriza pe aeroportul Henri Coandă -Otopeni, la ora 17.45, cu o aeronavă ce vine de la Roma.

Din cauza dificultăţii, Dakar-ul este asemănat, atât deconcurenţi cât şi de echipele de asistenţă şi de organizatori, cuescaladarea Everestului. Cei doi piloţi români au izbutitsă termine ediţia din 2011 după ce au parcurs în total 9.500 de kmîn Argentina şi Chile, revenind acasă cu rezultate în premierăpentru sportul cu motor din România. Mani Gyenes a reuşit săîncheie raliul, ce a avut în total 13 probe speciale, pe primul locla clasa Maraton (la această categorie nu este permisă schimbareapropulsorului de-a lungul celor două săptămâni) şi pe locul 18 lageneral. În clasamentul Amatorilor (acest clasament se adresezăconcurenţilor ce nu sunt piloţi oficiali ai nici unui constructor),riderul se află pe locul 4. În topul piloţilor ce au folosit, înDakar 2011, motociclete cu motoare mai mari de 450 cmc sătmăreanulse află pe locul 3.

Marcel Butuza a încheiat cea mai dificilă competiţie la care aluat startul în cariera sa, ce numără peste 30 de ani demotocilism, pe locul 6 la Maraton şi pe 59 la general. Pilotul,care în 2007 a ocupat locul şase în clasamentul final alCampionatului Mondial de Rally-Raid, este pregătit să ducă maideparte team-ul considerat una din cele mai bune echipe privatedin rally-raidul mondial.

Q&A Emanuel Gyenes şi Marcel Butuza

Acum când sunteţi la finalul raliului şi vă pregătiţipentru revenirea în România, cum priviţi Dakar 2011?

Mani Gyenes: Comparativ cu 2007, când am participat la primulDakar, acesta mi s-a părut mai dificil. Atunci nu aveam experienţade acum, iar raliul a măsurat în total cu 1000 de km mai puţindecât cel din 2011. În plus, în America de Sud condiţiile suntdiferite. Aici raliul este mult mai obositor pentru că avem etapede legătură foarte lungi. Am mers aproape în fiecare zi sute de kmpână la startul pe proba specială.

Marcel Butuza: Toţi concurenţii privesc Dakar 2011 ca fiind ceamai grea ediţie de la mutarea raliului din Africa în Argentina şiChile. Pentru mine a fost cel mai dificil raliu în care amconcurat. Am avut o probă specială unde foarte mulţi dintre noine-am depăşit limitele. La revenirea din Chile în Argentina, dupăce am fost în Anzi la -3˚C am concurat în proba specială la peste40˚C, iar eu am ajuns într-un canion cu câţiva concurenţi de laquad. În acel canion era foarte cald, piatra şi nisipul erau extremde încinse şi m-am chinuit foarte mult timp să scotmotocicleta.

Care a fost pentru voi cea mai grea probăspecială?

Mani Gyenes: Pentru mine cea mai grea zi a fost cea de pe şapteianuarie, când eram în Atacama şi am avut 456 de km de probăspecială cu multe dune, piatră şi praf.

Marcel Butuza: Au fost multe porbe grele, însă penultima a fostcea mai dificilă pentru mine. Au fost 555 de km cu noroi, foartemult nisip ud care se lipea de motociclete, a fost şi fesh fesh(nisip foarte fin). După primii 20 de km toţi eram aproapeextenuaţi.

Marcel Butuza a fost dezavantajat încă din prima zi depoziţia la start. Cât de dificil a fost raliul din acest punct devedere?

Am avut numărul de concurs 80 şi încă din prima zi am plecatdupă primii 70 pentru că s-a pornit în ordinea numerelor. Estefoarte greu pentru că deja traseul se strică după ce trec primii30-40 de concurenţi. În plus sunt multe urme, pentru că nu pleacădoar motociclete în faţa ta ci şi quaduri.

Victoria din acest an de la clasa Maraton este a doua pecare Vectra Racing o obţine în Dakar?

Marcel Butuza: Da. În 2009 Frans Verhoeven, care pe atunci eracoechipierul nostru, a câştigat Dakar-ul la calsa Maraton şi a fosto performanţă extraordinară pentru o echipă din România. Anulacesta Mani a mers foarte bine şi a reuşit să câştige laMaraton.

Amândoi am avut noroc cu cei doi colegi din echipa deasistenţă, Liviu Butuza şi Romeo Duicu făcându-şi extraordinar debine treaba. Datorită lor am reuşit să ajungem la finiş şi ţinem săle mulţumim pentru tot efortul depus în cele peste două săptămânicât a durat Dakar 2011.

Ce urmează în acest sezon, pentru că Dakar-ul a fostdoar începutul?

Marcel Butuza: Vom încerca să concurăm la cât mai multe etapedin Campionatul Mondial de Rally-Raid.