Am condus noua versiune Honda Civic 1.6 i-DTEC. Savoir faire... japonais

Până acum, Honda Civic era oferită, pe lângă motorizarea pe benzină, cu un diesel considerat cam nepotrivit de mare pentru clasa compactă. Japonezii s-au adaptat şi oferă un nou diesel, de 1,6 litri şi 120 CP. Cât de reuşit este, vedem în continuare.

Am condus noua versiune Honda Civic 1.6 i-DTEC. Savoir faire... japonais Am condus noua versiune Honda Civic 1.6 i-DTEC. Savoir faire... japonais

Noua generaţie Honda Civic a rămas fidelă nonconformismului, atât în ce priveşte aspectul ieşit din comun pentru clasa compactă, cât şi prin perseverenţa prin care a refuzat să adopte soluţia turbo pentru motoarele pe benzină sau să recurgă la downsizing în sectorul diesel.

Iată, însă, că lucrurile se schimbă destul de drastic în domeniul diesel, unde îşi face apariţia un nou diesel 1.6 i-DTEC de 120 CP, care, la prima vedere, poate părea un compromis cam mare de dragul downsizingului faţă de fratele mai mare, dieselul de 2,2 litri.

Versiunea Civic 2.2 i-DTEC de 150 CP este reuşită, fiind foarte civilizată în utilizare, performantă, suficient de economică şi agreabilă la condus, doar zgomotul la ralanti şi la turaţii sub 2.000 rpm nefiind entuziasmant.

Însă marele dezavantaj în ochii clienţilor europeni ţine de cilindreea considerată cam mare, mai ales raportată la puterea modică obţinută. Majoritatea concurenţilor din clasa compactă oferă motoare de 2,0 litri, unii cu puteri mult mai mari (vezi Opel Astra BiTurbo), iar acum ia amploare fenomenul downsizing, cu motoare de cilindree de 1,6 litri sau chiar mai jos.

Specialiştii Honda s-au adaptat foarte rapid şi lansează pe Civic un nou diesel: 1.6 i-DTEC. Cu o putere exemplară, de 120 CP, noua versiune Civic 1.6 i-DTEC se plasează fără probleme printre cele mai performante compacte diesel de 1,6 litri, cel puţin pe hârtie.

Pe lângă puterea maximă de 120 CP/4.000 rpm, noul motor mai prezintă la raport şi un cuplu motor maxim de 300 Nm/2.000 rpm, cu doar 50 Nm mai mic decât cuplul motor maxim al versiuniii 2.2 i-DTEC. Raportat la cilindree, valorile puterii şi cuplului sunt mai bune la dieselul mai mic.

Dar cum se transpune teoria în practică? Pornirea motorului nu dă de înţeles că ar trebui să ne entuziasmăm, ronţăitul de diesel neavând nimic plăcut. Nu înseamnă că rivalii ar sta mai bine, dar suntem în mod clar departe de sunetul antrenant al motorului pe benzină.

Apăsarea pedalei de acceleraţie şi plecarea la drum atenuează rapid acest neajuns, iar motorul se arată vivace, conform aşteptărilor. Neaşteptată este, însă, lipsa bruscării la 2.000 rpm, dieselul de 1,6 litri urcând liniar în trepte, aproape la fel de lin şi fără şocuri precum dieselul mai mare, de 2,2 litri.

Unul dintre motive ţine şi de numeroasele optimizări aduse de inginerii japonezi, care laudă noul propulsor realizat din aluminiu ca fiind cel mai uşor din categoria sa (cântăreşte cu aproape 50 kg mai puţin decât dieselul de 2,2 litri). În plus, promptitudinea în răspuns se datorează şi frecărilor foarte reduse ale pieselor în mişcare.

Cutia manuală cu 6 trepte este precisă şi etajarea relativ scurtă contribuie din plin la impresia de dinamism, Civic 1.6 i-DTEC fiind cu adevărat o compactă diesel agreabilă în orice situaţie. Motorul nu se supără nici dacă se merge subturat, aproape de 1.000 rpm, ceea ce înseamnă un plus la confortul în trafic urban.

Şi pe această versiune regăsim butonul verde ”ECO”, efectul la apăsarea acestuia fiind mai mult vizual: ledurile albastre de pe displayul din spatele volanului se înverzesc în funcţie de cât de economic mergi, ”dresându-te” fără probleme să contribui la un consum cât mai scăzut.

În teorie, şi puterea motorului este mai limitată, dar în practică diferenţa nu se simte aşa de tare, demarajele în modul ”ECO” fiind doar uşor mai lente. E un mod recomandabil din plin în trafic aglomerat, unde chiar nu e nevoie de toate resursele propulsorului.

În rest, Civic rămâne o maşină cu un look aparte, un interior mai spaţios decât dă de înţeles designul nonconformist al exteriorului, în timp ce compromisul între confort şi stabilitate este foarte bun, prima caracteristică fiind privilegiată.

Demultiplicarea direcţiei este mai scurtă decât la dieselul mai mare, ceea ce se reflectă într-o agilitate uşor crescută, precum şi un caracter subvirator mult mai puţin pronunţat.

Una peste alta, noul motor diesel de 1,6 litri este foarte reuşit şi riscă să scoată la pensie dieselul de 2,2 litri foarte rapid (de altfel, în România acesta a şi fost retras din ofertă). Un alt avantaj major al noului 1.6 i-DTEC ţine şi de consum: deşi valoarea teoretică de 3,7 litri/100 km în medie pare cam optimistă, realitatea nu dezamăgeşte, cifrându-se la circa 4,5-4,8 litri/100 km.

Preţul de bază pentru Honda Civic 1.6 i-DTEC este de 18.588 euro cu TVA inclus, valabil pentru versiunea de echipare S. O sumă deosebit de competitivă în domeniul compactelor cu motoare diesel similare ca putere, ceea ce, evident, contribuie din plin la factorul atractivitate al noii versiuni Civic.

Sincer, doar lipsa unui sound mai cizelat mi se pare singurul minus cât de cât important al noii motorizări 1.6 i-DTEC, în principal raportat la varianta pe benzină de 1,8 litri. În rest, însă, noul diesel reprezintă o lecţie foarte serioasă pentru jucătorii din clasa compactă şi demonstrează fără dubii competenţa la care mă aşteptam din partea japonezilor.

În concluzie, noua versiune Honda Civic 1.6 i-DTEC are multe şanse pentru a deveni etalonul în segmentul compactelor cu dieseluri potente de 1,6 litri. Ştiu, şi pe mine mă surprinde această afirmaţie, dar adevărul este că, pe moment, europenii cu pretenţii au de înfruntat un adversar cu multe atuuri.