TEST în România cu noua Skoda Octavia RS 2.0 TSI

A treia generaţie a berlinei sportive cehe Skoda Octavia RS a ajuns şi în România, iar eu am testat-o pe drumuri sinuoase de munte, la umbra copacilor înroşiţi de toamnă. Îţi spun cum se conduce noua Octavia RS în rândurile de mai jos.

TEST în România cu noua Skoda Octavia RS 2.0 TSI TEST în România cu noua Skoda Octavia RS 2.0 TSI

Skoda Octavia RS a fost dintotdeauna un fel de văr mai mare şi mai practic al lui Volkswagen Golf GTI. Acum, odată cu a treia generaţie Octavia RS, povestea sportivei cehe merge mai departe în acelaşi fel.

Berlina (există şi o variantă break) are la bază noua platformă modulară MQB a grupului VW, un motor de 2,0 litri pe benzină (există şi un diesel de 2,0 litri disponibil), suspensii sport, scaune sport şi un interior imens pentru clasa din care face parte.

Totodată, la fel ca un Golf GTI, Octavia RS are parte de câteva tuşe sportive discrete la exterior, menite să o diferenţieze de modelele obişnuite. Lucruri ca spoilerele mai ascuţite, jantele mai mari şi eleronul de pe capota portbagajului.

Interior

Habitaclul noii Octavia a fost descris deja în testele precedente scrise pe promotor.ro (unul aici şi altul aici), dar trebuie să spun, din nou, că sedanul compact produs sub umbrela grupului Volkswagen are un interior foarte încăpător, garnisit cu materiale de bună calitate pentru un model de volum.

Plasticul de pe bord e moale şi arată bine, în vreme ce materialul folosit pentru feţele uşilor e destul de dur la atingere. Dar nu e o tragedie, fiindcă toţi producătorii de volum fac asta.

Mult negru şi foarte puţin roşu

Există loc mai mult decât suficient pentru cinci adulţi înăuntru, cu spaţiu îndestulător la cap şi picioare pentru toată lumea.

Portbagajul e imens (cu 590 de litri), iar spaţiile de depozitare pot să-ţi adăpostească toate mărunţişurile posibile şi imposibile: ai locuri în toate uşile, pe canalul median şi în faţa schimbătorului de viteze.

Pentru că aici e vorba despre versiunea sportivă RS, lucrurile stau puţin altfel decât într-o Octavia obişnuită. Astfel, ai parte de un volan cu baza dreaptă, scaune sport cu susţinere laterală bună, o banchetă profilată sportiv, ornamente care imită fibra de carbon şi un schimbător de viteze cu emblema RS.

Scaunele au tetiere integrate în spătare

Per total, interiorul arată bine şi e foarte practic, dar nu prea reuşeşte să scape de sobrietatea caracteristică modelelor germane, chiar şi cu ajutorul elementelor sportive incluse în pachetul RS.

Siguranţă şi infotainment

Skoda Octavia 3 a fost testată de Euro NCAP în 2013 şi a obţinut maximul de cinci stele din cinci, cu un scor foarte bun de 93% pentru protecţia pasagerilor adulţi. Protecţia copiilor a primit 86%, cea pentru pietoni 66%, iar nota pentru sistemele electronice de siguranţă a fost de 66%.

La capitolul infotainment, lucrurile stau destul de bine. Maşina de test era echipată cu un sistem multimedia cu ecran tactil şi conectivitate Bluetooth care a funcţionat exact aşa cum trebuie. Conectarea telefonului se face foarte uşor, sensibilitatea ecranului la atingeri e bună, iar viteza cu care se mişcă totul este normală. În acelaşi timp, însă, grafica e cam simplistă, iar rezoluţia ecranului nu e dintre cele mai bune.

Versiunea RS mai poate fi echipată cu un sistem electronic care se numeşte RS Mode şi care îţi permite să selectezi unul dintre cele patru moduri de condus disponibile: Eco, Normal, Sport şi Individual. În Eco, răspunsul acceleraţiei e temperat de electronică, iar aerul condiţionat scade din intensitate, pentru a ajuta la obţinerea unui consum de carburant cât mai bun. În Normal, totul e… normal, iar în Sport lucrurile devin mai rapide şi mai precise – răspunsul pedalei de acceleraţie e îmbunătăţit şi direcţia electromecanică e întărită. Totodată, sunetul motorului e augmentat digital şi dat mai departe către tine prin boxele sistemului audio. În Individual poţi să alegi câte o setare separată pentru fiecare parametru – motor, direcţie, lumini adaptive şi aer condiţionat.

Performanţe şi ţinută de drum

Noua Skoda Octavia RS este disponibilă atât cu un motor pe benzină de 2,0 litri cu 220 CP, cât şi cu un diesel de 2,0 litri care dezvoltă 184 CP. Totodată, există două transmisii disponibile – o manuală cu şase rapoarte şi o automată cu şase trepte şi dublu ambreiaj DSG. Indiferent de motor sau transmisie, puterea către puntea din faţă.

Modelul testat era echipat cu motorul pe benzină şi cutia manuală cu şase trepte. Şi, ei bine, lucrurile au mers conform planului.

Mai exact, am plecat de acasă cu ideea că berlina cehă o să fie rapidă şi confortabilă. Şi, ca să vezi, chiar este – nu doar pe hârtie, ci şi în realitate. Conform fişei tehnice, sprintul de la zero până la 100 km/h are nevoie de 6,8 secunde, iar asta se traduce în „repede”. Dacă treci în modul Sport, motorul o să scoată un sunet foarte plăcut (dar nu uita că nu e chiar 100% natural), care are rolul de a-ţi spune că totul e pregătit pentru distracţie. Dar, după cum am observat pe parcursul unei zile întregi la volanul acestei maşini, distracţia se cam lasă aşteptată.

Nu mă înţelege greşit – Octavia RS e în stare să îţi ridice nivelul adrenalinei din sânge dacă ţii acul turometrului peste 4.000 rpm, dar totul se întâmplă parcă prea precis şi prea… german.

Propulsorul de 2,0 litri pe benzină urcă rapid în ture şi e dornic să facă treabă încă de la 2.000 rpm, iar suspensia sport se simte ca acasă pe drumurile cu multe viraje, ruliul fiind practic inexistent, dar devine puţin prea fermă atunci când dai de o porţiune de şosea cu multe gropi şi dâmburi de mici dimensiuni.

Direcţia e precisă şi devine suficient de tare în modul Sport, dar îi lipseşte feedbackul de care are nevoie o maşină cu valenţe sportive. Sigur, nu e ca şi cum ai mişca un volan conectat la o porţie de jeleu moale, însă mi-ar fi plăcut să mă simt mai implicat în tot procesul acesta minunat care se numeşte condus.

Subvirarea e ţinută foarte bine în frâu pentru o maşină cu 220 CP trimişi către puntea din faţă, iar frânele îşi menţin proprietăţile chiar şi după perioade lungi de condus sportiv, ceea ce înseamnă că nu o să ajungi prea repede într-un şanţ - iar asta e de bine, evident.

Cutia manuală îşi face şi ea treaba cu brio. Are o timonerie precisă, iar porţile treptelor sunt foarte bine definite, astfel că nu o să îţi pierzi vremea amestecând inutil prin benzină.

Consumul mixt teoretic e de 6,2 l/100 km, dar dacă o să ai piciorul greu pe pedala de acceleraţie, o să ajungi undeva la 10-11 l/100 km. Ceea ce nu e foarte rău pentru o maşină care poate să ducă repede la destinaţie cinci persoane şi toate bagajele lor. Dacă mergi liniştit, ar trebui să obţii destul de uşor un 8 l/100 km.

Concluziile şi datele tehnice, pe pagina următoare.

Citeşte mai departe în pagina următoare »