BMW s-a gîndit să-şi arate din nou muşchii cu ce poate noul model X5 în off-road şi on-road.

BMW X5 Experience BMW X5 Experience

E bine ca atunci cînd te afli în situaţii-limită să ai spatele acoperit. În armată ai nevoie de un camarad de nădejde, în viaţa de zi cu zi – de un prieten şi nu în ultimul rînd de o maşină pe care să o conduci pe şosele desfundate sau pe teren accidentat fără să te lase la nevoie. Un exemplu concludent în acest sens îl reprezintă, cu prisosinţă, BMW X5.

Chiar dacă şi-a făcut intrarea pe piaţă de ceva timp, această nouă demonstraţie a fost binevenită. Aşa am ajuns pe un teren folosit de toţi greii din domeniu. X5-ul ne-a arătat ce poate mai întîi pe un itinerariu accidentat. Foarte accidentat. Ne-am folosit de mai multe pante la unghiuri de minimum 60 de grade. Urcuşuri şi coborîşuri pe care X5-ul s-a descurcat de minune şi datorită sistemului HDC (Hill Descent Control). Chiar dacă nu-l activezi, intră automat în funcţiune cînd ai nevoie de el. Maşina îşi reglează presiunea de frînare fără să fie nevoie să atingi pedala de frînă. Şi ca toată povestea să fie completă, unul dintre specialiştii bavarezi ne-a oferit dovada veleităţilor de maşină off-road ale lui X5 în momentul în care pe aceeaşi pantă a mers cu spatele fără nici cea mai mică problemă.

După ce ne-am dat seama de “vîna” X5-ului în off-road, l-am testat pe pistă. Jaloane, frînare de urgenţă pe suprafaţă umedă şi uscată, împreună cu alte cîteva “giumbuşlucuri”, au fost ingrediente suficiente pentru a ne face o idee despre ce poate pe şosea X5. Şi poate bine, cu diferenţierile de rigoare în funcţie de motorizări diesel ori pe benzină sau de caii de sub capotă. Una peste alta, în comportament, BMW X5 este un amestec interesant între un SUV cu profundele sale aptitudini off-road şi un combi mare, Serie 5, de exemplu.

Pentru a putea ajunge la performanţele sus-amintite, X5-ul beneficiază de o gamă de motorizări pe măsură. Întîi, un V8 pe benzină de 4.999 cmc, care dezvoltă 355 CP cu 475 Nm, în timp ce consumul anunţat e chiar decent: 12,5 l/100 km, în condiţiile în care sprintul pînă la 100 km/h se face în 6,5 secunde. Sub V8 este poziţionat un 6 în linie de 3 litri, care dezvoltă 272 CP şi 315 Nm. În acest caz, consumul este de 10,9 l/100 km, iar acceleraţia 0-100 durează 8,1 secunde. Gama este închisă de un diesel, 6 în linie, bineînţeles, de 2.993 cmc, capabil de 235 CP, respectiv 520 Nm. Cu un consum mediu de 8,7 litri la suta de kilometri, este ascetul între cele trei agregate şi se mişcă bine (0-100 km/h în 8,3 secunde).

Ca să fie siguri că plecăm îndoctrinaţi pentru vecie, “băieţii” de la BMW ne-au făcut o demonstraţie de pilotaj cu nou-lansatul M5 Touring de 507 CP. Nu pot să vă spun decît că nu se pot descrie în cuvinte virtuozitatea pilotului şi minunata comportare a maşinii. După două-trei ture cu această bijuterie inginerească bavareză, n-am înţeles aproape nimic. S-a întîmplat prea repede şi prea frumos ca să se poată sintetiza – din păcate, doar din în dreapta pilotului. Poate data viitoare…