Test Porsche Cayenne Diesel & BMW X6 M50d. Etichete

Se iau un SUV cu pedigree şi un SAC cu tupeu şi se pun unul lângă altul. Diferenţe? Destul de multe...

Test Porsche Cayenne Diesel & BMW X6 M50d. Etichete Test Porsche Cayenne Diesel & BMW X6 M50d. Etichete

Cayenne Diesel. Câţi dintre voi se gândesc la latura docilă, confortabilă a unui SUV Porsche? Probabil că niciunul. Cu toate acestea, versiunea există, iar acesta este argumentul irefutabil că modelul este cerut. Cayenne a avut misiunea grea de a demonstra, în ciuda tuturor părerilor iniţiale, că lumea are nevoie de un Porsche SUV. O misiune pe care a îndeplinit-o cu succes, prezentându-se la debut ca cel mai rapid SUV de pe Pământ, apoi cizelându-se şi adaptându-se cererilor din partea clientelei. 

De fiecare dată când m-am urcat într-un Porsche am făcut-o cu gândul dement de a obţine cât de mult pot de la el, cel puţin atât cât îmi permite propria experienţă. Nu am reuşit să mă abţin de la a-l alerga nici măcar într-un concurs de consum, de altfel cel mai frustrant concurs la care am participat vreodată.

Să ne întoarcem, aşadar, în ziua vântoasă de primăvară timpurie, călcând kilometri întregi într-un Cayenne diesel; ultimul lucru la care mă gândeam era performanţa. Un Porsche SUV. Pe motorină. Cu 262 de cai-putere.

Povestea acestui episod ar fi trebuit să fie alta: o... întâlnire între un BMW X6 M 50d şi un Porsche Cayenne S Diesel, doi monştri alimentaţi de motorină şi pregătiţi să-ţi înghidă gura atunci când vrei să faci glume despre maşini „pe motorină”. Două modele potente, care expun ideea de diesel power în două moduri diferite. 

În loc de asta, mă aflu în primul Porsche pe care nu aş vrea să-l grăbesc nicăieri, niciodată. Motorul diesel, de 3,0 litri, îţi face vânt, la nevoie, cu toţi cei 560 de Newtoni-metru, iar suspensia pneumatică, cu Porsche Adaptive Suspension Management, te face să uiţi pe viraje că te afli într-un SUV. Contactul se află tot în stânga coloanei de direcţie, amintindu-ţi, alături de binecunoscuta siglă, că acest model are pedigree. 

Privesc prin volanul cu trei spiţe, din lemn de nuc, al cărui design este inspirat din cel al lui 918 Spyder, şi lucrul care mă interesează în momentul acesta este consumul. Un pic peste 9,1 l/100 km, în condiţiile unui rulaj extraurban decent. Interiorul bicolor scăldat în piele este ornat pe alocuri cu lemn de nuc, orice suprafaţă este finisată până în punctul ireproşabilităţii, iar trapa panoramică permite ca toată această armonie de culori şi texturi să fie evidenţiată şi mai frumos. 

E ciudat să te afli într-un Porsche Cayenne Diesel. E ca şi cum ai merge la un spectacol de striptease pregătit pentru acţiune, iar acolo ai primi un curs de yoga. Cu toate că scopul de „a te simţi bine” a fost atins prin alte metode, scopul a fost atins, iar asta este tot ce contează. Porsche în ziua de astăzi nu mai este doar un brand orientat spre sportivitate, chiar dacă acesta este selling pointul principal. Nu este un păcat să te simţi bine într-un SUV diesel de la Porsche. Pentru că nu este un păcat să te simţi bine.

Ca să te simţi bine într-un Porsche precum acesta descris aici, ai nevoie de 110.204 €, preţ în care sunt incluse opţionale (suspensie pneumatică, faruri LED, interior piele bicolor, trapă panoramică şi alte 28 de chestii) de 35.000 €. Asta înseamnă că poţi începe să te simţi bine într-un Porsche diesel şi dacă dispui de 74.135 €, mai exact.

BMW X6 M50d se află aici pentru a-ţi arăta cealaltă faţă a „simţitului de bine”. În timp ce aspectul lui Cayenne poate fi tradus prin „polivalenţă”, alura de Sport Activity Coupé a lui X6 se traduce prin „evidenţiere”. Iar motorul de sub capota lui X6 M50d nu face decât să ducă termenul descriptiv la un alt nivel. Diesel tri-turbo, de 3,0 litri, cu 381 de cai-putere şi 740 Newtoni-metru, pregătit să-şi arunce masa de 2,2 tone în suta de kilometri pe oră în doar 5,2 secunde. 

Evident, şi BMW X6 M50d poate demonstra polivalenţă în ceea ce priveşte comportamentul la rulare. Suspensia adaptivă M (cu pachetul opţional „Dynamic”), sistemul xDrive, direcţia augmentată cu feed-back - toate aceste elemente îţi pot oferi atât confort în cazul rulării uşoare, cât şi stabilitate în cazul atacării virajelor. Dar apoi... uită-te un pic la maşina asta. Ţi-ai cumpăra un BMW X6 pentru că eşti în căutare de linişte şi confort?

Nu, ţi-ai cumpăra un BMW X6 (eventual M50d) pentru că respiră „provocare” prin toţi porii. BMW X6 M50d instigă prin simpla-i prezenţă. De asta se află aici. Iar impresia dată de exterior este transmisă şi prin modul în care te îmbie interiorul. Plafonul plonjat, mixul de piele şi Alcantara, poziţia la volan - toate îţi dau impresia că eşti elementul principal al maşinii şi că te afli aici cu un scop: să controlezi. În timp ce în Porsche Cayenne te surprinzi gândindu-te că nu te-ar deranja dacă s-ar conduce şi singur, în BMW X6 parcă nu vrei decât să te găseşti în ipostaza de a-ţi încleşta mâinile pe volan şi de a te împinge în scaun şi de a te înfige în pedale.

BMW X6 M50d pleacă de la 92.628 € şi poate ajunge, precum în cazul de faţă, şi la 122.256 €. 

Probabil că acum 15 ani nu îndrăzneam să ne gândim la un super-SUV-coupé-diesel BMW, cum nu se făceau referire la Porscheuri Cayenne diesel decât în glume. Ele sunt aici din niciun alt motiv decât acela că noi am avut nevoie de ele. Ele sunt aici ca să ne facă vieţile mai frumoase, într-un fel sau altul.

Citeşte mai departe în pagina următoare »