25 de invenţii care au schimbat istoria automobilului (II) – Cine a inventat climatizarea automată?

Autor: Cristian Agatie acum o lună Dosar & Analize

Nu toate inovaţiile au avut o poveste simplă, iar multe au fost privite cu neîncredere sau chiar cu ostilitate de către clienţi şi chiar de către unii producători. Folosirea centurii de siguranţă, spre exemplu, este şi astăzi disputată de unii şoferi, în ciuda beneficiilor demonstrate ale purtării acesteia. 

În prima parte a acestei trilogii am vorbit despre invenţii fără de care nu concepem un autoturism astăzi, cum sunt airbagul, direcţia asistată sau cutia de viteze automată, a sosit momentul să vedem cine a inventat tehnologii mai subtile, aşa cum sunt injecţia de benzină, cutia cu dublu ambreiaj sau tracţiunea integrală.

Invenţii care au schimbat istoria: 9. Injecţia de combustibil – Mercedes

Injecţia de combustibil a fost folosită pe motoarele avioanelor de vânătoare din cel de-al doilea război mondial pentru a asigura o presiune constantă a combustibilului în timpul manevrelor extreme ale luptelor aeriene. Ulterior, tehnologia a fost modificată pentru a fi folosită la automobile. Primul producător care a oferit un sistem de injecţie pe o maşină de serie a fost Mercedes-Benz, pe 300 SL din anii ’50. Astăzi, reprezintă standardul în industria auto, iar carburatorul a ieşit pe uşa din dos.

10. Turbocompresorul

Şi acesta a fost folosit, iniţial, pe vehiculele militare. Până în 1962, când Oldsmobile a intrat în istorie cu Olds Jetfire, prima maşină supraalimentată cu turbo. Inginerii americani au modificat modelul F-85, care dispunea de un motor V8, şi au aplicat un sistem de supraalimentare cu turbină Garett.

11. Cutia cu dublu ambreiaj – Volkswagen

Astăzi, nu există o maşină modernă cu performanţe sportive sau supercar care să nu dispună de o cutie de viteze cu dublu ambreiaj. Sistemul este renumit pentru schimbarea ultra-rapidă a treptelor, funcţionarea precisă şi performanţele foarte bune. VW a folosit-o pentru prima dată în 2003, pe Golf R32. În curând, toţi producătorii cu modele de performanţă în portofoliu au adoptat această soluţie.

12. Tracţiunea integrală pe un autoturism – Jensen

Vehicule cu tracţiune integrală au apărut pentru prima oară la începutul secolului trecut, în sectorul militar (deja un clişeu), dar multă vreme nu a existat o maşină de pasageri sau sport cu tracţiune integrală. Abia în 1966, britanicii de la Jensen au produs modelul FF (iniţialele vin de la Ferguson Formula), un coupé sportiv cu un motor V8 de la Chrysler şi tracţiune integrală. Sistemul 4×4 era unul masiv, împrumutat de la producătorul de tractoare Ferguson. Ulterior, Jensen a folosit sistemul pentru modelul Interceptor, care se descurca astfel perfect în terenuri dificile. Era însă greu şi foarte scump.

13. Tempomatul – Chrysler

Tempomatul este o dotare care nu lipseşte astăzi nici de pe modelele mai ieftine ale producătorilor auto. Sistemul asigură menţinerea vitezei de deplasare fără a necesita o apăsare constantă a pedalei de acceleraţie, iar, mai nou, chiar sincronizarea vitezei cu cea a celorlalţi participanţi la trafic sau chiar respectarea restricţiilor de viteză. La începuturi, însă, aceste idei erau de neconceput. Inginerii Chrysler au creat o adevărată revoluţie când au inclus această opţiune în 1958, pe Imperial. Imediat, sistemul a fost copiat de toate celelalte mărci de lux.

14. Centura de siguranţă în trei puncte – Volvo

Iniţial, primele centuri de siguranţă introduse pe maşini au fost cele în două puncte, aşa cum sunt cele din avioane. Nu erau obligatorii, aşa că cei mai mulţi producători au ales să nu le instaleze deloc. Saab a fost primul producător care a introdus centura în două puncte ca echipare standard, ulterior Volvo inventând sistemul actul, în trei puncte, în 1959. Astăzi, acestea sunt obligatorii pentru orice maşină.

15. Sistemul de aer condiţionat – Packard

Ideea de a răci sau încălzi interiorul unei maşini părea o fantezie în vremurile în care multe maşini nu aveau nici geamuri. Cu evoluţia automobilului, producătorii au încercat să obţină acest confort termic. Ventilaţia şi încălzirea nu erau o problemă, dar răcirea era altă poveste. Abia în 1940 Packard a reuşit să producă primul sistem de aer condiţionat pentru modelele lor de la vârful gamei. Ulterior, Cadillac a inventat sistemul automat de climatizare.

16. Radioul auto – Chevrolet

Au fost vremuri în care ascultatul radioului în maşină era considerat periculos, pentru că distrăgea atenţia celui de la volan. Astăzi, şoferii au la dispoziţie sisteme de infotainment cu ecrane uriaşe şi nimeni nu crede că ar fi periculoase. Primele tentative de a pune un radio pe o maşină au fost în anii ’20, dar sistemul era prea scump şi complicat. Abia din anii ’30, când Motorola a introdus radioul său compact, a fost posibil să apară maşini cu radio la bord. Primul producător care a oferit această opţiune pentru gama sa a fost Chevrolet.

Asta e tot, deocamdată. Săptămâna viitoare vom prezenta partea a treia (şi ultima) a acestei poveşti. Pentru cei care nu au citit prima parte, o găsiţi aici, chiar merită.



Comentarii
Inchide