5 chestii auto pe care nu ţi le puteai imagina acum 15 ani

Autor: Andrei Ştirbu 22 dec. 2014 Dosar & Analize

Maşini cu tracţiune faţă care rup norme pe Nürburgring

La finalul secolului, Ferrari a produs 360 Modena, un coupé cu motor V8 dispus central şi cu acceleraţie 0-100 km/h în 4,3 secunde. Adăugăm numerele magice 400 (cai-putere) şi 305 (km/h viteză maximă) şi obţinem o supersportivă demnă de a-şi fâţâi curul frumos la viteze ameţitoare pe vestitul Nürburgring.

360 Modena: rotunjimi înşelătoare

Acum, te-ai fi gândit vreodată că o maşină cu tracţiune faţă, cu portbagaj de 344 de litri şi cu motor L4 de 2,0 litri (pus tot pe puntea faţă) va reuşi vreodată să bată timpul unei super-sportive cu motor central? Noi ştim două.

Prima este Renault Mégane RS, un hot-hatch care ştie cum să-şi învârtă roţile pe Iadul Verde, devenind cea mai rapidă maşină cu tracţiune faţă pe Nürburgring. Apoi este Seat León Cupra, care a venit să-i arate lui Mégane RS că nu este singurul care îşi poate speria pasagerii de moarte cu performanţele sale.

Mégane RS, cel mai disperat după victorie hot hatch din istorie

Ca într-un frumos tango automobilistic în care dansatorii îşi rup picioarele reciproc, cu multă pasiune şi cu respect pentru celălalt, Renault a făcut schema „OK, hai să-ţi arăt ce fac eu acum” şi a stabilit un nou record, redevenind cea mai rapidă maşină cu tracţine faţă pe Nürburgring.

arribaarribaarribaaa!

Ferrari 360 Challenge Stradale (adică versiunea cea mai sportivă a maşinii super-sportive. 426 CP; 4,0 secunde; 310 km/h) a obţinut timpul de 7:56. León Cupra n-a reuşit „decât” 7:58.4 un timp suficient să pună la respect mari americani precum Corvette C6 Z51 sau Dodge Viper SRT-10. Dar nu suficient de bun cât să fie Rege FWD al Nürburgringului. Regele Mégane RS 275 Trophy-R a scos 7:54.36, diferenţa dintre el şi Nissan GT-R fiind de .36.

Şi când te gândeai că Renault Clio V6 era „noua definiţie a hot-hatch-ului” în 2001, iar Porsche avea o familie cu membri elitişti. Ah, da, Porsche!

SUV Porsche

Acum 15 ani, când spuneai „Porsche” te gândeai la 911 (996) GT3, o versiune hardcore a generaţiei 996 cu motor aspirat preluat de la maşinăria de curse GT1. 386 de cai-putere, geamuri mai subţiri, masă mai mică şi lipsa totală a scaunelor spate (de altfel inutile în oricare generaţie de 911). Viitorul? Maşini mai rapide, mai puternice şi mai uşoare!

… sau un SUV care arată ca un 911 atacat de viespi africane.

… ca să nu zici că exagerez

Cu toate că a fost cel mai rapid SUV de pe Terra când a apărut (păstrând tradiţia familiei Porsche pentru sportivitate), Cayenne nu a făcut decât să fie iniţial ţinta glumelor şi a dezamăgirilor fanilor Porsche şi a tuturor celor care ştiu că o maşină sportivă trebuie, în primul rând, să nu fie un ditamai SUV-ul. După care lumea s-a convins că într-adevăr este incredibil de agil pentru cât de matahală e şi a început să-l cumpere isteric.

Partea (relativ) proastă? A trebuit să te obişnuieşti cu ideea de SUV Porsche. Partea bună? Mulţumită banilor din vânzarea lui Cayenne, Porsche şi-a scos piciorul din groapă şi a cheltuit banii în dezvoltare – rezultatul fiind minunăţiile 911 (991) sau 918 Spyder.

A învăţat ce-i mai bun de la 911, vezi?

Aşa că nu te uita strâmb la Macan, căci asta nu înseamnă decât că Porsche va mai scoate modele minunate în viitor. În plus, elementul-surpriză se poartă şi în zilele noastre…

MPV cu tracţiune faţă de la BMW

Acum 15 ani, BMW surprindea lumea cu BMW X5, un SUV cu capacitatea de a nu se face remarcat în off-road şi cu denumirea oficială SAV (Sport Activity Vehicle). Ajuns la a treia generaţie, X5 este mai on-road ca niciodată şi se vinde de minune. BMW a demonstrat încă o dată că ştie să facă maşini dorite.

BMW X5 – pozând în off-roader încă din 2000

Aşa că a trecut la un nou nivel: a creat un model care are tracţiune pe puntea faţă şi se prezintă ca MPV-ul (compact, ce-i drept) familiei BMW. Este cel mai neinspirat gest al nemţilor de la Seria 5 GT încoace? Noi ne uităm la X5 şi ne e frică să răspundem la întrebarea asta. Cert este că, dacă acum 15 ani, stăteai cu prietenii la bere şi le ziceai că îţi poţi imagina un BMW cu tracţiune faţă, primeai o halbă de bere. Peste faţă.

Acum primeşti asta

Ceea ce nu poţi să conteşti aici este îndrăzneala BMW de a încerca lucruri noi şi încrederea pe care o conferă prin aceste gesturi.

 

Apropo de curaj, am curajul să mărturisesc că am fost un leneş (nu mai mult decât de obicei, oricum) şi am preluat această minunată idee de articol de la Car Throttle.   

În cazul în care ai sugestii pentru completarea listei, simte-te liber să le împarţi cu noi în rubrica de comentarii de mai jos şi noi te asigurăm că le vei găsi publicate pe minunatul nostru site, cu numele tău gravat cu italice, pentru veşnicie, pe ProMotor.ro.

Pagini: 1 2

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide