Euro NCAP a testat asistenţii de conducere autonomă disponibili pe 10 mărci: În acest moment, nu există niciun model complet autonom

Euro NCAP a testat asistenţii de conducere autonomă disponibili pe 10 mărci: În acest moment, nu există niciun model complet autonom

Autor: ProMotor acum 1 an Dosar & Analize

Peste 70% dintre şoferi cred că pot cumpăra în acest moment o maşină care se conduce singură, arată un sondaj efectuat la comanda EuroNCAP, Global NCAP şi Thatcham Research, pe aproape 1.567 de respondenţi din China, Franţa, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie şi SUA.

Primul test efectuat de Euro NCAP asupra asistenţilor de bord relevă alte concluzii şi dezvăluie confuzia în care se află mulţi şoferi când vine vorba de posibilităţile actuale ale maşinilor de pe piaţă.

În testul Euro NCAP au fost verificate performanţele sistemelor de asistenţă pe autostradă din 10 modele: Audi A6, BMW Seria 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, Mercedes-Benz C Class, Nissan LEAF, Tesla Model S, Toyota Corolla şi Volvo V60.

Sistemele testate au fost pilotul automat adaptiv (Adaptive Cruise Control), sistemul de menţinere a benzii (Lane Assist) şi sistemul de monitorizare a vitezei (Speed Asist).

Concluziile testului Euro NCAP:

– În acest moment, nu există niciun model complet autonom, ci doar diferite niveluri de autonomie temporară

– Maşinile aflate pe piaţă oferă şoferului asistenţă, însă aceasta nu trebuie interpretată ca fiind un mod de conducere autonom

– Folosită în mod corespunzător, această asistenţă poate ajuta şoferul să menţine o distanţă sigură, o viteză potrivită şi să stea în limitele benzii sale

– Aceaste sisteme trebuie folosite doar în anumite condiţii şi nu sunt realizate drept o alternativă pentru lipsa şoferului

– Fiecare producător conferă propria sa abordare acestor sisteme, în ceea ce priveşte asistenţa oferită şoferului

– Testele Euro NCAP evaluează şi subliniază aceste diferenţe şi sprijinul acorda şoferului de fiecare producător în parte

„Mesajul Euro NCAP după aceste teste este clar: maşinile, chiar şi cele cu sisteme de asistenţă avasate, au nevoie de un şofer vigilent şi atent aflat în spatele volanului în orice moment. Este obligatoriu ca sistemele de asistenţă activă şi pasivă să rămână disponibile în fundal, ca un suport de siguranţă vital”, a declarat Michiel van Ratingen, secretarul general Euro NCAP.

Organizaţia detaliază cum s-a comportat fiecare marcă în testele efectuate:

Pilotul automat adaptiv

Mărcile BMW şi DS oferă un nivel scăzut de asistenţă, şoferul având controlul principal.

Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan şi Volvo oferă un echilibru între şofer şi sistemul de asistenţă.

Tesla riscă să se bazeze mai mult pe sistemul de asistenţă, controlul fiind în principal deţinut de vehicul.

Direcţie

În traseul sub formă de litera S, s-au întâlnit o serie de niveluri diferite de asistenţă pentru şofer, însă sistemul Tesla a fost cel mai intruziv.

În scenariul care prevedea o groapă în asfalt, toate maşinile au cooperat cu intervenţia şoferului de a evita situaţia, în afară de Tesla. Sistemul Tesla nu permite şoferului să intervină asupra traseului desfăşurat pe centrul benzii de rulare şi se va dezactiva dacă acesta acţionează direcţia.

Tăierea benzii de către alt şofer

Aceste teste presupun că un şofer va intra brusc pe banda pe care se deplasează maşina, în faţa şoferului, sau că va evita un obstacol aflat pe bandă virând brusc şi lăsând maşinii aflate în spate puţin timp pentru a acţiona. Aceste manevre au loc zilnic în trafic şi şoferul are puţin timp pentru a acţiona. De obicei, şoferul va anticipa această manevră şi va frâna preventiv.

Aceste scenarii sunt cele mai dificile dintre testele Euro NCAP şi toate modelele testate au prezentat lipsuri. Niciun sistem nu a făcut faţă acestei situaţii, iar accidentul a fost evitat doar prin intervenţia şoferului.

Informaţiile din manualul utilizatorului

Manualele ofereau informaţii clare privind limitele sistemelor de asistenţă şi situaţiile în care pot fi folosite. 

 



Comentarii
Inchide