ISTORIA monovolumului: cum a evoluat autobuzul personal de-a lungul timpului

Autor: Adrian Mihălţianu 28 iul. 2014 Dosar & Analize

Americanii s-ar fi trezit, probabil, mai devreme la realitate dacă europenii nu s-ar fi codit atât de mult cu lansarea primei generaţii Renault Espace. Gândit iniţial pentru lansare în anii ’70, primul Espace a ajuns să vadă lumina zilei ca maşină de serie abia în 1984, adică în acelaşi an în care Chrysler a lansat propriul monovolum.

1984. Cu o întârziere de zece ani, primul Renault Espace intră în producţia de serie

Deşi începutul nu a fost promiţător pentru MPV-ul francez, fiind vândute doar nouă unităţi în prima lună după lansare, europenii au prins gustul autobuzelor personale moderne la scurt timp după aceea. Şi nu a durat mult până când şi ceilalţi producători au început să simtă mirosul banilor aduşi de astfel de vehicule. Aşa au apărut modele ca Mazda MPV, Citroën Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Opel Zafira şi arhicunoscutul Volkswagen Sharan.

1989. Mazda intră în ringul monovolumelor cu prima generaţie MPV. Câţiva ani mai târziu primeşte şi tracţiune integrală

Mai mult, gustul oamenilor pentru aceste autobuze personale, mai mici sau mai mari, nu s-a stins, ci dimpotrivă, a ajuns la un nou nivel, mai mare ca niciodată. Până şi Dacia a intrat în jocul monovolumelor cu modelul Lodgy, alături de noi concurenţi care încearcă să creeze noi nişe. Maşini ca Ford B-MaxFiat 500L sau Kia Venga, care se adresează familiilor tinere din metropolele lumii.

Şi asta nu e tot. O nouă generaţie de monovolume inteligente urmează să devină realitate. Maşini care nu se mai rezumă doar la un portbagaj voluminos şi spaţiu pentru cât mai mulţi pasageri, ci plusează la capitolul tehnologie cu o sumedenie de gadgeturi care au ca scop protejarea celor dinăuntru.

Scaune cât se poate de confortabile, design futurist şi tehnologii demne de filmele SF. Asta o să ofere monovolumele viitorului

Ford S-Max Concept e primul vehicul de acest gen care îi aşteaptă pe pasageri cu lucruri care până nu demult erau considerate demne de filmele SF: monitorizarea scaunelor din spate pentru copii care trec printr-o criză diabetică în somn şi Ford ECG, care monitorizează ritmul cardiac al şoferului şi, dacă e cazul, apelează automat serviciul de ambulanţă.

Viitorul monovolumului, odată ameninţat de supremaţia SUV-urilor, arată acum surprinzător de bine.

Acest material a fost publicat iniţial în revista ProMotor numărul 109 din martie 2014 cu titlul „Evoluţia autobuzului personal”.

Pagini: 1 2

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide