Opel Performance Center (OPC): 15 ani de putere. Multă putere

Autor: Adrian Mihălţianu 23 dec. 2014 Dosar & Analize

Opel Performance Center (OPC) e un fel de AMG al celor de la Opel. Cu alte cuvinte, după ce un model nou de serie e lansat pe piaţă, nişte oameni fac nişte calcule şi, dacă acele calcule ies bine, se ia decizia de a se crea o versiune sport a acelui model. În cazul Opel, treaba asta se continuă la OPC, unde inginerii şi vitezomanii fac tot posibilul ca să stoarcă ultimii cai-putere din motoarele pe care le au la dispoziţie.

Divizia OPC a fost înfiinţată pentru prima dată în 1997, dar primul model care a purtat sigla sportivă a apărut doi ani mai târziu – în 1999. În rândurile ce urmează o să fac un foarte scurt istoric al modelelor de serie care au trecut prin mâinile celor de la OPC.

1999. Opel Astra G OPC

Primul model Opel care a trecut pe la OPC a fost bătrânul Astra G, în formă de hatchback cu trei uşi, cunoscut ulterior ca GTC. Primul Opel Astra OPC a avut un motor de 2,0 litri care produce 160 CP, iar în 2002 gama de modele s-a lărgit cu o versiune break, în vreme ce puterea motorului a crescut la 192 CP.

Potrivit datelor oficiale, sprintul de la zero până la 100 km/h e făcut în mai puţin de opt secunde, iar viteza maximă este de peste 230 km/h.

2001. Pentru familişti grăbiţi: Opel Zafira A OPC

Se ia un monovolum de familie (foarte reuşit, de altfel) şi se dopează cu acelaşi propulsor turbo de 2,0 litri ca în Astra OPC. Rezultatul: cel mai rapid MPV al momentului, cu 192 CP şi o viteză maximă de 220 km/h.

2005. Opel Astra H OPC

O nouă generaţie de Astra, un nou model OPC şi, evident, mai multă putere. 240 CP şi 320 Nm dintr-un propulsor de 2,0 litri capabil să trimită hatchback-ul sportiv de la zero până la 100 km/h în „mai puţin de şapte secunde”. Viteza maximă era de peste 240 km/h.

2005. Opel Zafira B OPC

Aceeaşi poveste ca în 2001, doar că reîmpachetată pentru 2005. Acelaşi 2,0 litri cu 240 CP şi 320 Nm ca în Astra OPC, un sprint de la zero până la 100 km/h în 7,0 secunde şi o viteză maximă de 231 km/h. Suficient pentru a primi titlul de cel mai rapid MPV european al momentului.

2005. Opel Vectra C OPC

Tot în 2005, Opel lansează versiunea sportivă a berlinei de clasă medie Vectra, doar că în loc de propulsorul de 2,0 litri de pe Astra şi Zafira se optează pentru un V6 de 2,8 litri care produce 255 CP şi 355 Nm. Puterea merge exclusiv către roţile din faţă prin intermediul unei cutii de viteze manuale standard cu şase trepte. Partea bună? A fost disponibil şi în variantă break.

2006. Opel Meriva A OPC

Prima generaţie a mini-MPV-ului Opel Meriva a primit, în 2006, o versiune OPC. Cu un motor turbo de 1,6 litri care produce 180 CP şi 230 Nm, suficient pentru a face modelul ce măsoară puţin peste patru metri lungime să accelereze de la zero până la 100 km/h în 8,2 secunde şi să aibă o viteză maximă de 222 km/h. La fel ca toate celelalte OPC-uri dinaintea sa, puterea merge doar către roţile din faţă.

2007. Opel Corsa D OPC

Primul (şi singurul, deocamdată) Opel Corsa OPC din istorie a apărut în 2007 şi a luat pasionaţii de maşinuţe puternice prin surprindere: 192 CP dintr-un propulsor de 1,6 litri şi o viteză maximă de 225 km/h, în vreme ce acceleraţia de la zero până la 100 km/h are nevoie de 7,2 secunde.

Dar asta nu a fost tot, fiindcă – pentru scurte perioade de timp – cuplul maxim poate creşte la 260 Nm prin intermediul funcţiei overboost. Tracţiune faţă, transmisie manuală cu şase trepte.

2009. Opel Insignia OPC

Trecerea de la numele Vectra la Insignia pentru berlina de clasă medie a nemţilor din Russelsheim a însemnat şi naşterea unui nou model OPC. Insignia OPC a debutat în 2009 la Barcelona, unde şi-a etalat propulsorul turbo V6 de 2,8 litri care produce 325 CP şi 400 Nm.

Deşi această versiune are tracţiune integrală, o mare parte din putere merge de multe ori către roţile din faţă, ceea ce duce – uneori – la o maşină care virează singură la accelerări bruşte şi lungi. Adică la torque steer.

2012. Opel Astra J OPC

Ştii tu, maşina aia care te îndeamnă să faci multe păcate, fiindcă are cu ce: 2,0 litri turbo, 280 CP şi 400 Nm trimişi direct către roţile din faţă printr-o transmisie manuală cu şase trepte. Sprint de la zero până la 100 km/h în 6,0 secunde şi o viteză maximă de 250 km/h. Şi un milion de butoane pe consola centrală.

Tu ce zici: ce model OPC e preferatul tău? 

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide