Să înţelegem mai bine FIABILITATEA maşinilor

Autor: Oraan Mărculescu 21 feb. 2014 Dosar & Analize

Ce altceva este motorul unei maşini dacă nu inima acestuia? Dintre toate sistemele unei maşini, propulsorul este cel mai complex şi necesită cea mai mare atenţie.

Principiul de funcţionare a unui motor cu ardere internă este simplu: combustibilul se injectează în cilindri, unde are loc o explozie controlată, care împinge pistonul, acesta transformând mişcarea axială în mişcare rotativă prin intermediul bielei. Energia ajunge la roţi prin intermediul unui lanţ cinematic format din roţi dinţate şi axuri, iar maşina se pune în mişcare.

Sunt multe piese într-un motor, nu-i aşa? Iar, dacă una se strică, se ajunge la principiul dominoului: toate pică din cauza ei

  • Sistemele de injecţie moderne lucrează la presiuni foarte mari, deci e de preferat combustibilul de o calitate cât mai bună pentru evitarea problemelor la injectoare
  • Supapa de recirculare a gazelor arse (EGR), dar şi sonda Lambda, ambele pe traseul de evacuare, e bine să fie diagnosticate periodic
  • Deteriorarea garniturii de chiulasă este foarte gravă – în general este indicată de creşterea temperaturii apei sau de consistenţa uleiului
  • Arborele cotit, bielele şi pistoanele necesită ungere de foarte bună calitate, altfel eficienţa motorului scade dramatic, iar consumul creşte nejustificat
  • Schimbarea curelei de distribuţie la timp este vitală pentru a evita probleme grave, care pot culmina cu griparea motorului şi necesitatea unui ”transplant”…

 

În realitate, procesele sunt foarte complexe, iar vitezele de funcţionare a componentelor motorului sunt foarte mari. Ceea ce înseamnă temperatură ridicată şi frecare, deci uzură.

Aşa încât majoritatea pieselor în mişcare din motor au nevoie de ungere, deci uleiul corespunzător este vital pentru reducerea uzurii. Însă uleiul îşi pierde proprietăţile în timp, iar piesele care vin în contact unele cu altele se pot deteriora iremediabil. Aşa încât orice întârziere a reviziilor periodice duce la creşterea riscului de apariţie a problemelor.

Sistemul de ungere este foarte important: pompa de ulei (4) asigură lubrifierea pistoanelor (3), a lanţului de distribuţie (2) şi a arborilor de distribuţie (1). Lanţul de distribuţie asigură o fiabilitate mult mai bună decât cureaua de distribuţie, care necesită schimbarea la 60-80 de mii de kilometri, în funcţie de specificaţiile constructorului

 

Motorul are nevoie şi de răcire, deoarece în cilindri se produc explozii la temperaturi şi presiuni foarte mari – deci nu trebuie minimizat rolul lichidului de răcire şi a sistemului de răcire. Defectarea termostatului poate duce la compromiterea garniturii de chiulasă, iar asta poate însemna un final prematur şi nefericit pentru motor.

Fiabilitatea unui motor reprezintă suma fiabilităţii componentelor sale. O mică problemă neidentificată şi neremediată la timp (”merge şi-aşa”) duce invariabil la apariţia unor probleme mai mari şi mai costisitoare.

Este recomandabil să fii ”ipohondru” şi să verifici motorul maşinii ori de câte ori apar zgomote suspecte sau probleme în funcţionare (”paza bună trece primejdia rea”, chiar dacă unora aceste verificări li se pot părea cheltuieli suplimentare nejustificate).

Turbocompresorul are rolul de a introduce mai mult aer în camera de ardere, pentru obţinerea unei puteri mai mari. Dispozitivul este format din două părţi: turbina e pusă în mişcare de gazele de ardere (cu roşu în schemă), iar compresorul forţează introducerea aerului în admisie (cu albastru în schemă). Din cauza turaţiilor foarte mari la care lucrează (de ordinul zecilor de mii de rpm), e nevoie de lubrifiere constantă şi foarte bună – de aceea e contraindicat mersul cu motorul subturat.

 

 După un drum lung la viteze mari, motorul trebuie să stea la ralanti timp de cica 30 de secunde înaintea opririi, pentru răcirea progresivă a componentelor turbocompresorului – sensibilitatea acestora necesită funcţionarea eficientă a intercoolerului. Reparaţia/recondiţionarea turbocompresorului necesită sume mari.

 

Contează foarte mult şi comportamentul celui de la volan, mai ales în cazul motoarelor diesel. Din cauza funcţionării prin compresie, motoarele diesel este de preferat să fie utilizate în regim constant (de exemplu, la drumuri lungi).

Regimul intermitent, specific traficului urban (sau sintagmei ”diesel sportiv”), duce la uzura mai mare a componentelor, fiind de preferat ca reviziile să fie făcute mai des în acest caz. Şi combustibilul joacă un rol foarte important: o calitate bună a acestuia înseamnă arderi mai complete, deci reziduuri mai puţine şi o uzură mai redusă.

La motoarele diesel, aprinderea iniţială este asigurată de bujiile incandescente, deci la pornire trebuie ţinut contactul câteva secunde. La motoarele pe benzină, bujiile funcţionează la fiecare ciclu al pistonului, aprinzând amestecul de carburant-aer. Schimbarea bujiilor e recomandată la circa 50.000 km, de asemenea şi a cablurilor de bujii

 

Cu alte cuvinte, pentru a avea un motor cât mai fiabil, nu trebuie făcute economii. În plus, un nivel mai redus al complexităţii are ca rezultat şi o fiabilitate mai bună – un motor aspirat mai simplist e de preferat motoarelor turbo cu tehnologie complicată. Este adevărat, reversul medaliei este un nivel mai scăzut al performanţelor.

Însă regula generală pentru fiabilitatea unui motor este că, dacă mergi mai cuminte, probabilitatea de apariţie a problemelor scade. Nu degeaba cele mai bune exemple de fiabilitate le dau motoarele nepretenţioase, conduse în general fără a exagera.

Dieselurile moderne sunt echipate cu filtru de particule. Funcţionarea acestuia (la câteva mii de kilometri arde particulele reţinute) poate da bătăi de cap de natură electrică, iar utilizarea intensivă în mediu urban poate duce la deteriorarea sa. Necesită mai multă atenţie decât recomandă constructorul

 

Sau, cum le place tinerilor să râdă, ”maşini de pensionari” – de aceea o practică interesantă în domeniul second hand este de a-l asigura pe potenţialul client că maşina a fost a unui bătrânel cuminte. Dar… eşti sigur că nu e doar o reclamă mincinoasă?

Să continuăm cu transmisia, PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4 5 6 7

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide