ZF la 20 de ani: În 1998, guvernul Radu Vasile a semnat privatizarea Dacia către Renault. Louis Schweitzer a fost vizionarul Daciei moderne

ZF la 20 de ani: În 1998, guvernul Radu Vasile a semnat privatizarea Dacia către Renault. Louis Schweitzer a fost vizionarul Daciei moderne

Autor: Bogdan Alecu, Ziarul Financiar acum 1 an Dosar & Analize

Semnarea contractului de privatizare cu Renault de către Guvernul României prin vânzarea a 51% din acţiunile Automobile Dacia a reprezentat cel mai important eveniment economic al anilor ‘90. Acel moment a dat startul unui sector care în prezent urcă spre 25 de miliarde de euro şi angajează peste 220.000 de oameni, cei mai mulţi dintre ei plătiţi cu salarii peste media naţională.

Achiziţia Automobile Da­cia de că­tre Renault, pa­ra­fată prin me­mo­­ran­du­mul semnat în de­cem­brie 1998 a re­pre­zen­tat startul in­dus­triei auto moderne din România. Mai mult, dintr-o uzină est-europeană, cunoscută pentru auto­mo­bilele sale „perfectibile“ Dacia a ajuns să reprezintă o industrie în sine. Cei de la Renault nu numai că au păstrat cei aproape 14.000 de angajaţi de pe platformă în momentul privatizării, ci au şi extins această valoare la un total de 18.000 de salariaţi. Mai mult, tot cei de la Renault au investit puternic în for­marea Renault Techno­lo­gie Roumanie, cel mai ma­re centru de proiec­ta­re şi tes­tare al grupului fran­cez după cel de la Paris. În prezent Re­nault deţine în Ro­mâ­nia toate com­petenţele necesare pro­iectării de la zero a unui automobil, de la cen­tru de design, centru de proiectare, centru de tes­ta­re, producţie şi reţea de distribuţie.

De unde a plecat proiectul Dacia? La jumătatea anilor ‘60 parcul auto românesc număra numai 50.000 de maşini, potrivit cărţii „Scurtă istorie a fabricaţiei de autoturisme în România“.

În anii ‘60 interesaţi de oferta sta­tu­lui român de preluare a unei licenţe de autoturism au fost cei de la Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo şi Morris. Dintre acestea, Peugeot şi Renault au in­trat în cursa finală, însă Renault cores­pun­dea cel mai bine, fiind inclusiv o com­panie deţinută de sta­tul francez. Uzina de la Colibaşi a fost con­struită în mai puţin de 2 ani, iar în data de 3 au­gust 1968 ieşea primul automobil de pre­serie de pe linia de asamblare. În data de 20 august a demarat efectiv pro­ducţia de serie a Daciei 1100 şi a fost realizată celebra poză cu Nicolae Ceauşescu la volan. Producţia de la Mioveni a urcat treptat de la circa 2.000 de unităţi în 1968 spre un maxim de aproa­pe 95.000 înainte de Revoluţie, în 1988.

Citeşte mai departe pe ZF.ro



Comentarii
Inchide