Prețurile bateriilor Li-Ion au scăzut cu 89% în ultimii 10 ani. Ce înseamnă asta pentru mașinile electrice

Autor: George Cristea acum o lună Știri

Prețurile bateriilor Li-Ion au scăzut cu 89% în ultimii 10 ani, arată un studiu Bloomberg New Energy Finance (BloombergNEF). Pentru prima oară în istorie, anul acesta prețurile au scăzut sub bariera de 100 de dolari per kWh, considerată esențială pentru adoptarea pe scară largă a mașinilor electrice.

Intră în Galeria FOTO

Industria auto se pregătește să intre în era electromobilității, dar pentru un start reușit are nevoie ca prețurile bateriilor Li-Ion care alimentează mașinile electrice să scadă semnificativ. Multă vreme s-a considerat că scăderea prețului bateriilor sub 100 de dolari per kWh va reprezenta momentul în care mașinile electrice vor avea prețuri egale sau chiar mai mici cu cele ale mașinilor cu motoare termice.

Ei bine, acest prag a fost atins în 2020, așa că privim foarte optimiști spre ce va aduce următorul deceniu. Asta deoarece ultimii zece ani au fost absolut explozivi pentru dezvoltarea bateriilor. Nu doar că acestea au devenit mai performante, cu o densitate energetică incredibilă, dar și prețurile au scăzut spectaculos. Iar acest lucru înseamnă prețuri mai accesibile pentru mașinile electrice, dat fiind că prețul bateriilor reprezintă o parte importantă în prețul final al mașinii (până la 21%).

Prețurile bateriilor Li-Ion, în scădere accelerată

Potrivit unui studiu BloombergNEF, prețul bateriilor Li-Ion a scăzut cu 89% în ultimii 10 ani. Numai în ultimul an scăderea a fost de 13%. Prețul mediu al bateriilor folosite de mașinile electrice (autoturisme, vehicule comerciale și autobuze) este astăzi de 137 dolari per kWh. Totodată, cel mai scăzut preț al bateriilor a fost înregistrat în China – sub bariera de 100 de dolari per kWh.

Sunt estimări similare cu cele făcute și de alte agenții de sondare a pieței. La începutul lunii, Benchmark Mineral Intelligence (BMI) vorbea de valori similare cu cele din stdiul BNEF.

Luând în considerare doar prețul bateriilor folosite la autoturismele, media ponderată (care ia în considerare volumul vânzărilor fiecărui model) este de 126 dolari per kWh. Dacă privim la nivel de celule (pile electrice), prețul este deja la 100 de dolari per kWh. Potrivit studiului BNEF, prețul total al pachetului de baterii va scădea la 101 dolari per kWh în 2023.

Este pragul de la care producătorii auto vor putea oferi mașini electrice la prețuri egale cu ale echivalentelor cu motoare termice, păstrând în același timp marja de profit. Practic, din acest moment nu va mai fi nevoie de subvenții pentru a grăbi adoptarea mașinilor electrice – cumpărătorii le vor prefera pentru avantajele lor pe termen lung.

Atât Tesla, cât și constructorii europeni importanți au început să investească din ce în ce mai mult în producția de baterii. Fie că vorbim de parteneriate sau inițiative proprii, urmează să obținem din ce în ce mai multe mașini electrice la prețuri mai mici. Modele ca Dacia Spring promit deja prețuri sub 10.000 de euro, după aplicarea voucherului Rabla.



Comentarii
Inchide