Cine e de vină pentru taxa auto / de primă înmatriculare / de poluare / de mediu ?

Autor: Oraan Mărculescu acum 6 ani Opinii

Până la finalul anului 2006, în România exista o legislaţie destul de dură la adresa maşinilor second hand aduse din import, a căror vechime nu trebuia să depăşească 8 ani, iar norma de poluare minimă era Euro 3. Cu alte cuvinte, un sistem de protecţie suficient pentru vânzările (şi producţia) de maşini noi, mai ales că, înainte de criză, se vindeau sute de mii de maşini noi în România.

Tăriceanu: ”Am găsit soluţia pentru a rămâne imortalizat în istoria postdecembristă: voi impune o taxă aberantă!”

Ei bine, la 1 ianuarie 2007 România a intrat în familia Uniunii Europene. Ceea ce a însemnat şi obligaţia restricţiilor pentru mărfurile provenind din UE. Ok, guvernul Tăriceanu a găsit soluţia: a eliminat bariera veche şi a introdus o taxă auto. Al cărei nume era TAXA DE PRIMĂ ÎNMATRICULARE.

Vosganian: ”Orice ar face UE, noi tot vom găsi un subterfugiu să păstrăm taxa auto în vigoare. Nu mă credeţi?!”

Iar cel care s-a ocupat îndeaproape de supervizarea ei, dar şi de rezolvarea disputelor cu Comisia Europeană (care a declanşat procedura de infringement) a fost Varujan Vosganian, ministrul economiei şi finanţelor la acea vreme.

În ianuarie 2008, guvernul României transmite UE o nouă modalitate de calcul pentru taxa de primă înmatriculare, la care contribuie şi ministrul mediului de la acea vreme, Attila Korodi. Între timp, premierul Tăriceanu şi preşedintele Băsescu se războiesc în public pe tema taxei auto, fără nicio decizie clară.

Korodi: ”Uite-aşa de mare va fi taxa auto, după triplare”

În iulie 2008, taxa auto este modificată, primind denumirea TAXA DE POLUARE. Care înseamnă scăderea cuantumului taxei la maşinile foarte vechi, dar creşterea taxei la maşinile noi, deci afectarea în primul rând a maşinilor noi produse în ţară (Dacia). Înainte ca guvernul Boc să preia frâiele în decembrie, guvernul Tăriceanu decide triplarea taxei de poluare pentru maşinile second hand de import, ceea ce duce la proteste.

După schimbarea guvernului, taxa de poluare e trecută sub jurisdicţia ministerului mediului, al cărui ministru Nicolae Nemirschi declară că vrea reîntoarcerea la formula din vară a taxei de poluare.

Nemirschi: ”Ce-ar fi să aburim poporul că eliminăm taxa auto?”

În februarie 2009, taxa de poluare primeşte o nouă metodologie de calcul, iar ministrul mediului Nicolae Nemirschi anunţă că doreşte ca, până la finalul anului, să transforme taxa auto într-un impozit anual – cum se întâmplă în celelalte ţări europene. Din nefericire, UE pune iar lupa pe noi, din cauza deciziei de scutire de la taxa a maşinilor Euro 4 cu motoare de până la 2.000 cmc.

În decembrie 2009, şefia ministerului mediului e preluată de Laszlo Borbely, sub jurisdicţia căruia e aprobată o creştere a taxei auto, iar premierul Emil Boc anunţă eliminarea scutirii de la plata taxei auto a maşinilor Euro 4 de până la 2.000 cmc.

Boc: ”Tăricene, bună idee ai avut cu taxa asta auto, facem o miuţă cu ea de înnebuneşte poporul!”

În 2011, guvernul Boc, sub presiunea Curţii de Justiţie Europene (care a declarat taxa auto discriminatorie), ia decizia ca şi maşinile înmatriculate în România înainte de 2007 să fie taxate la prima revânzare după 2011 – ceea ce echivalează, practic, cu o taxă retroactivă. Ministrul Borbely argumentează scurt: ”Avem nevoie de bani”.

Borbely: ”Yoy, istenem, eu o să fac o chestie şi mai tare ca Tăriceanu, nu credeţi la mine?”

Pe fondul presiunilor publice, guvernul Boc pică, iar noul guvern Ungureanu anunţă suspendarea noii prevederi, care afectează maşinile înmatriculate înainte de 2007, până la finalul lui 2012.

Între timp, şi guvernul Ungureanu este demis prin moţiune de cenzură, fiind înlocuit de guvernul Ponta, iar şefia Ministerului Mediului este preluată de Rovana Plumb. Care, în ciuda aşteptărilor, nu anunţă renunţarea la taxa auto, ci pregăteşte terenul pentru viitorul TIMBRU DE MEDIU.

Plumb: ”Cine crede că renunţăm la taxa auto, se înşeală. O iubim, n-o lăsăm!” 

Un timbru de mediu care constă nu doar în modificarea (din nou) a metodologiei de calcul, care face mult mai accesibile maşinile vechi şi foarte vechi, dar reintroduce şi obligaţia de plată a taxei pentru maşinile înmatriculate înainte de 2007, dacă fac obiectul unei revânzări.

Acum, în 2014, timbrul de mediu este încă de actualitate, ruperea alianţei USL ducând la formarea unui nou guvern Ponta. Care sunt sigur că nu va renunţa la taxa auto, indiferent de cine va prelua portofoliul ministerului mediului.

Ponta: ”Ştiţi care e poanta? Românii doar dau din gură, putem să punem ce taxe vrem, nu ne e teamă”

Însă poate vom vedea modificări ale taxei auto, după lovitura pe care ne-a dat-o Uniunea Europeană, care a obligat guvernul să restituie banii celor care au plătit taxa auto din 2012, considerată ilegală.

Aşadar, să-i mai trecem odată în revistă pe politicienii de care se leagă taxa auto, în diferitele ei forme:

  • Călin Popescu Tăriceanu
  • Varujan Vosganian
  • Attila Korodi
  • Emil Boc
  • Nicolae Nemirschi
  • Laszlo Borbely
  • Răzvan Mihai Ungureanu
  • Victor Ponta
  • Rovana Plumb

Vă las pe voi să comentaţi urmările deciziilor acestor politicieni



Comentarii
Inchide