Filtrele de particule - lacune ascunse?

Filtrele de particule de pe motoarele diesel au marele avantaj că elimină acel fum negru, format din particule care afectează grav sănătatea. Însă reversul medaliei este că favorizează creşterea emisiilor de NO2.

Organismele internaţionale şi constructorii de maşini s-au concentrat pe lupta împotriva emisiilor de CO2, considerate principalul vinovat al efectului de seră. Însă dioxidul de azot (NO2) este mult mai nociv pentru sănătatea umană şi pentru mediu decât emisiile de CO2, fiind responsabil de tulburările respiratorii, afecţiunile pulmonare şi de durerile de cap, datorate poluării, fiind un element chimic de bază în formarea smogului, afectarea păturii de ozon sau crearea ploilor acide.

Eu aş spune că este un inamic mult mai important decât dioxidul de carbon. Dar nu o spun eu, ci ne-o arată un studiu al AFSSET (Agenţia Franceză de Securitate Sanitară şi a Mediului), care blamează filtrele de particule pentru creşterea emisiilor de NO2. Există două tipuri de filtre de particule: catalizate şi aditivate.

Prima categorie este cea responsabilă pentru creşterea NO2, din cauza modalităţii de funcţionare: pentru a putea oxida particulele, este crescută temperatura gazelor de evacuare, astfel favorizându-se creşterea concentraţiei de NO2. Totuşi, dioxidul de azot nu este măsurat separat de senzorul lambda, ci împreună cu monoxidul de azot (NO), în final evaluându-se valoarea NOx.

Problema este că, în cazul acestui tip de filtru de particule (cel mai răspândit, de altfel), creşterea temperaturii gazelor de evacuare duce la scăderea concentraţiei de NO, astfel că, în final, valoarea NOx rămâne relativ constantă. Din păcate, emisiile mai mari de NO2 afectează mult mai grav organismul uman, fiind responsabile de maladii respiratorii şi cardiovasculare cu grad mare de risc.

Spre deosebire de filtrele de particule catalizate, cele aditivate nu cresc temperatura gazelor de ardere, aşa încât concentraţia de NO2 nu creşte - însă acest tip de filtre de particule este mult mai scump.

Din păcate, noile norme Euro 5 nu au luat în vedere emisiile de NO2 separat, lucru care va fi rezolvat de Euro 6 - care, însă, va intra în vigoare de-abia în 2014. Până atunci, nu există oficial mijloace de constrângere a producătorilor auto, pentru aplicarea unor tehnologii care să limiteze emisiile de NO2, aşa încât ţine doar de bunăvoinţa constructorilor dacă merită să investească pentru protejarea sănătăţii clienţilor.

Deocamdată, doar motoarele diesel PSA utilizează filtre de particule aditivate, motoare care se regăsesc sub capotele maşinilor Citroen şi Peugeot, dar şi Ford sau Mazda. Şi alţi constructori le vor urma exemplu, dar rămâne de văzut cât de repede.

Până una alta, este de lăudat iniţiativa danezilor, care vor ca, până în 2015, traficul din Copenhaga să fie în proporţie de 50% doar pe... biciclete. Emisii zero - VEZI VIDEO.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.