Ce se mai întâmplă cu Pasajul Basarab la o săptămână de la inaugurare

La o săptămână de la inaugurarea pompoasă a Pasajului Basarab, asistăm la o modificare importantă a acestui adevărat monument modern al Bucureştiului: a dispărut imensul steag. Pentru că, de Ziua Drapelului, flamura a fost doborâtă de vânt! Hilar, nu?

Ce se mai întâmplă cu Pasajul Basarab la o săptămână de la inaugurare Ce se mai întâmplă cu Pasajul Basarab la o săptămână de la inaugurare

Acum o săptămână mă minunam de cât tămbălău s-a făcut cu ocazia deschiderii Pasajului Basarab, care a devenit principala atracţie turistică a Bucureştiului pentru câteva zile. Ce-i drept, s-au înregistrat şi câţiva nori de scandal şi nişte precitipaţii cu puternic iz politic, dar suntem în România, capra vecinului trebuie biciuită. Am încercat să nu cad pradă cancanului făcut pe tema pasajului şi m-am transformat într-un observator al situaţiei din intersecţia Titulescu - Banu Manta.

Ce s-a întâmplat în intersecţia dintre bulevardele Nicolae Titulescu şi Banu Manta în această săptămână? Păi, ia să vedem:

  • În fiecare dimineaţă am fost trezit devreme de claxoanele maşinilor şi ale tramvaielor, dar şi de fluierele poliţiştilor puşi să decongestioneze traficul. De parcă nu semaforizarea ar trebui să facă acest lucru - sâmbătă, oricum, semafoarele au fost pe galben (mă rog, portocaliu), ceea ce a dus la nişte scene amuzante de haos şi nervi. În rest, însă, nu s-a schimbat nimic faţă de ce ştiam ultima oară.
  • În fiecare noapte, Pasajul Basarab a devenit loc de pelerinaj pentru nişte motociclişti cu vitezane, dar şi pentru nişte băieţi cu maşini puternice şi sonore. Ce înseamnă acest lucru pe la 2 noaptea? Ei bine, reverberaţiile dintre blocurile turn din zonă străping lejer insonorizarea asigurată de termopane, iar alarmele maşinilor parcate porneau sistematic într-un cor demenţial. În afara celor care dorm buştean, cred că vreo câteva mii de bucureşteni din zonă (mai ales cei din blocurile învecinate cu pasajul) le-au urat "să nu-ştiu-ce bine!" scandalagiilor.

  • Din câte am înţeles de la alţii, Pasajul Basarab este perfect până când ajungi în intersecţiile din capete. Unde traficul nu este deloc fluidizat. Pasajul Basarab mai este perfect pentru cei care nu şi-au schimbat traseele vechi, cum ar fi Podul Grant sau zona Gării de Nord şi a Ministerului Transporturilor, deoarece acum nu mai e aşa mare aglomeraţie pe acolo. Eu personal mă minunez de cât de mare e coada dimineaţa la coborârea de pe pasaj spre Titulescu, dar, mai ales, cât de mare a devenit aglomeraţia de pe Titulescu spre pasaj. Acum, însă, e vară, stai să vină toamna să vedem adevărata dimensiune a ambuteiajului.
  • Bulevardul Nicolae Titulescu are două benzi pe sens. Degeaba. Chiar dacă la începutul săptămânii, imediat după inaugurare, a început o campanie mică de ridicare a maşinilor oprite neregulamentar, avem o şcoală, avem două supermarketuri, avem diverse obiective în faţa cărora oamenii parchează, chiar şi numai pentru două minute. Suficient ca să provoace un haos general în intersecţia principală, indiferent de prezenţa echipajelor de poliţie în unele zile, la orele de vârf. Ce-i drept, e o chestiune de miserupism a şoferilor la adresa indicatoarelor "oprirea interzisă". Dar şi una de concepţie stupidă a parcajelor care decupează trotuarul, multe maşini rămânând cu fundul în stradă.

  • Şi ultima chestiune: imensul tricolor, atârnat de cei doi stâlpi de susţinere, a fost doborât de vânt în noaptea care preceda, culmea, chiar Ziua Drapelului. Trecând peste comicul coincidenţei, rămâne o problemă foarte gravă, care ţine de securitatea celor care traversează pasajul - vă daţi seama ce s-ar fi putut întâmpla dacă flamura cădea în timpul circulaţiei de zi cu zi, peste tramvaie şi maşini? Râdeam cu prietenii că drapelul va cădea la un moment dat. Dar, sincer, nu m-am aşteptat ca tovarăşii ingineri care l-au pus acolo să nu ia în considerare vântul puternic, anunţat la meteo. Oare ce altceva nu au mai luat în considerare?

Cam asta a fost prima săptămână de Pasaj Basarab, observată din zonă. O investiţie gigant (chiar trebuia un sfert de miliard de euro?), care aduce, pe alocuri, cu una dintre minunile lumii de la Caracal: macaraua uitată între blocuri. Cu bani mult mai puţini se puteau obţine cel puţin aceleaşi efecte în materie de fluidizare a traficului, prin construirea de poduri mai mici peste liniile de cale ferată sau peste Dâmboviţa. Plus vreo câteva parcări subterane sau etajate, strategic amplasate, care ar fi eliberat multe benzi de circulaţie, ocupate acum de maşinile parcate.

Dar atunci poporul nu ar mai fi fost ameţit cu "cel mai lat pod urban din Europa". Sau cel mai lung ori cel mai arătos? E adevărat că planurile de construcţie au demarat înaintea crizei, dar acum Pasajul Basarab pare o tichie de mărgăritar.

Şi, oricât de optimist aş vrea să privesc situaţia, nu pot decât să constat, cu un gust amar, că ne plac prea mult aparenţele şi fanfara în locul eficienţei şi a filosofiei lucrului bine gândit şi meticulos făcut. Nu neg, Pasajul Basarab este un lucru bun principial - dar, oare, plusurile sale sunt mai multe decât minusurile?

Nu-mi rămâne decât să pun un alt pariu: până în vara viitoare, Pasajul Basarab va intra în lucrări de reabilitare, acoperirea gropilor urmând a fi principala grijă. Mă gândesc la modul heirupist de lucru din ultimele luni ("las' că merge şi aşa, Gogule!"). Mă gândesc la meciul de tenis dintre afaceriştii clientelari politic ("anul ăsta ne daţi nouă contractul pe banii statului, la anu' îl luaţi voi, să fim toţi mulţumiţi"). Mă gândesc la chestii electorale ("să vadă oamenii că lucrăm pentru ei!").

Vă băgaţi la pariul ăsta? Sau îmi propuneţi altul?

oraan.ro

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.