Dakar 2011 - final

Volkswagen, KTM şi Kamaz sunt învingătorii ediţiei 2011 a dificilului raliul Dakar. Desfăşurat pentru al doilea an consecutiv în America de Sud, Dakar-ul rămâne proba regină a rally-raidurilor.

Dakar 2011 - final Dakar 2011 - final

Nasser Al-Attiyah este învigătorul clasei auto din Dakar-ul 2011. Pilotul din Qatar a pilotat un Volkswagen Race Touareg de uzină şi a reuşit să îl depăşească pe spaniolul Carlos Sainz, favoritul la victorie. Sainz câştigase anul trecut prima ediţie a Dakar-ului sud-american şi pornise excelent în prima săptămână a ediţiei 2011. Un alt pilot care a fost în cărţi multă vreme pentru o poziţie pe podium a fost şi francezul Stephane Peterhansel de la echipa BMW X-Raid.

Atât Peterhansel cât şi Sainz au avut probleme au avut probleme tehnice în partea a doua a raliului lăsând-ul pe Nasser Al-Attiyah fără rival.

Şeicul din Qatar a participat la şase ediţii ale Raliului Dakar până a reuşit să obţină victoria. Al-Attiyah are 40 de ani şi este unul dintre cei mai polivalenţi piloţi din lume, el concurând şi în Campionatului Mondial de Raliuri la clasa Producţie în 2006 precum şi în International Rally Challenge (IRC). De asemenea, el concurează la Jocurile Olimpice la disciplina tir cu arcul.

Competiţia camioanelor a fost dominată din nou de ruşii de la Kamaz. Vladimir Chagin nu şi-a dezamăgit fanii şi a obţinut o nouă victorie.

Întrecerea motocicletelor a fost marcată de duelul dintre spaniolul Marc Coma şi francezul Cyril Despres. Coma a fost mai bun în acest an şi a reuşit să îl ţină pe Despres pe locul doi până la finalul raliului. Este a treia victorie consecutivă pentru Marc Coma şi zecea pentru constructorul KTM.

Mani Gyenes, câştigătorul clasei Maraton de la Dakar 2011 şi Marcel Butuza, ocupantul locului şase la aceeaşi clasă a categoriei moto, revin în România miercuri, 19 ianuarie. Riderii echipei Vectra Racing vor ateriza pe aeroportul Henri Coandă - Otopeni, la ora 17.45, cu o aeronavă ce vine de la Roma.

Din cauza dificultăţii, Dakar-ul este asemănat, atât de concurenţi cât şi de echipele de asistenţă şi de organizatori, cu escaladarea Everestului. Cei doi piloţi români au izbutit să termine ediţia din 2011 după ce au parcurs în total 9.500 de km în Argentina şi Chile, revenind acasă cu rezultate în premieră pentru sportul cu motor din România. Mani Gyenes a reuşit să încheie raliul, ce a avut în total 13 probe speciale, pe primul loc la clasa Maraton (la această categorie nu este permisă schimbarea propulsorului de-a lungul celor două săptămâni) şi pe locul 18 la general. În clasamentul Amatorilor (acest clasament se adreseză concurenţilor ce nu sunt piloţi oficiali ai nici unui constructor), riderul se află pe locul 4. În topul piloţilor ce au folosit, în Dakar 2011, motociclete cu motoare mai mari de 450 cmc sătmăreanul se află pe locul 3.

Marcel Butuza a încheiat cea mai dificilă competiţie la care a luat startul în cariera sa, ce numără peste 30 de ani de motocilism, pe locul 6 la Maraton şi pe 59 la general. Pilotul, care în 2007 a ocupat locul şase în clasamentul final al Campionatului Mondial de Rally-Raid, este pregătit să ducă mai departe team-ul considerat una din cele mai bune echipe private din rally-raidul mondial.

Q&A Emanuel Gyenes şi Marcel Butuza

Acum când sunteţi la finalul raliului şi vă pregătiţi pentru revenirea în România, cum priviţi Dakar 2011?

Mani Gyenes: Comparativ cu 2007, când am participat la primul Dakar, acesta mi s-a părut mai dificil. Atunci nu aveam experienţa de acum, iar raliul a măsurat în total cu 1000 de km mai puţin decât cel din 2011. În plus, în America de Sud condiţiile sunt diferite. Aici raliul este mult mai obositor pentru că avem etape de legătură foarte lungi. Am mers aproape în fiecare zi sute de km până la startul pe proba specială.

Marcel Butuza: Toţi concurenţii privesc Dakar 2011 ca fiind cea mai grea ediţie de la mutarea raliului din Africa în Argentina şi Chile. Pentru mine a fost cel mai dificil raliu în care am concurat. Am avut o probă specială unde foarte mulţi dintre noi ne-am depăşit limitele. La revenirea din Chile în Argentina, după ce am fost în Anzi la -3˚C am concurat în proba specială la peste 40˚C, iar eu am ajuns într-un canion cu câţiva concurenţi de la quad. În acel canion era foarte cald, piatra şi nisipul erau extrem de încinse şi m-am chinuit foarte mult timp să scot motocicleta.

Care a fost pentru voi cea mai grea probă specială?

Mani Gyenes: Pentru mine cea mai grea zi a fost cea de pe şapte ianuarie, când eram în Atacama şi am avut 456 de km de probă specială cu multe dune, piatră şi praf.

Marcel Butuza: Au fost multe porbe grele, însă penultima a fost cea mai dificilă pentru mine. Au fost 555 de km cu noroi, foarte mult nisip ud care se lipea de motociclete, a fost şi fesh fesh (nisip foarte fin). După primii 20 de km toţi eram aproape extenuaţi.

Marcel Butuza a fost dezavantajat încă din prima zi de poziţia la start. Cât de dificil a fost raliul din acest punct de vedere?

Am avut numărul de concurs 80 şi încă din prima zi am plecat după primii 70 pentru că s-a pornit în ordinea numerelor. Este foarte greu pentru că deja traseul se strică după ce trec primii 30-40 de concurenţi. În plus sunt multe urme, pentru că nu pleacă doar motociclete în faţa ta ci şi quaduri.

Victoria din acest an de la clasa Maraton este a doua pe care Vectra Racing o obţine în Dakar?

Marcel Butuza: Da. În 2009 Frans Verhoeven, care pe atunci era coechipierul nostru, a câştigat Dakar-ul la calsa Maraton şi a fost o performanţă extraordinară pentru o echipă din România. Anul acesta Mani a mers foarte bine şi a reuşit să câştige la Maraton.

Amândoi am avut noroc cu cei doi colegi din echipa de asistenţă, Liviu Butuza şi Romeo Duicu făcându-şi extraordinar de bine treaba. Datorită lor am reuşit să ajungem la finiş şi ţinem să le mulţumim pentru tot efortul depus în cele peste două săptămâni cât a durat Dakar 2011.

Ce urmează în acest sezon, pentru că Dakar-ul a fost doar începutul?

Marcel Butuza: Vom încerca să concurăm la cât mai multe etape din Campionatul Mondial de Rally-Raid.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.