WRC Suedia 2011 - Reportaj

Campionatul Mondial de Raliuri s-a transformat. Maşinile sunt acum mai mici şi nu mai au nici un fel de asistenţă electronică. Iar prima etapă le-a pus la încercare în zăpezile din Suedia. Am fost acolo pentru a asista la o nouă pagină de istorie.

WRC Suedia 2011 - Reportaj WRC Suedia 2011 - Reportaj

Nu este foarte complicat să ajungi la Karlstad, Suedia. Este suficient să alegi Stockholm sau Oslo, Norvegia ca destinaţie. Împreună cu echipa de la Ford România am ales să zburăm prin capitala Norvegiei, aceasta fiind mai aproape de centrul raliului. Lufthansa zboara în Norvegia cu escală la Munchen. De la Oslo la Karlstat mai sunt 200 km şi ai nevoie de o maşină.

Oarecum surprinzător nu sunt autostrăzi între aceste două oraşe iar când am ajuns noi în Norvegia ningea cu furie. Spre deosebire de alte ţări, locuitorii din Scandinavia nu se sperie de o fulguială şi deşi drumurile erau acoperite cu zăpadă se circula cu 80 km/h. Am avut nevoie de aproximativ trei ore pentru a ajunge în Karlstad, un mic orăşel suedez aflat undeva la jumătatea Suediei.
Primul lucru care îl remarci este curăţenia. Este aproape anormal de curat. Zăpada este albă chiar şi pe marginea drumului acolo pe unde trec maşini. Apoi, totţi suedezii pe care i-am întâlnit şi cu care am interacţionat vorbesc engleză. Şi o engleză bună pe care o înţelegi fără probleme. Cred că Suedia ar putea declara limba engleză a doua limbă naţională.

Karlstad este centrul raliului şi oraşul care găzduieşte superspeciala. O probă ce deschide raliul şi este găzduită de hipodromul oraşului. Aceasta se desfăşoară joi seara. Maşinile concurează în paralel câte două. În ediţia din acest an era pentru prima dată când noile WRC-uri avea să concureze. Al doilea oraş important pentru raliul Suediei este Hagfors. Acesta este situat la o oră de mers cu maşina nord de Karlstad. Aerodromul din Hagfors găzduieşte parcul de service al raliului. Tot aici găsim un al doilea centru de presă şi magazinele cu rally merchendising.

După o epocă dominată de modelele Ford Focus WRC şi Citroen C4 WRC, FIA a decis să este timpul pentru o schimbare radicală. Motoarele de doi litri turbo au fost interzise şi a ales ca din 2011 maşinile WRC să fie propulsate de motoare 1.6 turbo. Constructorii au ales ca modele reprezentative Fiesta şi DS3. Iar ceva mai târziu în an, MINI se va alătura petrecerii cu modelul Countryman WRC.

De asemenea, pilotajul se întoarce la origini. Noile rachete de buzunar nu mai au sisteme electronice care să asiste pilotul. Au disparut launch control-ul, sistemul semiautomat de schimbat treptele de viteză prin intermediul unei padele pe volan şi diferenţialul activ. Treptele se schimbă acum manual prin intermediul unei cutii de viteze secvenţiale iar startul perfect se face doar prin măiestria pilotului. Iar lipsa diferenţialului activ însemnă o maşină mai nervoasă şi mai greu de controlat în viraje.

Acestea fiind zise, generaţia 2011 a trecut la treabă. Zăpada din Suedia este de obicei apanajul piloţilor nordici. Şi superspeciala avea să fie adjudecată de pilotul local PG Andersson pe un Ford Fiesta WRC. Andersson este şi protagonistul unei poveşti interesante.

PG este de departe cel mai popular pilot suedez la această oră. Atât de popular încăt are un fan club extrem de numeros. Pentru 2011 pilotul suedez are contract cu echipa Proton şi va participa în IRC. Dar fanii săi au dorit să îl vadă şi în cel mai important raliu găzduit de Suedia. Şi pentru că Andersson nu avea bugetul necesar acesta a fost strâns de fanii săi prin intermediul Facebook. Restul a venit de la cei câţiva sponsori ai pilotului suedez. L-am observat pe Andersson de-a lungul raliului. A fost singurul pilot care a stat de vorbă cu fanii săi la fiecare parc de service. Iar fanii îl iubesc foarte mult. Dar acest lucru e valabil pentru orice pilot suedez.

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.