La ce folosește zona roșie a turometrului la o mașină modernă

Autor: George Cristea acum 2 săptămâni Știri

Mașinile moderne sunt suficient de inteligente pentru a limita turația atunci când șoferul se uită cu piciorul apăsat pe accelerație. Multe dintre ele schimbă singure treptele cutiei de viteze. Astfel, această turație este rareori atinsă. În aceste condiții, la ce mai folosește zona roșie a turometrului la o mașină modernă?

Turometrul este o relicvă automobilistică din vremurile în care șoferii mai puteau controla toate funcțiile unei mașini. Într-adevăr, nu toate mașinile dispun de așa ceva în ziua de astăzi. Îmi amintesc că Dacia 1300 a părinților mei cumpărată în 1978 nu avea nici ea turometru. A fost exploatată corect întreaga ei viață de mașină, și asta pentru că motorul șuiera amenințător cu mult înainte de a ajunge într-o zonă de turații periculoasă.

Desigur, au existat vremuri când acest lucru nu era valabil. Motoarele se făceau bucăți dacă treceau peste o anumită turație, care nu era chiar așa de mare. În special la modelele sport era imperios necesar să urmărești cu sfințenie acul turometrului. Acesta nu trebuia să depășească valoarea considerată „sigură”. Desigur, aceleași vremuri sunt renumite pentru un post de conducere supraîncărcat, în care șoferul trebuia să controleze o sumedenie de parametri. De la avansul aprinderii la raportul amestecului carburant, pe lângă sarcinile obișnuite de „conducere” – accelerație, frână și direcție.

Din acele vremuri, producătorii celor mai performante mașini au montat turometre pentru  a ușura sarcina celui de la volan. Apoi acestea au devenit un accesoriu dezirabil pentru cumpărători, rezervat modelelor sofisticate. În cele din urmă, sistemele de protecție automate au intervenit pentru a preveni supraturarea motoarelor. Astfel, turometrul, dar și zona roșie a acestuia, au devenit mai degrabă elemente ale designului auto decât obiecte funcționale. Îl punem în aceeași categorie cu schimbătorul de viteze al unei mașini electrice.

La ce folosește zona roșie a turometrului? Dar turometrul?

În prezent, nu toate modelele dispun de un turometru. Iar în cazul în care au așa ceva, nu au marcată pe acest o zonă roșie. Toate modelele Dacia produse în ultimii ani se încadrează în aceasta categorie. La urma urmei, care este rostul acesteia dacă mașina știe singură unde trebuie să taie gazul? În plus, mașinile moderne, care au un panou virtual de instrumente, oferă diverse teme de afișare, cu sau fără turometru, în funcție de modul de rulare selectat. Pentru modul Sport, în general, turometrul este considerat încă o zonă de informații utilă.

Cu toate acestea, utilitatea turometrului nu trebuie subestimată, chiar și în cazul mașinilor citadine banale. Acesta oferă o indicație binevenită pentru schimbarea treptelor, în funcție de obiectivul urmărit – performanțe sau economie de combustibil. Chiar și zona roșie a turometrului ne oferă o indicație a posibilităților motorului și a regimului de turații în care preferă să funcționeze. Pentru că, la o mașină modernă, cu un motor bine echilibrat, fondul sonor nu mai oferă o indicație pentru schimbarea treptelor.

Intră în Galeria FOTO



Comentarii
Inchide