Blindata pe care Armata României a refuzat-o. Combinația dintre ARO și tanc

Autor: Ionuț Vîlciu 10 ian. 2024 Știri auto

ABI a fost unul din proiectele realizate pe șasiul Seriei 24 de la ARO, fiind o blindată construită pentru forțele speciale ale Ministerului de Interne din perioada comunistă.

Autovehicul Blindat pentru Intervenție, prescurtat ABI, a fost o blindată construită pe baza șasiului de ARO 24 și a fost un vehicul destinat misiunilor de escortă și contrainsurgență. Se pare că ideea a luat naștere în anul 1978, atunci când autoritățile de la București și-au exprimat dorința de a avea un autoblindat bazat pe ARO 240, care să poată executa foc cu mitraliera. Acesta urma să intre în dotarea subunităților de pază a aeroporturilor.

Un prototip a fost finalizat până la sfârșitul anului 1978, iar pe 27 mai 1979, Nicolae Ceaușescu a ordonat fabricarea unui lot de autoblindate pentru a defila la parada militară din 23 august. Autoblindatul, denumit ABI, a fost propus și armatei, însă nu a fost acceptat și a fost folosit strict pentru paza aeroporturilor.

Tancul bazat pe ARO a ajuns și la export

Blindata ABI a fost construit pe șasiul vehiculului de teren ARO 240. Blindajul era alcătuit din plăci de oțel sudate, cu o grosime cuprinsă între 4 și 10 mm, și asigura protecție doar împotriva gloanțelor de calibru mic și schijelor. Autoblindatul era vulnerabil în cazul folosirii cartușelor perforante de calibru 7,62 mm.

În partea din față a vehiculului stăteau șoferul și comandantul. Comandantul avea la dispoziție două ambrazuri – unul în ușa din dreapta, iar celălalt era în fața sa, lângă parbriz, în timp ce șoferul avea doar una, pentru a executa foc din interiorul vehiculului. Parbrizul și geamul ușii din stânga erau antiglonț, iar geamurile puteau fi protejate suplimentar cu plăci de blindaj rabatabile, fără fante de vedere. În cazul în care geamurile erau acoperite, comandantul și șoferul foloseau cele șase periscoape pentru a vedea în exteriorul blindatei.

În total au fost realizate aproximativ 60 de unități, multe plecând și la export. Două exemplare se află la Muzeul Militar din București, potrivit aro4x4.ro.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: aro4x4.ro


Ionuț Vîlciu
Ionuț Vîlciu
Ionuț Vîlciu este absolvent al Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării. Primii pași în presă i-a făcut în 2021, alături de echipa WASD.ro, acolo unde a redactat primele sale materiale. Pasiunea l-a condus către presa auto, domeniul în care și-a dorit întotdeauna să activeze. ... citește mai mult

Comentarii
Inchide