Care e durata de viață a anvelopelor. Ești obligat să le schimbi după 100.000 KM?

Autor: Radu Țuțulan 26 mai 2024 Știri auto
Care e durata de viață a anvelopelor. Ești obligat să le schimbi după 100.000 KM?

Durata de viață a anvelopelor este limitată și acestea se pot uza chiar dacă nu sunt folosite deloc. Dar, ești obligat să le schimbi dacă ai parcurs 100.000 de kilometri sau dacă au trecut mai mulți ani de când au fost montate?

Anvelopele sunt o componentă critică a mașinii. Cu toate acestea, sunt șoferi care ignoră „vârsta” cauciucurilor și nu dau importanță rulajului pe care îl au acestea.

De aceea, e important de știut cum se „citește” o anvelopă și când trebuie schimbată aceasta.

Care e durata de viață a anvelopelor

Toate tipurile de anvelope au o durată limitată de utilizare și trebuie înlocuite după câțiva ani. Sau după un anumit număr de kilometri, când s-au tocit ori au apărut crăpături iar cauciucul și-a pierdut din proprietăți.

Nu poți stabili o durată exactă de viață a unei anvelope, pentru că depinde mult de calitatea cauciucului, de drumul pe care a fost folosită și de stilul de conducere. În general, anvelopele premium sunt mult mai rezistente decât cele ieftine. Dar nu e o regulă generală. Contează și condițiile de exploatare”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.

Un stil de condus agresiv, cu accelerări, viraje și frânări bruște va accelera uzura anvelopelor. De asemenea, un asfalt de proastă calitate sau un drum de piatră va toci cauciucurile mult mai repede.

Cred că majoritatea anvelopelor rezistă cel puțin 50.000-60.000 de kilometri. Dar, dacă șoferul are un stil de condus corect, ar putea ajunge chiar și la 200.000 de kilometri cu un singur set de cauciucuri”, a mai spus mecanicul.

Iar asta e valabil atât pentru anvelopele de vară, cât și pentru cele de iarnă sau all-season.

Ești obligat să schimbi anvelopele după 100.000 km?

Legea din România nu stabilește o limită de kilometri care poate fi parcursă cu un set de anvelope.

În schimb, impune șoferilor să nu folosească sub nicio formă cauciucuri uzate.

Astfel, dacă anvelopele se apropie sau au atins limita maximă de uzură, trebuie înlocuite. În caz contrar, conducătorul auto poate fi amendat cu până la 3.300 de lei și va rămâne fără talon și plăcuțele de înmatriculare.

Dincolo de sancțiune, limitele de uzură sunt impuse deoarece anvelopele își pierd proprietățile după acest punct. Astfel, aderența va fi tot mai scăzută, iar distanța de frânare va crește.

Iar în cazul în care plouă, riscul de acvaplanare este foarte mare.

Ce este codul DOT și care e „vârsta” maximă a anvelopei

Toate anvelopele au ștanțat un cod DOT, care indică data la care au fost fabricate respectivele cauciucuri.

Iată ce înseamnă literele și cifrele care compun DOT-ul:

  • J3J9 – țara în care a fost fabricată anvelopa, producătorul și tipul de presă folosită
  • 1022 – data fabricației

Codul de litere este unul destul de complex și greu de memorat, pentru că poate fi format chiar și din 8 simboluri. Dar, cel mai important este codul de 4 cifre, ștanțat în general în interiorul unui cerc.

Primele 2 cifre simbolizează săptămâna în care a fost fabricată anvelopa, iar ultimele 2 sunt anul. Deci, în cazul exemplului de mai sus, aceasta a fost produsă în săptămâna a 10-a din anul 2022.

Specialiștii recomandă ca vechimea unei anvelope să nu fie mai mare de 5-6 ani. Ceea ce înseamnă că acest DOT e indicat să fie cât mai apropiat de data achiziției.

Așadar, dacă achiziționați o anvelopă în 2024, ideal ar fi ca aceasta să nu fi fost fabricată mai târziu de 2023.

Dar, dacă aveți montată pe mașină o anvelopă mai veche, atunci trebuie efectuată o verificare atentă a acesteia. Și, dacă sunt identificate fisuri, ar trebui imediat înlocuită, chiar dacă nu a rulat foarte mulți kilometri. Pentru că acel cauciuc și-a pierdut proprietățile de aderență.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide